۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین شیادان اینترنتی در کمین حساب‌های بانکی شهروندان قزوینی
کد خبر: ۳۶۵۰۷۰ نویسنده: رقیه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۸ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

شیادان اینترنتی در کمین حساب‌های بانکی شهروندان قزوینی

شگرد شیادان سایبری به تازگی چنین است که با ارسال پیامک جعلی سهام عدالت از طریق لینک‌های آلوده همچنان قربانی می‌گیرند.

شیادان اینترنتی در کمین حساب‌های بانکی شهروندان قزوینی
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ «سلام دوستان؛ سهام عدالت داره سودای سهام عدالت واریز میکنه بین 3 میلیون تا 8 میلیون تومان هست... من خودم چهار میلیون گرفتم خواستید برید بگیرید از سایت زیر، فرصتشم تا آخره شب دیگه بیشتر نیست برای دریافت از لینک زیر اقدام کنید...»: کافی است شما هم تنها با یک کلیک بر روی این لینک تبلیغاتی در فضای مجازی و تلگرام، قربانی دیگر این مسیر باشید.

این همان شگردهای جدید سودجویان و کلاهبرداران فضای مجازی است که به بهانه دریافت سود سهام عدالت و دریافت اطلاعات کارت بانکی، حساب افراد حقیقی را خالی می‌کنند؛ جا و مکان خاصی هم ندارند و ردپایشان را هر جایی از کشور می‌توانی ببینی، از جمله قزوین!

ماجرا از این قرار است که اخیرا در فضای مجازی خبری با چنین محتوایی منتشر شده که «دارندگان سهام عدالت می‌توانند با نصب یک برنامه و ورود اطلاعات کارت بانکی شخصی خود در یک درگاه غیررسمی و نامعتبر، سود سهام عدالت خود را دریافت کنند».

کلاهبرداران فضای سایبری این بار در قزوین

شگرد شیادان سایبری به تازگی چنین است که با ارسال پیامک جعلی سهام عدالت از طریق لینک‌های آلوده همچنان قربانی می‌گیرند.

سودجویان با ارسال پیامکی تحت عنوان دریافت سود سهام عدالت به کاربران، درخواست ورود به لینک آلوده در پیامک را دارند؛ وقتی کاربر آن لینک را باز و اطلاعات شماره کارت بانکی خود را وارد می‌کند، به حساب بانکی وی دسترسی و اقدام به خالی کردن حساب او می‌کنند.

همین اتفاق چند روز پیش برای چند تَن از شهروندان قزوینی رقم خورد و قربانی این نوع کلاهبرداری شدند که البته با پیگیری‌های مراجع قضائی و پلیس فتا قائله ختم به خیر و مبلغ  برداشت شده به حساب قربانیان عودت داده شد.

پیامک‌های جعلی همچنان از مهم‌ترین ترفندهای مجرمان سایبری

در پی وقوع چند مورد کلاهبرداری سودجویان در فضای مجازی و خالی شدن حساب بانکی قربانیان، محمدعلی فرهودی رئیس پلیس فتا استان قزوین هشدارهایی را به شهروندان ارائه داد.

فرهودی اظهار کرد: پیامک‌های جعلی همچنان یکی از مهم‌ترین ترفندهای مجرمان سایبری است و علی‌رغم توصیه‌های مکرر پلیس مبنی بر عدم ورود به لینک‌های موجود در پیامک‌های ناشناس و ضرورت بررسی سرشماری ارسال‌کننده پیامک، همچنان کاربران دقت لازم را به این اصول نداشته و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند که در این رابطه لازم است کاربران با اندکی توجه و پرهیز از شتاب‌زدگی پیامک‌ها را بررسی کنند تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرند.

رئیس پلیس فتا استان قزوین قزوین خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به دریافت مشاوره در خصوص موضوعات سایبری، از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir با کارشناسان پلیس در ارتباط باشند.

برای بررسی بیشتر و جزئیات دقیق‌تر درباره دریافت سود سهام عدالت، موضوع را از معاون اقتصادی اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان قزوین پیگیری کرده‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی برای دریافت سود سهام عدالت جعلی است
 
فاطمه لزگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه توزیع سهام عدالت نداریم و قرار بر این است تنها به پنج میلیون و 500 هزار نفر افراد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی و دو دهک پایین درآمدی بسیج در مجموع کشور اختصاص پیدا کند.

وی افزود: پیامک‌های جعلی مبنی بر دریافت سود سهام به هیچ عنوان معتبر نیست زیرا اطلاعات مربوط به واجدان شرایط دریافت سهام عدالت توسط سازمان‌های تحت پوشش مانند بهزیستی، بسیج و کمیته امداد به صورت خودکار به سازمان خصوصی سازی ارسال شده است.

معاون اقتصادی اداره‌کل امور دارایی و اقتصادی استان قزوین گفت: بنابراین هیچ گونه ثبت‌نامی برای دریافت سهام عدالت برای افراد وجود ندارد و نیازی نیست به سازمانی مراجعه یا هزینه‌ای در قِبال آن پرداخت کنند و ارسال هرگونه پیامکی تبلیغاتی در این خصوص، جعلی است.

ابلاغ دریافت سود سهام عدالت منوط به اعلام شرکت‌های سهمیه‌‎پذیر است

لزگی با اشاره به پیامک‌های تبلیغاتی برای دریافت سود سهام عدالت عنوان کرد: در حال حاضر پرداخت سود سهام عدالت حتی در استان قزوین نداریم و ضرورت دارد شهروندان به این موضوع توجه کنند.

وی عنوان کرد: هیچ سایتی را برای پرداخت سود سهام عدالت اعلام نمی‌کنیم؛ بنابراین ورود به هر سایتی و ثبت‌نام تبلیغاتی در فضای مجازی مورد تایید دبیرخانه سهام عدالت نبوده و به نوعی غیرقانونی و کلاهبرداری است؛ حتی برای انتقال سهام عدالت متوفیان به حساب وراث اقدامی نشده است.

این مسئول یادآور شد: آخرین سود سهام عدالت واریز شده به حساب افراد مربوط به اسفندماه سال گذشته و شامل دو مرحله واریزی در پاییز و زمستان است.

لزگی تصریح کرد: شرکت‌های سهمیه‌‎پذیر باید مهلت پرداخت سود خود را اعلام کنند که به طور معمول در اواسط سال ابلاغ می‌شود، بر این اساس نمی‌توان زمان دقیق آن را بیان کرد و ممکن است در فصل پاییز سال جاری واریز شود.

سازمان بورس، تنها مرجع رسمی توزیع سود سهام عدالت

معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین ابراز کرد: سازمان بورس تنها مرجع رسمی توزیع سود سهام عدالت است و انتقال سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و افرادی که سهام خود را آزاد کرده‌ و به صورت شخصی عمل می‌کنند، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. 

وی در پایان ضمن توصیه‌هایی به شهروندان گفت: در حال حاضر خرید و فروش سهام عدالت آزاد نیست و مسدود است بنابراین پرداخت و ثبت‌نام جدید در این حوزه نداریم؛ به شهروندان توصیه می‌کنیم به هیچ‌گونه پیام‌های تبلیغاتی در این خصوص توجه نکنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ اگر شما قربانی پیامک جعلی سود سهام عدالت شدید در مرحله نخست و در همان لحظه با مراجعه به خدمات الکترونیک قضائی نسبت به ثبت شکایت خود اقدام و در مراحل بعدی به محض دریافت پیامک ابلاغیه و مشاهده جزئیات آن در سامانه ابلاغ و پرینت نامه، بلافاصله به پلیس فتا مراجعه کنید تا در اسرع وقت بتوانید از مراجع قانونی، مجرم را شناسایی کنید.

اگر قربانی پیام جعلی دریافت سود سهام عدالت شدیم، چه کنیم؟

در ادامه برای جلوگیری از هک تلگرام به روش پیام جعلی دریافت سود سهام عدالت لازم است راهکارهای متخصصان امنیت سایبری را در نظر بگیرید:

-حتما گزینه تأیید دو مرحله‌ای step verificaction_2 را برای حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی و دیگر سرویس‌های اینترنتی فعال کنید.

_به غیر از اپلیکیشن اصلی و رسمی تلگرام، نسخه دیگری از این اپلیکیشن را نصب نکنید؛ تنها منبع مطمئن نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی، پلی استور گوگل است و هرگز از هیچ منبع دیگری برای نصب اپلیکیشن‌ها روی گوشی خود استفاده نکنید.
_هرگز روی لینک‌های ناشناس که در شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل برای شما ارسال می‌شوند، کلیک نکنید.

_به مجوزهایی که برنامه‌ها برای نصب نیاز دارند، دقت داشته باشید و هر مجوز بی‌ربطی را به هر برنامه‌ای ندهید؛ برای مثال، یک اپلیکیشن اندازه‌گیری شدن نور محیط، هیچ نیازی به دسترسی به پیامک‌های شما ندارد.

با اینکه رعایت این موارد کار سختی نیست اما روش‌های مهندسی اجتماعی گاهی اوقات می‌توانند به قدری پیچیده باشند که حتی افراد آشنا با فناوری را نیز به دام بیاندازند. متخصصان توصیه می‌کنند که اگر به هر دلیلی، اکانت تلگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی شما هک شد، موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

1_برنامه ناشناس را از گوشی خود حذف کنید (در این مورد، برنامه «سهام من» را بلافاصله حذف کنید).

2_پیامک‌های گوشی خود را بررسی کنید زیرا این احتمال وجود دارد که هکر، تمامی پیامک‌های شما را به سرور خودش منتقل کرده باشد؛ در صورتی که رمز عبور یا اطلاعات ورود یک پلتفرم را در پیامک‌های خود دارید، با ورود به آن پلتفرم، رمز عبور یا اطلاعات ورود را تغییر دهید.

3_ با مراجعه به تنظیمات (settings) اپلیکیشن تلگرام و بخش دستگاه‌ها (Devices)، تمامی نشست‌ها (sessions) ناآشنا را ببندید. سپس، گذرواژه تلگرام خود را تغییر دهید.

4_ به دوستان و آشنایان خود در این رابطه اطلاع‌رسانی کنید. شما می‌توانید با اشتراک‌گذاری این خبر، آن‌ها را از روش جدید هک تلگرام مطلع سازید.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان