۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین تعزیه، هنر آئینی که تسلیم فراموشی روزگار نشد
کد خبر: ۳۶۵۰۴۶ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۶ ساعت: ۷:۴۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تعزیه، هنر آئینی که تسلیم فراموشی روزگار نشد

با وجود گذشت سالیان سال از شکل‌گیری هنر تعزیه، این آئین همچنان زنده و پویا برقرار بوده و در گذر زمان دستخوش فراموشی نشده است و در این میان استان قزوین به عنوان قطب تعزیه کشور از دیرباز خاستگاه رشد و تربیت بزرگان این هنر آئینی به شمار می‌آید.

تعزیه، هنر آئینی که تسلیم فراموشی روزگار نشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ تعزیه از کهن‌ترین آیین‌های سوگواری مذهبی در ایران است که با محوریت مباحث دینی و بیان مصائب اهل بیت(ع) و به ویژه در رثای امام حسین(ع) و واقعه کربلا بنا شده است.
این هنر آئینی و مذهبی چنان در تار و پود زندگی مردمان این دیار تنیده شده که با وجود فراز و فرودهای مختلف تاریخی در کشور و گذشت سالیان سال از شکل‌گیری آن، همچنان زنده و پویا برقرار بوده و در گذر زمان دستخوش فراموشی نشده است.
مراسم سنتی تعزیه خوانی همه ساله در ایام محرم و صفر با حضور گسترده عاشقان و محبان اهل بیت(ع) در جای جای ایران اسلامی برگزار می‌شود.

در این میان استان قزوین به عنوان قطب تعزیه در کشور از دیرباز خاستگاه رشد و تربیت بزرگان این هنر آئینی به شمار می‌آید.


«جریان‌سازی» وجه تمایز اصلی تعزیه قزوین با سایر استان‌هاست


اسماعیل مجللی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به شروع فعالیت هنر تعزیه در قزوین اظهار کرد: تعزیه در قزوین در دو سده اخیر از جایگاه والایی برخوردار بوده و خوشبختانه در حال حاضر نیز این مهم همچنان حفظ شده و جایگاه این هنر در استان از سطح ویژه‌ای برخوردار است و در سطح ملی قابل تامل می‌باشد.

وی افزود: آنچه که موجب تمایز این هنر با سایر نقاط کشور می‌شود حضور موسیقی‌دانان برجسته در این منطقه است که زمینه‌ای برای ایجاد مکتب موسیقی قزوین شده و از قضا بسیاری از این موسیقی دانان از فعالان تعزیه بودند.

پژوهشگر تعزیه کشور و مولف کتاب شبیه‌نامه با اشاره به هنرمندانی همچون عارف قزوینی که از شعرای به نام کشور بود و افرادی مانند جناب قزوینی و اقبال آذر گفت: حضور این افراد در موسیقی تاثیر عجیبی ایجاد کرده بود و در اواخر، دوره ناصری از مراکز شبیه خوانی و تربیت اهل فن این هنر محسوب می‌شد به نحوی که افرادی همچون جناب قزوینی و اقبال آذر از تکیه دولت نیز سر در آوردند.

وی عنوان کرد: ملا عبدالکریم جناب قزوینی دسته تعزیه‌خوان خود را از قزوین به تبریز برده بود و در آنجا نیز به اجرای تعزیه در حضور مظفرالدین شاه می‌پرداخت؛ همچنین از دیگر افراد تاثیرگذار تعزیه در عهد قاجار می‌توان به اشخاصی همچون قربان خان شاهی، اقبال آذر، ملا خداوردی قزوینی، ملا قنبر و ملا باقر اشاره کرد که حضور چنین افرادی موجب رونق هنر تعزیه شدند.

مجللی در مورد اسناد و مدارک به جای مانده از تعزیه قزوین عنوان کرد: در سرشماری سال ۱۲۹۹ه.ق از شبیه خوانانی در محلات مختلف قزوین نام برده شده و حتی در سفرنامه مادام دیو لافوا که در عهد ناصری به قزوین آمده بود به تعزیه خوانی اشاراتی شده است.

وی با اشاره به وجود تکایا در قزوین خاطرنشان کرد: در گذشته ده‌ها مرکز تعزیه خوانی در قزوین وجود داشت که از بارزترین آنها می‌توان از مدرسه سردار، مدرسه مولاوردی خان و حسینیه امینی‌ها نام برد.

تعزیه در قزوین، گستره‌ای فراتر از استان به خود اختصاص داده است

مولف کتاب شبیه‌نامه در ادامه ابراز کرد: امروزه تعزیه در قزوین، گستره‌ای فراتر از استان را به خود اختصاص داده و در نشر این مهم در سایر نقاط کشور بسیار موثر واقع شده است به نحوی که شبیه‌خوانان معاصر قزوین که برخی از ایشان دار فانی را وداع گفته‌اند همچنان در سایر نقاط از اشتهار برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: گسترش این هنر و حضور جوانان در تعزیه‌خوانی، تعزیه قزوین را با زیبایی و استقبال خوبی مواجه ساخته به طوریکه این مجالس با استقبال عمومی و کیفیت اجرای خوبی همراه است.

به گزارش صبح قزوین؛ با وجود گذشت حدود ۱۴۰۰ سال از وقایع حزن انگیز کربلا اما به دلیل دارا بودن ابعاد مختلف انسان‌سازی، هدایت‌گری و بصیرت‌افزایی هر روز زنده‌تر از دیروز از این حماسه جاودان یاد می‌شود.

هنر تعزیه هم که به تبیین و شبیه‌سازی عاشورا و وقایع تاریخی آن دوره می‌پردازد در بین مردم ایران از جمله قزوین جایگاه ویژه‌ای دارد.

حشمت الله اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ از هنر آئینی و سنتی تعزیه به عنوان میراثی گرانبها از گذشتگان یاد کرده و گفت: چون این هنر همه اصول را در خود جای داده، بنابراین با وجود قدمت دیرینه‌اش همچنان ماندگار بوده و در میان شیفتگان آل الله از جایگاه بالایی برخوردار است.
 
وی با اشاره به تاثیر هنر تعزیه در تربیت دینی فرزندان عنوان کرد: برخی از خانواده‌ها برای تبیین وقایع عاشورا برای فرزندانشان آنان را با خود به مراسم تعزیه‌خوانی می‌آورند تا با مشاهده صحنه‌های به تصویر کشیده شده از صحرای کربلا، بیشتر با جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های امام حسین (ع) و یارانش آشنا شوند.

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین مردمی بودن هنر تعزیه را عامل حفظ و ماندگاری این هنر برشمرد و عنوان کرد: تعزیه‌خوانی هنر بسیار تاثیرگذاری است که موجب پرورش و تحول و تقویت باورهای دینی و مذهبی مردم می‌شود.

قزوین مهد پرورش نخبگان و اساتید هنر تعزیه‌خوانی

وی تاکید کرد: قزوین مهد رشد و تربیت بهترین تعزیه‌خوانان بوده و هست و این شهر قطب تعزیه کشور به شمار می‌رود چون بهترین تعزیه‌خوانان کشوری از استان قزوین هستند.

اسلامی با اشاره به تعزیه‌خوانان برجسته استان قزوین گفت: استان قزوین از نخبگان و اساتید برجسته و مجربی در هنر تعزیه برخوردار است به طوری که شهید عباس بابایی جزو تعزیه‌خوانان استان قزوین بود همچنین رضا مشایخی اسطوره تعزیه‌خوانی ایران متعلق به این دیار است که حدود ۱۰ سال پیش درگذشت.

وی اضافه کرد: مرحوم احمد گیوه‌کش دیگر تعزیه‌خوانی ممتاز قزوینی است که به دلیل اجرای دلنشین و خوش‌خوان بودن از ایشان با عنوان احمد بلبل در سطح کشور یاد می‌شود و حاج کرم زمانی از اهالی روستای بکندی از تعزیه‌خوانان برجسته کشوری است.

به گزارش صبح قزوین؛ قیام سیدالشهدا حاوی پیام‌ رشد، سازندگی و هدایت است و ما امروز پس از گذشت سال‌ها همچنان از مکتب حسینی درس‌های زیادی در ابعاد مختلف زندگی می‌آموزیم اما اگر این مباحث در طول تاریخ بشری به درستی منتقل نمی‌شد قطعا نمی‌توانست تا این اندازه اثربخش، عبرت‌آموز و بصیرت‌افزا باشد؛ اینجاست که هنر تعزیه به کمک انتقال مفاهیم دینی آمده و با برقراری ارتباطی موثر با مخاطبان و القاء فکر و اندیشه درست در مسیر هدایت انسان به سمت سعادت دنیوی و اخروی قدم برداشته است.

زیرساخت مناسب جهت تماشای تعزیه برای تماشاگران ایجاد شود

حسن خورشیدی از تعزیه خوانان پیشکسوت قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به 23 سال فعالیت خود در عرصه تعزیه خوانی اظهار کرد: تعزیه خوانی هنری است که نسل به نسل و از پدران به پسران ارث می‌رسد و می‌توان گفت تعزیه خوان‌های امروز این حرفه را از پدر یا یکی از اقوام درجه یک خود آموخته‌اند.

وی افزود: از آنجایی که تعزیه به تعزیه خوان خوب نیاز دارد، تعزیه خوان‌ها باید نسبت به اشعار و داستان اشراف کامل داشته باشند و با اعتقاد قلبی به اجرای تعزیه بپردازند.

این تعزیه‌خوان قزوینی تصریح کرد: جدا از رسالت تعزیه خوان‌ها برای ارائه اجرای خوب باید زیرساخت تماشای تعزیه نیز برای تماشاگران ایجاد شود زیرا هر تعزیه چند ساعت زمان می‌برد و شنوندگان باید در یک مکان راحت به تماشای این هنر آیینی بنشینند.

وی در پایان با اشاره به ضرورت حمایت دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های فرهنگی از هنر تعزیه ابراز کرد: بدون شک اگر حمایت و پیگیری مسئولین در زمینه ایجاد یک مجموعه تخصصی تعزیه وجود داشت اکنون شاهد رویکرد بهتری در این عرصه بودیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان