۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین آیا شکلات خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟
کد خبر: ۳۶۴۹۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۱ ساعت: ۹:۵ ↗ لینک کوتاه

آیا شکلات خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه و کوتاه به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که جواب این سوال به نوع شکلات و میزان مصرف آن بستگی دارد.

آیا شکلات خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

آیا شکلات خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه و کوتاه به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که جواب این سوال به نوع شکلات و میزان مصرف آن بستگی دارد. به همین دلیل اولین پیشنهادی که ما به شما داریم، این است که فرقی نمی‌کند شکلات را به صورت حضوری تهیه می‌کنید و یا می‌خواهید خرید آنلاین شکلات را انجام دهید، به هر حال باید از اعتبار فروشگاه مطمئن شوید و همچنین به برچسب روی بسته بندی محصول دقت کافی داشته باشید.

فروشگاه‌های حضوری و سایت‌های آنلاین بسیاری هستند که می‌توانید خرید خود را از آن‌ها انجام دهید، فروشگاه نسپیرو، یکی از این سایت‌هاست. همچنین می‌توانید از فروشگاه‌های شکلات نزدیک خانه خود خرید کنید اما ابتدا باید از اعتبار آن نیز مطمئن شوید.

ارتباط بین مصرف شکلات و خطر ابتلا به دیابت کانون تحقیقات بوده است. تحقیقات گذشته نشان داده است که شکلات به طور مستقیم و غیرمستقیم بر خطر ابتلا به دیابت تاثیر می‌گذارد. اما اینکه چگونه شکلات بر خطر دیابت تاثیر می‌گذارد بحث برانگیز است.

همان طور که می‌دانید، شکلات از کاکائو تولید شده است. شکلات‌ها، می‌توانند از درصدهای مختلف شکلات تشکیل شوند. عموما درصد کاکائو را بر روی بسته بندی شکلات‌ها درج می‌کنند. شکلات‌هایی که درصد شکلات بالاتری دارند، از میزان قند کمتری تشکیل شده اند و ممکن است مصرف بسیار کم آن‌ها مانعی نداشته باشد. اما شکلات‌هایی مانند شکلات شیری یا شکلات سفید، از قند و مواد دیگری تشکیل شده اند که ممکن است برای استفاده مناسب نباشد.

همان‌طور که گفتیم، اطلاعات روی بسته بندی محصول باید برای همه افراد خصوصا افرادی که به دیابت مبتلا هستند مهم باشد. در این برچسب، شما می‌توانید اطلاعات محصول را مطالعه کنید و متوجه شوید که برای تهیه و آماده سازی آن، از چه مقدار شکر، کاکائو و مواد دیگر استفاده شده است. اینگونه شما می‌توانید تصمیم بگیرید که یک شکلات با مواد تشکیل دهنده که دارد، برای شما انتخاب مناسبی هست یا خیر.

شکلات بین همگان محبوب است اما آیا خوردن بیش از حد آن خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد؟ تحقیقات زیادی در مورد این موضوع انجام شده است و نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف بیشتر انواع شکلات به ویژه شکلات تلخ و تیره با محتوای کاکائو بالا می تواند عملکرد سیستم قند خون را بهبود بخشد و حتی برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف متوسط ​​شکلات می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. در واقع مواد فعالی مانند فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در شکلات می‌توانند به کاهش اکسیداسیون و التهاب در بدن و کاهش عوارض احتمالی دیابت کمک کنند.

شکلات تلخ و دیابت

عموما می‌گویند شکلات تلخ بیشتر برای بیمارانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، با میزان مصرف متعادل، مناسب است زیرا کمترین میزان قند در آن‌ها موجود است. شکلات تلخ با درصد شکلات بالا (عموما 100 درصد)، باعث افزایش شدید قند خون نمی‌شود.

اما برعکس، مصرف شکلات شیری و شکلات با سطوح بالای قند و چربی ارتباط مستقیمی با خطر ابتلا به دیابت دارد. مکانیسم دقیق این رابطه هنوز مشخص نیست، اما ممکن است به دلیل اثرات منفی قند و چربی اضافی بر بدن باشد.

به طور کلی، شکلات‌ها، خصوصا شکلات تلخ، حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیاری هستند و ممکن است مزایای بسیاری نیز برای شما داشته باشند. اما باید دقت کرد که حتی اگر به بیماری دیابت نیز مبتلا نیستید، باید آن را به میزان مناسب مصرف کنید.

پس به طور کلی اگر به خوردن شکلات علاقه دارید و می‌خواهید خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید، بهتر است شکلات تلخ را انتخاب کنید که خواص مفید بیشتری دارد. همچنین، شکلات را در حد اعتدال مصرف کنید و از مصرف شکلات های شیری یا شکلات هایی که قند و چربی بالایی دارند خودداری کنید.

برخی تحقیقات نشان داده اند که شکلات تلخ، حتی به پایین آوردن میزان قند خون کمک می‌کند و در نتیجه اثر مثبتی بر افزایش میزان ابتلا به دیابت دارد. اما باز هم باید دقت کرد که شکلات را باید به میزان معتدل مصرف کرد و برای استفاده از آن زیاده روی نکرد. همچنین در صورتی که دیابت دارید، باید به صورت مکرر میزان قند خون خود را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که همه چیز به صورت نرمال است.

با این حال، بهتر است در مورد مصرف شکلات و تاثیر آن بر سلامت و خطر دیابت با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. همچنین به یاد داشته باشید که عوامل دیگری از جمله ژنتیک، فعالیت بدنی و سایر عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی می توانند بر خطر ابتلا به دیابت تاثیر بگذارند. بنابراین بهتر است با رژیم غذایی متنوع و سالم به اندازه کافی شکلات مصرف کنید.

منبع: +

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان