۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین وحدت توحیدی و تمدن‌سازی اسلامی محور اصلی پیاده‌روی اربعین است
کد خبر: ۳۶۴۹۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۵ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

آیت‌الله عابدینی در گفتگوی اختصاصی با صبح قزوین:

وحدت توحیدی و تمدن‌سازی اسلامی محور اصلی پیاده‌روی اربعین است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر هر سال اتحاد و انسجام را در بین مسلمانان و تمام ادیان در جریان پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم، این جنبش و حرکت به برکت وحدت توحیدی است.

وحدت توحیدی و تمدن‌سازی اسلامی محور اصلی پیاده‌روی اربعین است
آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت جریان اربعین اظهار کرد: این جریان همان‌گونه که بزرگترین اجتماع بشری در جهان است به همان نسبت بیشترین نقش را در تحکیم وحدت جهانی، توحید و معرفت دینی، هدایت‌ و رهنمودهای انبیاء الهی و ائمه ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین نقش قابل توجهی را در وحدت و همدلی مسلمانان دارد، افزود: هیچ جریان دیگری مانند این جریان در دنیا وجود ندارد که چنین نقش مهم و قابل‌توجهی را ایفا کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به میزان بروز و ظهور مؤلفه وحدت‌بخش بین اقوام و مذاهب در پیاده‌روی اربعین بیان کرد: باید این نکته را در نظر گرفت که اصل وحدت به خودی خود موضوعیت و اهمیت دارد یا خیر؟

اصل وحدت، وحدت توحیدی است

عابدینی عنوان کرد: مطالعه تاریخ نشان می‌دهد بت‌پرستان و مشرکان با اتحاد، در برابر پیامبران و امامان معصوم و بزرگان دین مقابله کردند؛ برای نمونه در داستان حضرت ابراهیم، دشمنان با وحدتی که داشتند، آن حضرت را در آتش انداختند.

وی یادآور شد: عده‌ای با همدلی در ماجرای کربلا در برابر امام حسین (ع) مقابله کرده و آن حضرت را به شهادت رساندند، عده‌ای هم در برابر شیخ فضل‌الله نوری وحدت پیشی گرفته و علیه این آزادمرد بزرگ و فقیه سیاستمدار توطئه کردند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: با تأمل در چنین مصداق‌هایی می‌توان خوب یا بد بودن وحدت را تشخیص داد و درک کرد وحدت چه نوع مسیری را به انسان می‌دهد.

عابدینی گفت: قرآن کریم انسان را به وحدت دعوت نمی‌کند بلکه به توحید دعوت کرده و می‌فرماید « وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛ این دعوت، دعوت به وحدت نیست بلکه دعوت به توحید است.

حضور جمعیت قابل توجه از ادیان الهی در پیاده‌روی اربعین به برکت وحدت توحیدی است

وی اضافه کرد: قرآن به انسان می‌آموزد اگر براساس توحید الهی با هم متحد شده و در کنار هم قرار بگیرید و با فرمان و رضای الهی حرکت کنید این نوع وحدت ارزشمند، مشکل‌گُشا، با ثمر و در راستای امنیت، آسایش عمومی و رفاه همه اهل عالم خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اگر هر سال اتحاد و انسجام را در بین مسلمانان و تمام ادیان در جریان پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم، این جنبش و حرکت به برکت وحدت توحیدی است.

عابدینی به مهم‌ترین آثار و برکات پیاده‌روی اربعین در ابعاد مختلف پرداخت و عنوان کرد: در پیاده‌روی اربعین تمام پیروان عصمت و طهارت (ع) از نقاط مختلف جهان طی یک حرکت عظیم همدیگر را ملاقات می‌کنند در حالی که جای خالی آن پیش از این احساس می‌شد.

حماسه حسینی وجه اشتراک تمام احزاب و جریان‌ها است

وی ابراز کرد: هیچ برنامه‌ای مانند پیاده‌روی اربعین با چنین وسعت و حجم جمعیتی همراه با احساس معنوی و عرفانی را در تاریخ نداشتیم که پیروان اهل بیت (ع) و ملت‌ها فرصت همراهی یافته و مانند برادر و خواهر نسبت به هم عشق بورزند.

امام جمعه قزوین با اشاره به برکات دیگر اربعین اذعان کرد: همان گونه که پیامبر فرمودند «انَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»، امروز «عَلِیٌّ بابُها» همان شخصیت فوق‌العاده جذاب امام حسین (ع) برای تمام ادیان و هر آزادی خواه و دربِ ورود تمام اهل عالم به اسلام است.

عابدینی گفت: اربعین برکات دیگری دارد؛ برادران اهل سنت که نسبت به پنج تن آل‌عبا (ع) عشق می‌ورزند، برادری و انسجام خود را با برادران شیعه توسط کانون پرجاذبه محبت حسینی هر روز افزون‌تر می‌کنند؛ حماسه حسینی وجه مشترک حتی احزاب، جریان‌ها و مسائل سیاسی در کشور شده است.

وی ابراز کرد: بسیاری از مردم دنیا با هر دین و مذهب دل پرخونی از صهیونیست‌ها داشته و مشتاقانه به دنبال جایی بودند که این نفرت و انزجار خود را اعلام کنند؛ تظاهراتی که قبل از انقلاب علیه شاه انجام شد، مشابه آن امروز در جریان اربعین و تظاهرات علیه امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در سطح بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

اربعین پیام دوستیِ و پیوستگی آحاد مسلمانان و غیرمسلمانان است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: دلمان روشن است بساط رژیم منحوس صهیونیستی به زودی برچیده شده و حرکت اربعینی حسینی همانگونه که کوچه و پس کوچه‌های کشور را به اتوبان محبت امام حسینی متصل کرده، کربلا و بین‌الحرمین را به قدس، مکه و مدینه وصل می‌کند.

عابدینی با اشاره به پیام‌های اربعین برای جامعه و مسلمانان عنوان کرد: اربعین با پیام وحدتِ حقیقیِ توحیدی و پیام همدلی، محبت، دوستی و پیوستگی آحاد مسلمانان و حتی غیرمسلمانانی همراه است.

وی اضافه کرد: پیاده‌روی اربعین روابط ایمانی بین ملت‌ها به ویژه ایران و عراق را مستحکم کرده و از نظر اقتصادی، تجاری، روابط دیپلماسی و سیاسی آورده‌های تماشایی را برای کشور به همراه دارد.

پایه‌گذاری تمدن اسلامی به واسطه تمرین در پیاده‌روی اربعین محقق می‌شود

امام جمعه قزوین با اشاره به اهمیت حضور خانواده و بانوان در جریان پیاده‌روی اربعین تصریح کرد: اگر هر خانواده‌ای همراه همسر و فرزند در این پیاده‌روی توفیق حضور داشته باشد از اولین حرکتِ بعد از شهادت سیدالشهدا الگوبرداری کرده است؛ این جریان، حرکتی است که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) با همراهی خانواده آن را پایه‌گذاری کردند.

عابدینی یادآور شد: مخالفان امام حسین (ع) کاروان اسرای کربلا را همراه خانواده به اسارت برده و اسرا سختی‌های بسیاری را تحمل کردند؛ اگر خانواده‌ها اعم از بزرگ و کوچک در مسیر پیاده‌روی اربعین برای بزرگداشت این حماسه بی‌نظیر عالم اسلام قدم بردارند اقدام آنها تنها به معنای یک پیاده‌روی نبوده بلکه اجرای نوعی سبک زندگی است.

وی گفت: همانگونه که ائمه اطهار (ع) در کنار خانواده زندگی کرده و برای زن حرمت قائل بودند و ایفای نقش حضرت زینب (س) در صیانت از عفت و حجاب و بانوان کاروان اسرای بعد از عاشورا در حد اعلی خود را نشان داد، می‌توان از چنین ایفای نقشی به عنوان نوعی سبک زندگی در پیاده‌روی اربعین الگو گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان یادآور شد: اگر به دنبال پایه‌گذاری تمدن اسلامی مورد نظر هستیم باید حضرت زینب (س) و قافله کربلا را الگو قرار داده و این امر را در مسیر پیاده‌روی اربعین به همراه خانواده تمرین کنیم.

انتهای پیام/4006
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان