۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین «روز قزوین» ظرفیتی مغفول مانده
کد خبر: ۳۶۴۹۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۸ ساعت: ۲۲:۲۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

«روز قزوین» ظرفیتی مغفول مانده

با وجود سبقه فرهنگی و تاریخی شهر قزوین و عزم چندین سالانه مسئولان فرهنگی آن برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی و طبیعی این شهر در روز قزوین، اما هنوز که هنوز است ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی به طور کامل به منصه ظهور نرسیده است.

«روز قزوین» ظرفیتی مغفول مانده
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری- تحلیلی صبح قزوین، امروز در تاریخ رسمی کشور به نام روز قزوین است، روزی که در آن قزوین از سوی شاه طهماسب صفوی به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

در 57 سالی که شهر قزوین در زمان حکومت صفوی به عنوان پایتخت ایران بود، چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ اجتماعی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و سبب شده اماکن و مراکز تاریخی بسیاری از آن دوران در این شهر به یادگار بماند، هرچند قزوین و الموت آن پیش از این در دوران حکومت اسماعیلیان به عنوان مرکز فرماندهی اسماعیلیان برای مبارزه با خلفای بنی عباس و قبایل مغول بوده است.

تاریخچه و ریشه این شهر باستانی به دوران ساسانیان باز می‌گردد زمانی که به دستور شاپور پادشاه ساسانی رونق یافت، قزوین به عنوان شاهراه اقتصادی جاده ابریشم، سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالاهای خود را از شرق به غرب می‌بردند.

قزوین بیش از هزار اثر تاریخی ثبت شده در دل خود دارد که مربوط به دوره‌های تاریخی سلجوقی، صفویه و قاجاریه است، آثار تمدن ایرانی اسلامی در جای‌جای این خاک زرخیز هویدا بوده و حتی اولین خیابان ایران به نام «سپه» در قزوین قرار دارد.

با وجود سبقه فرهنگی و تاریخی شهر قزوین و عزم چندین سالانه مسئولان فرهنگی آن برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی و طبیعی این شهر، اما هنوز که هنوز است ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی به طور کامل به منصه ظهور نرسیده است.



نکوداشت روز قزوین و گرامیداشت برنامه‌های آن به مدت یک هفته فرصتی برای معرفی این شهر در سطح ملی و بین المللی و ایجاد شور و نشاط در جامعه خواهد بود، اما امسال گویا جز چند برنامه روتین در دستگاه‌های اجرایی و نصب چند بنر در سطح شهر، خبری از برنامه‌های ویژه‌ نکوداشت این روز که عموم مردم شهر و حتی دیگر شهرهای اطراف را درگیر کند نیست، اصلا انگار شهر در خاموشی به سر می‌رود.

در سال‌های نه چندان دور با فرا رسیدن «روز قزوین» مراسمات ویژه‌ایی با حضور مقامات استانی، کشوری و حتی دیگر کشورهای مسلمان در قزوین از جمله: اجلاس بین‌المللی شهر اسلامی در سال 1392 و مجمع شهرداران آسیایی در 1394 و جشنواره‌های اسباب‌بازی و صنایع‌دستی و غیره با محوریت معرفی فرهنگ و جاذبه‌های تاریخی قزوین برگزار می‌شد که به نوعی تمام شهر را با خود همراه می‌کرد.

اما چندین سال است به بهانه‌های مختلف از جمله فراگیری بیماری کرونا، مصادف شدن ایام عزای حسینی با «روز قزوین» برنامه درخور و شایسته‌ای برای معرفی این روز نه تنها در سطح بین‌المللی و ملی بلکه حتی در سطح استانی نیز اجرا نشده است، طوری که هنوز بسیاری از شهروندان قزوینی با این روز آشنایی چندانی ندارند.

هرچند مصادف شدن روز و هفته قزوین با ماه‌های چون محرم و صفر و ایام عزای آل‌الله نه تنها نمی‌تواند به عنوان محدودکننده فعالیت‌های فرهنگی در شهر باشد بلکه برای مردمی که در ابراز ارادت و محبت به ائمه‌اطهار(ع) شُهره هستند، یک ظرفیت بزرگ فرهنگی خواهد بود که باید از آن به بهترین شکل بهره برد.

در میراث فرهنگی مردم قزوین هنر آیینی تعزیه یا شبیه‌خوانی جایگاه ویژه‌ای داشته و هنوز هم در ردیف اصیل‌ترین و پرسابقه‌ترین هنرهای ایرانی و اسلامی مردم استان مطرح است و در روزهای ماه محرم و صفر با جلوه و شکوه خاصی در همه مناطق این دیار برگزار می‌شود، ین هنر میراث اصیلی است که در ایام منتهی به «روز قزوین» با برگزاری جشنواره متعدد می‌توان از آن برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، مذهبی قزوین استفاده برد.

به علاوه اینکه نهم شهریور ماه و نکوداشت هفته قزوین هرساله با هفته دولت مصادف است که این همزمانی گاهی سبب می‌شود نکوداشت روز قزوین در لابه‌لای برنامه‌های این هفته گم شود، در حالی که هفته دولت به منظور بزرگداشت شهادت بزرگمردی است از خطه قزوین که مظهر خدمت‌رسانی و ساده‌زیستی بود.

شهید رجایی دومین رئیس جمهور ایران فرزند قزوین بوده و در این خاک شهیدپرور پرورش یافته و نمونه کاملی از فرهنگ و مرام مردم قزوین است، لذا تلاقی این دو هفته نه تنها منافی بلکه تکمیل کننده هم هستند، هفته دولت و هفته قزوین فرصتی مناسب برای شناساندن شخصیت‌های بزرگی چون شهید رجایی است که برای خدمت به مردم حتی لحظه‌ای درنگ را جایز نمی‌دانستند.

انتهای خبر/2001
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان