۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین پیاده‌روی اربعین هر روز جهانی‌تر خواهد شد
کد خبر: ۳۶۴۹۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۹ ساعت: ۹:۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین:

پیاده‌روی اربعین هر روز جهانی‌تر خواهد شد

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: پیاده‌روی اربعین پیام وحدت و یک‌دلی مسلمانان را به جهانیان صادر می‌کند و علی‌رغم تلاش‌های بدخواهان برای سانسور این اجتماع عظیم، اربعین هر روز جهانی‌تر خواهد شد.

پیاده‌روی اربعین هر روز جهانی‌تر خواهد شد
علی فرمانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به نقش جریان اربعین در فراگیری دینداری ملت ایران اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین محصول و پیامد حرکتی بوده که پایه‌گذار آن علمای تراز اول شیعه است.

وی افزود: نوع حرکت اربعین ریشه روایی در آموزه‌های دینی دارد و همه مردمی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند در مسیر این نهضت‌ها هستند؛ چه به آن واقف باشند و چه نباشند، چه آن را ابراز کنند یا نکنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: نتیجه و اثری که پیاده‌روی اربعین با خود در پی دارد گسترش دین است و سیدالشهدا و کربلا با جان مردم پیوند دارد و مردم خود را مکلف به پیروی می‌دانند.

معنویت حاکم بر اربعین فراتر از تسکین آلام بشری است

فرمانی ادامه داد: اگر احادیث منقول از ائمه اطهار درباره بزرگداشت اربعین و توصیه و عمل اولیای دین و علما نبود، این جریان نمی‌توانست به شکل امروزی ظهور و بروز کند.

وی اضافه کرد: بی معنا شدن مرزهای جغرافیایی و نمود امت اسلامی، وحدت‌بخشی، ترویج از خود گذشتگی و کمک به همنوع از جمله کارکردهایی است که حرکت اربعین با خود دارد و این امور را در جایی غیر از دین نمی‌توان جست‌‎وجو کرد.

این مسئول اضافه کرد: زائران اربعین حرکتی را انتخاب کرده‌اند که همراه با رنج بوده و تحمل سختی‌های مسیر از الزامات آن است. آنها به دنبال امری ورای آمال بشری هستند که همان اقامه دین برای دنیا و آگاهی بخشی به جهانیان است و این جریان عظیم نقش بی‌نظیری در اتصال جهانیان به دنیای معنویت دارد.

پیاده‌روی اربعین پیام وحدت‌بخش مسلمانان را به جهانیان صادر می‌کند
وی با اشاره به پیام‌های اربعین برای جامعه و مسلمانان عنوان کرد: پیاده‌روی اربعین پیام وحدت و یک‌دلی مسلمانان را به جهانیان صادر می‌کند و علی‌رغم تلاش‌های برخی بدخواهان برای سانسور این تجمع عظیم، اربعین هر روز جهانی‌تر خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: راهپیمایی میلیون‌ها عاشق در اربعین حسینی به عنوان نمایش قدرت سیاسی بزرگ شیعیان، پیام‌های مختلفی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی و سیاسی به همراه دارد و این جریان تمدن‌ساز بوده و درس صلح و نوع‌دوستی به بشریت می‌دهد.

ظرفیت‌سازی، مهم‌ترین آثار جریان اربعین است

 فرمانی تصریح کرد: حضور شیعیان از سراسر جهان در پیاده‌روی اربعین، یکی از کم نظیرترین اجتماعات مذهبی جهان را به وجود می‌آورد و موجب می‌شود اقتداری وصف‌ناشدنی مبتنی بر قدرت نرم شیعیان به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین آثار اربعین اضافه کرد: ظرفیت‌سازی مهم‌ترین آثار این حرکت است؛ وقتی بخواهیم فرهنگ عاشورایی شکل دهیم ظرفیت‌سازی صورت می‌گیرد زیرا انسان عاشورایی از خود می‌پرسد چه باید کرد؟

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: برگزاری اربعین حسینی به عنوان یکی از شعائر اسلامی کارکردهای مختلفی از جمله الگوسازی، تقویت حافظه فرهنگی امت، کمک به ایجاد ارتباط و رفتار جمعی و توسعه هنر مذهبی را به همراه دارد.

اربعین تداعی عظمت پیاده‌روی حضرت زینب (س) است

فرمانی با اشاره به علت تأکید حضور خانواده و زنان در اربعین حسینی اذعان کرد: اصل مسئله اربعین به اسارت بانوان و کودکان اختصاص دارد و این پیاده‌روی در ابتدا برای زنان و فرزندان است زیرا حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین به معنی تقلید از حضور حضرت زینب (س) در کربلاست.

وی گفت: امام حسین (ع) در جریان عاشورا تمام اعضای خانواده خود را به کربلا بردند؛ اگر حرکت زنان و خانواده در بیابان آن هم به نیت و مقصودی خاص مانند پیاده‌روی اربعین مطرود است چرا امام معصوم چنین کاری انجام دادند؟

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: اقدام امام معصوم (ع) نشان می‌دهد حضور خانواده نقش قابل توجهی در همدلی و مهرورزی بین اعضای خانواده با یکدیگر و رشد معنوی آنها دارد که بسیار ارزشمند است.

فرمانی اظهار کرد: اربعین یک پیاده‌روی ساده نیست بلکه تداعی عظمت پیاده‌روی حضرت زینب (ع) است که با حضور در جریان کربلا پرده ظلم یزیدیان را کنار زد و آنها را رسوای عالم کرد؛ حرکت زنان در پیاده‌روی اربعین با پیروی از آن حضرت مبارزه با ظلم و استکبار جهانی است.

خط اربعین بزرگترین فرصت‌ تحقق تبیین مولفه وحدت‌بخش مکتب عاشورا

وی گفت: راهپیمایی اربعین در نزدیک شدن افکار، ارتباط و همدلی در بین اعضای خانواده تأثیر بسیاری دارد و باعث رشد اجتماعی و دینی نوجوانان و جوانان می‌شود زیرا تمامی جلوه‌‎های ایثار و از خودگذشتگی را آنجا مشاهده می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: بنابراین حضور بانوان در مراسم اربعین حسینی تداعی‌کننده سختی‌ها و مصائب حضرت زینب (س) و کاروان اسرای کربلا است.

فرمانی با اشاره به تأثیر جریان اربعین در مولفه وحدت‌بخش در اقوام و مذاهب مختلف یادآور شد: قیام امام حسین (ع) و مکتب آن حضرت بر مبنای ارزش‌های انسانی است که ذاتا وحدت‌آفرین و انسجام‌بخش هستند و امروز وظیفه رسانه و افراد تأثیرگذار در جامعه است که بر اساس جهاد تبیین، این مولفه‌های وحدت بخش را برای تمام مذاهب و اقوام به نحو شایسته تبیین کنند.

وی با اشاره به ارزش اربعین در تبیین مولفه وحدت‌بخش اضافه کرد: خط اربعین و پیاده‌روی آن یکی از بزرگترین فرصت‌های تحقق تبیین مولفه وحدت‌بخش مکتب عاشورا است.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در پایان یادآور شد: مکتب نورانی‌بخش سیدالشهدا توسط ادیان مختلف مورد تجلیل و تمجید قرار می‌گیرد؛ در پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم بسیاری از کشورهای مختلف در این مسیر حضور دارند و همین حضور نشان از تأثیر جریان اربعین در وحدت آفرینی دارد.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان