۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین کنگره ملی تاریخ‌دانان گامی موثر در اثربخشی علوم انسانی برای تصمیم‌گیری‌ها است
کد خبر: ۳۶۴۹۴۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۸ ساعت: ۱۳:۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

کنگره ملی تاریخ‌دانان گامی موثر در اثربخشی علوم انسانی برای تصمیم‌گیری‌ها است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: برگزاری کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران دستاوردهای خوبی را برای مدیران کشور به همراه خواهد داشت تا بتوانند با آگاهی بیشتر از زیست‌بوم کشور و تاریخ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور در افق راهی که برای پیشرفت صنایع کارخانجات و اقتصاد کشور ترسیم شده، تصمیم گیری درستی را اتخاذ کنند.

کنگره ملی تاریخ‌دانان گامی موثر در اثربخشی علوم انسانی برای تصمیم‌گیری‌ها است
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با عنوان «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی» از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های پیش از ظهر  امروز با حضور جمعی از پژوهشگران و اندیشمندان مطرح رشته تاریخ از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

علی قاسم‌زاده در این برنامه اظهار کرد: کنگره به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در راستای مأموریت‌های تعریف شده مبنی بر برقراری پیوند دانشگاه با جامعه در حال برگزاری است.

وی افزود: ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران یک همایش به‌روز و نویی است که نشان می‌دهد رشته‌های مختلف دانشگاهی باید در راستای وظایف تعریف شده بتوانند نقشی را در مسیر پیشرفت، آگاهی و فرهنگ سازی جامعه ایفا کنند.

کنگره ملی تاریخ‌دانان گامی موثری در اثربخشی بیشتر علوم انسانی در حوزه تصمیم‌گیری

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی دستاوردهای خوبی را برای مدیران کشور به همراه خواهد داشت تا بتوانند با آگاهی بیشتر از زیست‌بوم کشور و تاریخ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور در افق راهی که برای پیشرفت صنایع کارخانجات و اقتصاد کشور ترسیم شده، تصمیم گیری درستی را اتخاذ کنند.



قاسم‌زاده تصریح کرد: ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران شاید نخستین همایشی با رویکرد کاربردی در حوزه تاریخ در کشور باشد و برگزاری چنین سلسله نشست‌هایی با ماهیت کاربردی و میان رشته‌ای دستور کار انجمن‌های علمی کشور به ویژه انجمن تاریخ خواهد بود.

وی یادآور شد: برگزاری ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با عنوان «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی» شاهد اثربخشی واثرگذاری بیشتر علوم انسانی در حوزه تصمیم گیری‌های اقتصادی، سیاسی و صنعتی کشور است.

150 اساتید و پژوهشگر مهمان ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان

این مسئول با اذعان به اینکه کنگره ملی تاریخ‌دانان به شکل دوره‌ای در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود؛عنوان کرد: انجمن‌های علمی در هر دوره‌ای یک دانشگاه را به عنوان میزبان انتخاب می‌کنند و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) میزبان ششمین دوره آن برای نخستین بار در کشور است.


امیرحسین حاتمی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: مراسم افتتاحیه ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با عنوان «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی» از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز همزمان با روز قزوین و با حضور 150 نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته تاریخ کشور در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

وی افزود: 110 مقاله در راستای برگزاری این همایش به دست ما رسیده که 32 مورد از آن با محور تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی ارائه می‌شود.

برگزاری همایش قزوین‌شناسی پیش از اسلام در سال جاری

دبیر ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با اشاره به هدف برگزاری کنگره گفت: کاربردی کردن دانش تاریخ و کمک آن به رشد و توسعه به واسطه مستندسازی تجارب صنعت و گردهمایی اساتید تاریخ از جمله اهداف آن است.

حاتمی بیان کرد: همایش پنج پنل تخصصی را به خود اختصاص می‌دهد که یک پنل آن با 10 مقاله در باب تاریخ سند در قزوین ارائه و مجموعه مقالات در پاییز سال جاری منتشر می‌شود.

این مسئول در پایان به سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال جاری پرداخت و یادآور شد: همایش قزوین شناسی پیش از اسلام در بیست و سه و بیست و چهارم آبان ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

گفتنی است تاریخ صنایع فرهنگی ایران، تاریخ صنایع دستی و راه‌های توسعه و احیای آنها، الگوها و روش‌های تاریخ نگاری صنایع، تاریخ شفاهی صنایع و صنعت‌گران، زندگی‌نامه صنعت‌گران و تولید کنندگان، صنایع تدوین تاریخ صنعت و مستندسازی تجارب صنعتی کشور از جمله محورهای ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران است.

از سایر محورهای این کنگره می‌توان به نخبگان صنعتگر ایرانی، مدارس و دانشکده‌های صنعتی، اندیشه صنعتی کردن کشور، کامیابی‌ها و ناکامی‌ها، برنامه‌های صنعتی کشور، مخترعان و کارگران صنعتی، تاریخ کارخانه‌های بزرگ کشور، تاریخ صادرات و واردات صنعتی و تاریخ شفاهی نخبگان صنعتی قزوین اشاره کرد.

انتهای پیام/4006
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان