۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال صاحب اینترنت پرسرعت می‌شوند
کد خبر: ۳۶۴۹۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۷ ساعت: ۲۲:۵۶ ↗ لینک کوتاه

وزیر ارتباطات در شورای اداری قزوین:

روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال صاحب اینترنت پرسرعت می‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال صاحب اینترنت پرسرعت می‌شوند، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم اجرا شبکه ملی اطلاعات ۲۳درصد پیشرفت داشته است در حالی که طی دو سال اخیر به ۶۳ درصد رسیده است.

روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال صاحب اینترنت پرسرعت می‌شوند
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ عیسی زارع‌پور شامگاه «سه‌شنبه» هفت شهریورماه در شورای اداری استان قزوین که در سالن شهید امامی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بنا بر تاکید مقام معظم رهبری؛ مسئولین در خدمت به مردم باید شبانه‌روز تلاش کنند و امید را در دل نسل جوان ایجاد و کشور را به سمت پیشرفت پیش ببرند.

وی با بیان اینکه اجرای شبکه ملی اطلاعات تا 9 سال بلاتکلیف مانده بود، افزود: در سند شبکه ملی اطلاعات بیش از 53 وظیفه تعریف شده که بیشتر برای وزارت ارتباطات است و متاسفانه برای سایر دستگاه‌ها وظیفه‌ای تعریف نشده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: جلسات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به طور مستمر با فرماندهی بنده در حال اجراست، در حالی که در سال‌های گذشته ایجاد این شبکه را به یک قول تبدیل کرده بودند و در ذهن مردم هم این تصور غلط را ایجاد کرده بودند که با اجرای این شبکه، اینترنت قطع خواهد شد.

زارع‌پور عنوان کرد: در حالی که با راه‌اندازی شبکه ملی داخلی، اینترنت مطمئن و امن و پرسرعت فراهم می‌شود که در بستر آن خدمات بسیار مفید به مردم ارائه خواهد شد و در صورتی که کشورهای اروپایی از سال‌ها قبل برای راه‌اندازی این شبکه اقدام کرده‌اند و ما هم باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

پیشرفت 63 درصدی شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم 

وی با بیان اینکه هفت کلان‌پروژه برای اجرای شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است، گفت: بیش از 200 پروژه ریز و درشت تعریف شده است که در جلسات هفتگی پیگیری می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: در ابتدای دولت سیزدهم اجرا شبکه ملی اطلاعات 23درصد پیشرفت داشته است در حالی که طی دو سال اخیر به 63 درصد رسیده است.

زارع‌پور یادآور شد: در جریان اتفاقات سال 98 با قطع اینترنت تمام سرویس‌های داخلی تعطیل شد و نمونه دیگر هم اتفاقات مهرماه سال گذشته بود که به دلیل اتفاقاتی که در کشور افتاد نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند که تجربه سال 98 را تکرار کنند که البته من مخالفت کردم.

وی ادامه داد: اما به مدت 11 روز طبق مصوبه نهادهای امنیتی به ما تکلیف شد ساعت چهار تا 11 شب اینترنت در بعضی نقاط قطع شد اما تمام سرویس‌های داخلی به شکل صددرصدی فعال بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این فناوری طی همین یکی دو سال به دست متخصصین رقم خورده که می‌توانیم سرویس‌های داخلی را بدون وابستگی به اینترنت داشته باشیم لذا عدم وابستگی سرویس‌های داخلی به اینترنت بین‌الملل یک کار مهمی است.

این مسئول عنوان کرد: سه هزار میلیارد تومان در این دو سال برای بومی‌سازی تجهیزات در کشور هزینه شده است و ما به دنبال ایجاد اینترنت پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور هستیم.

زارع‌پور ادامه داد: در حال حاضر به علت غفلت‌هایی که در گذشته رخ داده 70تا80 درصد نیازهای اینترنتی مردم را به ارتباطات همراه متصل کردیم در حالی که کار اشتباهی به لحاظ هزینه و کیفیت است و بیشتر کشورهای پیشرفته از اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری که دارای سرعت‌های چند 10 برابری است استفاده می‌کنند.

برخورداری سه و نیم میلیون خانوار از خدمات فیبر نوری 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ارتباطات ثابت، پروژه فیبر نوری کسب و کارها را در کل کشور شروع کردیم که کار بسیار سختی است چون در تمام هزار و 400 شهر باید حفاری صورت گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای این کار بزرگ هفت اپراتور بزرگ کشور را در کنار شرکت مخابرات بسیج کردیم در هر استان یک اپراتور دوم را تعریف کردیم و در حال حاضر اپراتور هزار و ۲۰۰ شهر مشخص شده و در 400 شهر توافقات انجام شده، در 120 شهر کار شروع شده و در 20 شهر هم کار پایان یافته است.

زارع‌پور بیان کرد: سه و نیم میلیون خانوار امکان زیرساخت اینترنت ثابت برای آنها فراهم شده که سرعت اینترنت در این مناطق 60 برابر اینترنت فعلی است و با این کار شغل‌ها و خدمات جدید برای مردم به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: این کار ۱۰ سال زمان می‌برد که می‌خواهیم در سه سال به اتمام برسانیم و همراهی همه مسئولان استانی را می‌طلبد.

اینترنت پرسرعت تا پایان سال به تمام روستاهای بالای 20 خانوار می‌رسد

این مسئول تصریح کرد: قریب به پنج هزار روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند و حدود دو هزار روستا باقی مانده که تا پایان سال انجام می‌شود و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال از اینترنت پرسرعت برخوردار می‌شوند.

وزیر ارتباطات درباره سیاست مدیریت فضای مجازی کشور گفت: در دنیا سه رویکرد وجود دارد، رویکرد برخی کشورها این است که از تولیدات کشورهای پیشرفته استفاده کنند که شامل بسیاری از کشورهای توسعه نیافته است.

زارع‌پور بیان کرد: در دنیای آینده که تمام زندگی‌ها هوشمند می‌شود، کشورهایی که دارایی دیجیتال ندارند از جغرافیای دیجیتال حذف می‌شوند چراکه در آینده تصمیم‌گیر حکومت نیست بلکه پلتفرم است.

وی عنوان کرد: برخی کشورها هم با وجود اینکه از خود پلتفرم ندارند اما قوانین و محدودیت‌هایی را برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی وضع می‌کنند که ما هم نیاز داریم چنین قوانینی را در کشور وضع کنیم.

این مسئول ادامه داد: ما هم آمدیم چنین قوانین تنظیم‌گری را تعریف کردیم که در واکنش به آن یکی از نمایندگان مجلس پشت تریبون ادعا کرد که آقای وزیر قفل کودک را برای ما فعال کرده است!

زارع‌‌پور بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره مدیریت فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران خیلی مشخص نیست اما ما در وزارتخانه تلاش می‌کنیم تا پلتفرم‌های بومی به قدری با کیفیت و قوی شوند که با حضور پلتفرم‌های خارجی، مردم پلتفرم‌های داخلی را انتخاب کنند.

وزیر ارتباطات گفت: امروز هم رئیس جمهور گفتند که درب‌های جمهوری اسلامی ایران به روی هر پلتفرم خارجی باز است منوط به اینکه پاسخگو باشند و قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کنند.

ماهانه بیش از 40 میلیون کابر فعال یکتا در پیام‌رسان‌های داخلی داریم

وی افزود: در حال حاضر شبکه داخلی ایتا ۲۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و کاربر فعال روزانه آن ۱۵ میلیون است و تماس صوتی و تصویری در پیام رسان‌های داخلی نداشتیم که اکنون فراهم شده است.

زارع‌‌پور بیان کرد: ماهانه بیش از 40 میلیون کابر فعال یکتا در پیام‌رسان‌های داخلی داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است که با تلاش متخصصان گمنام اتفاق افتاده است.

این مسئول یادآور شد: تاکنون 22 میلیون نفر در درگاه هوشمند دولت احراز هویت شدند و روز به روز در حال پیشرفت است و تمام تلاش ما این است که همه خدمات دولت را روی این پلتفرم بیاوریم.

وی ادامه داد: بیش از 98 درصد از دستگاه‌ها به پنجره هوشمند دولت متصل شدند و قریب به سه هزار خدمت از این طریق به مردم ارائه می‌شود و تا سه ماه دیگر تمام استعلامات بین‌دستگاهی باید به صورت هوشمند انجام شود.

زارع‌پور بیان کرد: هدف‌گذاری ما این است که تا پایان دولت 50 درصد خدمات آن هوشمند شود که در حال حاضر 20 درصد این خدمات هوشمند است.

رصد زمین‌خواری‌ها با خدمات اینترنت فضایی

وزیر ارتباطات افزود: در حوزه فضایی در ابتدای دولت با مدیریت رئیس جمهور شورا عالی فضایی که ۱۱ سال تعطیل شده بود را احیا کردیم و تاکنون هفت پرتاب عملیاتی و تحقیقاتی داشتیم.

وی اذعان کرد: ماهواره‌هایی را پرتاب کردیم که با دقت خوب می‌توانند از هر کجای دنیا تصاویر با کیفیت ارائه دهند و در زمینه شناسایی زمین‌خواری هم استفاده می‌کنیم و هدف‌گذاری ما در این زمینه ایجاد صادرات خدمات فضایی است.

گفتنی است در حاشیه این جلسه پروژه اتصال فیبر نوری به طول 126 کیلومتر و پست بانک در مناطق محروم روستایی استان توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد.

همچنین قرارداد بین شهردار قزوین و مدیرعامل شاتل امضا شد.

انتهای خبر/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان