۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین افزایش ۴۰ درصدی شهریه مهدهای کودک در قزوین
کد خبر: ۳۶۴۸۷۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۵ ساعت: ۱۳:۱۱ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین خبر داد:

افزایش ۴۰ درصدی شهریه مهدهای کودک در قزوین

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی شهریه مهدهای کودک گفت: در حال حاضر ۳۷ مهد کودک در سطح استان قزوین فعالیت دارند که از این تعداد ۳۵ مهد کودک شهری و ۲ مهد کودک روستایی است.

افزایش ۴۰ درصدی شهریه مهدهای کودک در قزوین
منیژه تندی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ درخصوص نقش مهد کودک در تعلیم و تربیت کودکان اظهار کرد: دوره مهدکودک به ‌عنوان طلایی‌ترین دوره تعلیم و تربیت مطرح می‌شود و هدایت و راهبری کودکستان‌ها جزو برنامه‌های اولویت‌دار معاونت آموزش ابتدایی است.

وی افزود: در این راستا برنامه مدون به منظور هدایت و راهبری کودکستان‌ها، رفع چالش‌ها و ارائه راهکار تنظیم و اجرایی شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: روانشناسان معتقدند بسیاری از رفتارهای کودک در دوران نوجوانی به چگونگی شکل‌گیری شخصیت و رفتار کودک در مهدهای کودک بستگی دارد.

نگهداری بیش از ۲هزار و 300 کودک قزوینی در مهدهای کودک سطح استان

وی با اشاره به آمار مهدهای کودک استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۷ مهد کودک در سطح استان قزوین فعالیت دارند که از این تعداد 35 مهد کودک شهری و دو مهد کودک روستایی است و در مجموع دو هزار و ۳۶۲ کودک از خدمات مهدهای کودک استان استفاده می‌کنند.

تندی عنوان کرد: همواره یکی از دغدغه‌های والدین به ویژه والدین شاغل پیدا کردن مهدکودکی است که هم خدمات آموزشی خوبی ارائه کند و هم هزینه‌های آن متناسب با خدمات ارائه شده در این مراکز باشد.

وی با اشاره به دلایل تفاوت میزان شهریه در مهدهای کودک گفت: چهار مؤلفه وجود دارد که بر میزان شهریه مهدهای کودک مؤثر است که این مؤلفه‌ها شامل مدت زمان حضور کودک در مهدکودک، کیفیت ارائه خدمات، لوازمی که در مهد کودک برای نگهداری کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین سن کودک است و همین عوامل باعث می‌شود که نوع قیمت‌گذاری شهریه‌های مهدهای کودک متفاوت باشد.

افزایش شهریه مهدهای کودک حداکثر تا ۴۰درصد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: شهریه مهدهای کودک در سال جاری به صورت سامانه‌ای است و نسبت به سال گذشته حداکثر 40 درصد افزایش خواهد داشت.

وی بیان کرد: طبق دستورالعملی که به مدیران مهدهای کودک داده شده، میزان شهریه دریافتی، به همراه منشور اخلاقی مهدهای کودک و همچنین قواعد رفتاری مدیران و مربیان در حوزه حجاب و عفاف باید در تابلو اعلانات مهدکودک و همچنین در دفتر مدیر نصب باشد.

تندی با اشاره به اهمیت نظارت بر نحوه عملکرد مهدها عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دی ماه سال 1399 کلیات واگذاری امر تربیت کودکان از صفر تا 6 سال از مهدکودک‌ها تا پیش‌دبستانی به صورت یکپارچه به وزارت آموزش و پرورش سپرده شده است.

ثبت ۵۳۴ بازدید از مراکز کودکستان‌ها در سال تحصیلی گذشته

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 31 ناظر استانی به همراه ناظران منطقه‌ای کار نظارت و راهبری بر مراکز کودکستان‌ها را بر عهده دارند به طوری که در سال تحصیلی 1401-1402 تعداد 534 بازدید از مراکز کودکستان‌ها در سامانه نظارت ثبت شده است.

تندی در ادامه به تاثیر رفتار مربیان در تربیت کودکان اشاره و خاطرنشان کرد: تاثیر رفتار مربیان مهدکودک در تربیت کودکان به شدت در رفتار کودک و حضورش در جامعه تاثیرگذار است و در صورتی که در برخورد با کودک مربی صبر و حوصله نداشته باشد نمی‌تواند به کودک آموزش دهد.

وی با اشاره به ویژگی رفتاری مربیان مهدها اذعان کرد: مربی باید تربیت صحیحی داشته باشد و با زبان بچه‌ها و کودکانه با آنها صحبت کند و اگر در خانه و در زندگی نیز مشکلاتی دارد نباید آن را به محیط کار و مهدکودک انتقال دهد زیرا کودکان نباید نگرانی‌های مربی خود را احساس کنند، در واقع مربی باید همواره با نشاط باشد تا بتواند نشاط را به بچه‌ها منتقل کند و این‌ها نشان دهنده اهمیت این شغل است.

این مسئول خاطرنشان کرد: هیچ مهد کودک و مربی اجازه رفتار نامناسب و خشن را با کودکان ندارد و اگر مربی چنین خطایی را مرتکب شود طبق مراحل قانونی با فرد خاطی برخورد می‌شود.

والدین شکایات خود از مهدهای کودک را به آموزش و پرورش اعلام کنند

وی بیان کرد: والدین می‌توانند هرگونه شکایت و تخلف در ارتباط با فعالیت مهدکودک‌ها از قبیل مواردی در رابطه با مفاهیم آموزشی و مشکلاتی همچون شهریه‌ها و رفتار نامناسب با کودکان را به اداره پیش دبستانی دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان گزارش کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین با تاکید بر اینکه والدین شکایات خود از مهدهای کودک را به آموزش و پرورش اعلام کنند، گفت: مهدکودک به عنوان نخستین مکان اجتماعی کودک نقش به‌سزایی در شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها دارد.

تندی با اشاره به اهمیت آموزش در دوران کودکی گفت: اولین و مهم‌ترین دوره‌ زندگی انسان، دوران کودکی بوده که از نظر کمی و کیفی دارای اهمیت زیادی است و آموزش‌های دوران کودکی برای رشد قوای جسمانی، ذهنی، عاطفی، اعتقادی و اجتماعی کودک ضروری است.

وی در ادامه توضیح داد: آموزش‌های دوران کودکی از دو نظر «اثر پذیری کودکان از محیط آموزشی» و «دوام تاثیرات یادگیری در این دوران» دارای اهمیت است.

این مسئول یادآور شد: اهمیت دوران کودکی به اندازه‌ای قابل توجه است که در آیات، احادیث، پژوهش‌های علمی و برنامه‌های آموزشی پیش‌دبستانی کاملا به چشم می‌خورد؛ چراکه اگر آموزش‌های دوران کودکی در سال‌های اولیه به بهترین شکل صورت گیرد موفقیت‌های بعدی هم امکان پذیر است.

برگزاری دوره‌های توانمندسازی ویژه کارکنان کودکستان‌ها

تندی خاطرنشان کرد: همیشه در مهدکودک‌‌ها مربیان سعی می‌کنند تا برای آموزش‌های فردی و اجتماعی از بازی‌های گروهی و متنوع در محیطی شاد و کودکانه استفاده کنند.

وی در خصوص ویژگی بازی‌های مناسب برای کودکان تصریح کرد: بازی‌های گروهی که برای آموزش در مهد کودک اجرا می‌شود باید کوتاه باشند تا برای کودکان خسته کننده نباشد و در یادگیری تاثیر داشته باشد؛ ضمن اینکه انجام بازی در شروع کلاس، یک فضای خوب و شاد به وجود می‌‌آورد و در پایان کلاس می‌توانید احساس هیجان از یادگیری را در بچه‌ها احساس کنید.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین افزود: با انجام بازی‌های گروهی همزمان با افزایش مهارت‌های حرکتی کودک، احساس استقلال، اتکا به خود و اعتماد به نفس نیز در کودک افزایش پیدا می‌کند و با گذشت زمان و پیشرفت کودک در مقطع مهد، انتظار می‌رود کودک بتواند وظایف بیشتری را بدون کمک به انجام برساند، مسئولیت‌های بیشتری قبول کند و با دقت بیشتر قوانین را دنبال کند.

هدایت و راهبری کودکستان‌ها جزو برنامه‌های اولویت‌دار معاونت آموزش ابتدایی است

وی با اشاره به اهداف کلی برنامه‌های مهدکودک‌ها گفت: ایجاد آمادگی برای یادگیری خواندن، تمرین شناسایی حروف، تقویت شنیدن و مهارت‌های ارتباطی، آشنایی با مفاهیم اولیه‌ی ریاضی و شناسایی فعالانه‌ی جهان از اهداف کلی برنامه‌های مهدکودک‌ها به شمار می‌آید.

تندی بیان کرد: برنامه‌های مصوب دوره کودکستان به صورت بخشنامه در اختیار موسسین مراکز کودکستان‌ها قرار گرفته است و طبق نیاز سنجی‌های انجام شده هرساله دوره‌های توانمند سازی ویژه کارکنان کودکستان‌ها و اولیا به منظور ارتقا توانمندی حرفه‌ای آنان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به خصوصیات مربیان مهد کودک عنوان کرد: مربی‌ها باید در مهد کودک تلاش کنند تا به صورت بازی محور برنامه‌های خود را بچینند زیرا کودکان بیشتر علاقه مندند که آموزش را به صورت بازی یاد بگیرند.

این مسئول در پایان بیان کرد: دارای بعد جسمی فعال، عدم مشکلات روحی روانی، داشتن علاقه و انگیزه کافی برای ورود به این کار، خوش خلق و صبور بودن، با انضباط و خوش گفتار، داشتن توانایی پیاده سازی روش‌های استعدادیابی برای کودکان و دارای هوش مدیریتی و معلومات بودن از اهم ویژگی‌‌های یک مربی موفق است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان