۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین جهاد دانشگاهی حلال مشکلات در روزهای سخت است
کد خبر: ۳۶۴۸۱۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲ ساعت: ۹:۱۰ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

جهاد دانشگاهی حلال مشکلات در روزهای سخت است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: مسئولیتی که برعهده جهاد دانشگاهی است بسیار قدرتمند و اثرگذار است و این مجموعه در بسیاری از نهادها می‌تواند ورود پیدا کند و مشکلات آن‌هارا حل کند.

جهاد دانشگاهی حلال مشکلات در روزهای سخت است
به‌ گزارش خیرنگارعلم و فناوری صبح قزوین؛ عبدالحسین کلانتری درهمایش معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی کشور که روز گذشته در سالن جلسات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد بیان کرد: جهاد دانشگاهی در طول تاریخ صفحات زرینی را برای جوامع رقم زد. در وصف این نهاد رهبرمعظم انقلاب بارها سخن گفته‌اند و همین در اهمیت جایگاه جهاد کفایت می‌کند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی حلال مسائل سخت جامعه بوده و تاکنون خوشبختانه موفق عمل کرده‌ است، افزود: سرعت، شتاب، گستره و عمق تحولات در جهان بسیار زیاد شده‌ است و عدد و رقم‌ها هم دلالت بر این نکته دارند که‌ میزان تولید اطلاعات در یک روز با ۳۸ سال گذشته برابری می‌کند.

کلانتری گفت:عامل مهم این تحولات هم اجماعی است که فناوری های نوین نام دارند؛ به طوری که تاثیراتی که به صورت انفرادی هر یک از این فناوری‌ها دارند در جای خود و هم‌گرایی و هم‌افزایی آن‌ها کار را بسیار پیچیده و تحولات را عمیق‌تر کرده‌ است.

این مسئول اظهار کرد: فضای مجازی یک تمدن جدید است و تاثیرات جدیدی دارد و چرخه کلاسیک دیگر وحود ندارد؛ چرخه قدیمی تولید و نشر و ترویج آثار و محصولات فرهنگی و هنری و رسانه‌‎ای دگرگون شده و مانند سابق نیست. تمرکزها در این حوزه‌ها از بین رفته‌اند و یک بُعد جدیدی از تمدن ساخته شده‌ است که ابعاد فرهنگی را مورد توجه قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: نقش موسسات دولتی و غیرحاکمیتی در حوزه فضای مجازی بسیار زیاد شده و بازیگران زیادی وارد این اکوسیستم شدند.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی مطالبی را تولید می‌کنند که برخی اوقات از محتواهای دستگاه رسمی بیشتر بازدید دارند. آن‌ها زمین بازی را عوض کردند و فضا را به سوی تعاملی شدن و شبکه‌ای شدن سوق دادند که در چنین فضایی پلتفرم‌ها شکل گرفت و اساسا فضای دیگری برای کنش‌گری به وجود آورد که مخاطب به همان سو کشیده می‌شود.

پلتفرم‌ها نقش بسیار موثری در جامعه دارند

کلانتری بیان کرد: پلتفرم‌ها نقش بسیار موثری در جامعه دارند؛ اگر تا دیروز نظام سرمایه‌داری بر اساس صنایع و محصولات رشد می‌کرد امروز بر اساس داده رشد می‌کند و امروز اقتصاد مبتنی بر داده شکل گرفته‌ است.

این مسئول ادامه داد: امروزه داده‌ها تولید اقتصاد و قدرت می‌کنند و این مرتب گسترده‌تر می‌شود و ما کمترین حکمرانی را در این زمینه‌ها داریم.

وی تصریح کرد: الگوریتم‌های فضای مجازی نوع کنش‌گری کنشگران را جهت می‌دهند و در بزنگاه‌ها این پلتفرم‌ها به شدت می‌توانند تعیین‌کننده‌ باشند. برای مثال عضوگیری و فضاسازی به طرق مختلف که خشونت را به فضای دانشگاهی انتقال بدهند از عمل الگوریتم‌های دشمن است.

کلانتری یادآور شد: ما هم تکثر و تنوع بازیگران و هم تکثر سلایق فرهنگی و سبک زندگی‌ها را داریم و مهم‌‌تر از همه تکثر افقی شدن قدرت را داریم و امروزه با توجه به این شرایط باید طرحی نو را تدوین کرد.

وی در ادامه افزود: نگاه تحولی و جهادی در این عرصه کارساز است و باید موضع‌داری کنیم و مدل بازی را تغییر دهیم و با قالب‌های جدید و نشر فرهنگ آشنا شویم و از ظرفیت موجود در کشور به به بهترین شکل استفاده کنیم.

کلانتری بیان کرد: نهضت تولید محتوا یعنی شرایطی را فراهم کنیم که تولیدات فاخر فرهنگی صورت بگیرد و بعد توسط پلتفرم‌ها منتشر شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: براساس این مقدمات ابتدا نگاه جهادی را در نظر داریم و باید یک ترسیم دقیقی از زیست‌بوم فرهنگی اجتماعی جدید دانشگاه صورت بگیرد. نقش تنظیم گری افراد در این دوره می‌تواند بسیار زیاد باشد و باید در این نقش باید باهم همفکری کرد.

حفظ هویت انقلاب اسلامی در راستای نگاه جهادی

عباس کاظمی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین در ادامه این همایش اظهار کرد: آنچه که در پیرامون جهاد می‌‌توان گفت؛ نگاه جهادی در حوزه علم، فرهنگ و پژوهش است.

وی بیان کرد: هویت انقلاب همین نگاه جهادی است. اینکه شما در برابر سخت‌ترین مشکلات بایستید و مقاوت کنید و در طریق مستقیم الهی پایمردی داشته باشید نگاه جهادی است.

کاظمی ادامه داد: در مسیر قدرت گرفتن جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف همواره همین مجاهدت‌ها است‌ که توانسته ظرفیت‌سازی و تاریخ سازی کند.

این مسئول عنوان کرد: مسیر قدرت گرفتن جمهوری اسلامی را نگرش جهادی تضمین می‌کند. سهم جهاد دانشگاهی آنجا است که توانست با علم این نگاه را گره بزند و محصول او شهید سعید کاظمی و دیگر چهره های نورانی عرصه علم از آسمان شهادت شد و توانستند دست قدرتمند جمهوری اسلامی را برای رسیدن به قله‌های افتخار و شرف بلند کنند.

معاون استاندار قزوین در پایان گفت: با اشرافی که نسبت به ظرفیت‌ها و توانایی‌های فوق‌العاده و تیم با استعاد جهاد دانشگاهی استان پیدا کردم ابتدا از همه بر خودم فرض می‌دانم جهاد دانشگاهی استان را در عرصه‌های فعالیتی گوناگون حمایت کنم و از آن غفلت نکنم. و اگر اقدامی درسطح ملی و استان باید صورت بپذیرد من در میدان عمل هستم.

انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان