۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین جهاد دانشگاهی باید با الزامات علمی و فناوری دنیا همراه شود
کد خبر: ۳۶۴۸۱۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱ ساعت: ۲۳:۲۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس جهاد دانشگاهی کشور:

جهاد دانشگاهی باید با الزامات علمی و فناوری دنیا همراه شود

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: جهاد دانشگاهی اگر به عنوان یکی از ستو‌ن‌های نظام علمی، فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و براساس رهنمودهای رهبرمعظم‌ انقلاب که در طول دهه‌های گذشته داشته‌اند، موفق عمل کند باید با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری در دنیا و کشورمان همراه شود.

جهاد دانشگاهی باید با الزامات علمی و فناوری دنیا همراه شود
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ حسن مسلمی نائینی در گردهمایی معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی کشور که امروز در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای در راستای تحقق اهداف و ارتقاء مجموعه جهاد دانشگاهی تدوین و امضا شد.

وی افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری: « علم‌آموزی یک فرهنگ است و باید به مسئله‌‌ی فرهنگ نگاه مدبرانه داشت. اگر به‌ مسئله فرهنگ دانشگاه‌ها توجه کنیم در آن‌ زمان است که دانشجو هم عاشق و راغب علم می‌شود و به سوی تحقیق و پژوهش و جهاد می‌رود».

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به تدوین برنامه تحول مجموعه دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی اگر به عنوان یکی از ستو‌ن‌های نظام علمی، فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و براساس رهنمودهای رهبرمعظم‌ انقلاب که در طول دهه‌های گذشته داشته‌اند، موفق عمل کند باید با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری در دنیا و کشورمان همراه شود.

این مسئول عنوان کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی باید با بهره گیری از یک برنامه تحول رویکرد مناسب و یکپارچه نقش و جایگاه خویش را مورد بازبینی قرار داده‌ و به وضعیت مطلوب برسد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد: برای جهاد‌ دانشگاهی لازم است برنامه ویژه‌ای در راستای اجرای ماموریت‌های فرهنگی و مندرج در نقشه جامعه علمی کشور و همچنین بیانیه‌ گام دوم داشته باشد.

مسلمی نائینی در پایان اضافه کرد: جهاد دانشگاهی متولد ستاد انقلاب فرهنگی است. اکنون نیز با توجه به ظرفیت‌ها و برنامه‌های گوناگون فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و فناورانه به عنوان بازوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خدمت کشورمان است.


جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

فرشاد پیله‌چی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در ادامه این مراسم سوالاتی را در خصوص پیشبرد جهاد دانشگاهی و به عنوان چراغ راه مطرح کرد.

وی بیان کرد: موضوع اول که به عنوان طرح مسئله مطرح می‌کنم بحث تقسیم کار در حوزه دانشگاهی است. جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی حرف برای گفتن دارد و اطلاع داریم که چه پتانسیل‌ها و ویژگی‌هایی جهاد دانشگاهی می‌تواند برای اینکه جلوه‌های انقلابی، علمی و ساحت‌های مختلف را به منحصه ظهور بگذارد، دارد.

پیله‌چی در ادامه گفت: طرح مسئله اول تلاشی را می‌طلبد که بتوانیم تقسیم کار خوب و شفافی را در این گونه نهادها داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم با حضور مهمانان گرامی تقسیم کار خوبی داشته باشیم و در آن متمرکز شویم.

این مسئول اظهار کرد: چند سال اخیر در نقشه جامع علمی کشور چند موضوع به عنوان ماموریت برای جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف تعیین شد که مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی_ایرانی در دانشگاه‌ها، مشارکت در ترویج، تعمیق و ارتقای پرسیه‌های نظریه‌پردازی و مناظرات زیر مجموعه‌های ماموریت فرهنگی است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در ادامه تصریح کرد: چالشی که با این دو ماموریت داریم مسئله «مشارکت» است و باید مشخص شود این ماموریت دقیقا به چه مجموعه‌ای سپرده شده‌ است و اگر بتوانیم این تفکیک را قائل شویم قطعا می‌توانیم دستاورد بهتری داشته باشیم.

این مسئول یادآور شد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با توجه به جنسی که دارد شاخه‌های فعالیتی مختلفی از جمله انتشارات و رسانه و ...دارد که مهم‌ترین و سازنده‌ترین بخش آن‌ها سازمان دانشجویان و جهاد دانشگاهی است.

پیله‌چی ادامه داد: آیا می‌شود در اساس‌نامه دانشگاه این موضوع قرار بگیرد که جهاد دانشگاهی به صورت یک عضو در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها قرار بگیرد و فعالیت‌های فرهنگی و نقش‌هایی که می‌تواند برای دانشجویان خودمان داشته باشید را مطرح کند.

وی در پایان ضمن تشکر از رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: این سوال‌ها برای این موضوع مطرح شد که بتوانیم در این گردهمایی یک محرکی ایجاد کنیم و با هم‌افزایی و تعامل، موضوعات پیش‌ِ پا افتاده را حل کنیم.

گفتنی است در حاشیه این همایش، تفاهم‌نامه‌ای در راستای افزایش تعاملات فرهنگی، ارتقا نفوذ و فعالیت‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی در ساحت‌های مختلف که امکان وجود در دانشگاه‌ها را دارد بین معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری کشور منعقد شد.

انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان