۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین مسجد کریم اهل بیت(ع) قزوین؛ مامنی برای فعالیت‌های فرهنگی_تربیتی
کد خبر: ۳۶۴۸۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱ ساعت: ۱۴:۵۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

مسجد کریم اهل بیت(ع) قزوین؛ مامنی برای فعالیت‌های فرهنگی_تربیتی

مسجد کریم اهل بیت(ع) روزانه شاهد حضور صدها نفر از دختران، پسران نوجوانان و بانوانی است که با حضور در این مکان مقدس علاوه بر انجام امور عبادی و معنوی خود، روح اجتماعی خود را در میان هم‌سن و سالان پرورش دهند.

مسجد کریم اهل بیت(ع) قزوین؛ مامنی برای فعالیت‌های فرهنگی_تربیتی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری – تحلیلی صبح قزوین، مسجد پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است، این مکان مقدس نه تنها جایگاه عبادت و ارتباط معنوی با خداوند؛ بلکه کانون مشورت، ارتباطات اجتماعی و بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحى، اجتماعى و ایجاد آشنایى و پیوند میان مؤمن با نخبگان و صالحان جامعه است.

مسجد خانه آشنایى با دردها و مشکلات اجتماعى و چاره‌‏اندیشى براى رفع آن‏هاست، امام خمینى(ره) در گفتارى، این نقش مسجد را مورد تاکید قرار داده، می‌‏فرماید: «این مسجدالحرام و مساجد دیگر در زمان رسول اکرم (ص) مرکز جنگ‌ها و سیاست‏‌ها و مرکز امور اجتماعى و سیاسى بوده؛ این طور نبوده است در مسجد پیامبر، همان مسائل عبادى نماز و روزه باشد، مسائل سیاسی‌اش بیش‏تر بوده. اسلام می‌‏خواهد که مردم آگاهانه براى مصالح مسلمین در آن‏جا فعالیت کنند.»

یکی از مسجدهایی که نقش مشارکت‌های اجتماعی و حضور اقشار مختلف اجتماعی در آن پر رنگ است، مسجد کریم اهل بیت (ع) شهر قزوین است.

این مسجد که در بلوار باهنر و خیابان عدلیه قزوین قرار دارد، توانسته بستری مناسب برای تعاون اجتماعى مردم منطقه و مشارکت آنان در رفع نارسایى‏‌هاى مردم محله ایجاد کند.

مسجد کریم اهل بیت(ع) روزانه شاهد حضور صدها نفر از دختران، پسران نوجوانان و بانوانی است که به منظور آموزش و مشارکت اجتماعی در این مکان مقدس گردهم آمده تا علاوه بر انجام امور عبادی و معنوی خود، بتوانند روح اجتماعی خود را در میان همسن و سالان پرورش دهند.

محمد عبداللهی، جوان 30 ساله‌ایست که با مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از سال 1398 به عنوان مسئول امور فرهنگی مسجد کریم اهل‌بیت(ع) به مردم این منطقه خدمت‌رسانی می‌کند.


 برگزاری 25 عنوان کلاس آموزشی در دل مسجد کریم اهل بیت(ع)

مسئول امور فرهنگی مسجد کریم اهل‌بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص فعالیت‌های فرهنگی- آموزشی این مسجد اظهار کرد: اگرچه آغاز فعالیت بنده در این مسجد با همه‌گیری بیماری کرونا در کشور همزمان شد و این بیماری موجبات رخوت و گسست در تمام عرصه‌های اجتماعی ایجاد کرد، اما ما فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود را تعطیل نکردیم.

عبداللهی تصریح کرد: با تشکیل کارگروه فضای مجازی از این فضا بهره برده و کار آموزش مجازی و تولید محتوی فرهنگی در عرصه دینی، تربیتی و بصیرتی را پیش گرفتیم.

وی افزود: در این سال‌ها علاوه بر فعالیت‌های خیرخواهانه و رفع مشکلات معیشتی، کلاس‌های آموزشی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم.

مسئول امور فرهنگی مسجد کریم اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: خوشبختانه کلاس‌های آموزشی و نشست‌های بصیرتی ما سال به سال پررونق‌تر برگزار شده طوری که امسال نیز حدود 25 کلاس آموزشی در درون این مسجد برگزار می‌شود تا نوجوان بسیاری از دختر و پسر را به سمت این مکان مقدس بکشاند.

وی با بیان اینکه رویکرد عمده فعالیت این مسجد تربیتی و ارتباط با جوانان است، اظهارکرد: حدود 40 پسر جوان و نوجوان با این مسجد ارتباط مستمر دارند و در برنامه‌های فرهنگی و مراسمات مذهبی با ما همکاری می‌کنند.

عبداللهی ادامه داد: حضور بانوان در این مسجد بسیار پررنگ بوده و روزانه بیش از 100 نفر در کلاس‌های این مسجد حضور پیدا می‌کنند که اکثر آنان جوان و نوجوان هستند.

مسئول امور فرهنگی مسجد کریم اهل‌بیت(ع) یادآور شد: در گزینش مربیان و مسئولان کلاس‌ها و نشست‌های فرهنگی و بصیرتی بسیار حساس بوده و افرادی را که به حسن خلق و مهارت مشهور هستند را انتخاب می‌کنیم.

وی با اشاره نقش امام جماعت در جذب و تربیت نوجوان در مساجد بیان کرد: امام جماعت در مساجد در راس امور است و نقش کلیدی در جذب اقشار مختلف به مسجد دارد، امام جماعت نباید به فضای مسجد محدود شود بلکه با تک‌تک افراد آن محله ارتباط داشته و به خانه‌های آنان سربزند و در جریان امور محله قرار گیرد.


امام جماعت باید به زبان جوان امروز آشنا باشد

عبداللهی گفت: امام جماعت نه تنها باید آشنا به زبان جوان امروزی بوده و بلکه روانشناس بوده و به نیازها و دغدغه‌های آنان آشنا باشد و هم از فن بیان خوبی بهره ببرد و از همه مهم‌تر علاوه بر امر به نیکی و خوبی، خود نیز اهل عمل خیر باشد تا مردم اثر کار نیک را در رفتار و کردار او مشاهده کنند.

این فعال فرهنگی با اشاره نقش خانواده‌ها بر مسجدی بار آوردن فرزندان خود، تاکید کرد: فرزندان باید از کودکی فضای مسجد را در کنار والدین درک کنند تا بتوانند با آن خو گرفته و در بدنه آن تربیت شوند.

وی افزود: بنده خود از کودکی به همراه پدر و مادرم در همین محله به مسجد می‌آمدم و طعم خوش خادمی را از همان دوران کودکی چشیدم.

عبداللهی تصریح کرد: در این مسجد سعی داریم فضا را در اختیار نسل جوان و نوجوان قرار دهیم و به آنان مسئولیت‌های مختلف می‌دهیم تا با احساس مسئولیت که دارند بتوانند خود این فضا را مدیریت کنند.

مسئول امور فرهنگی مسجد کریم اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: هرچند مدیریت فضای کودکانه سخت است، اما تا آنان مسجد را از آن خود ندانند، نمی‌توانند به مسجد جذب شده و با آن خو بگیرند، لذا سعی کرده‌ایم سعه صدر خود و نمازگزاران مسجد را بالا برده و حضور کودکان را با جان و دل پذیرا شویم.

وی ادامه داد: هرچند در این مورد والدین نیز باید خود به کنترل شرایط کمک کنند تا هم رفاه سایر نمازگزاران فراهم شود و هم کودک از مسجد زده نشود.

عبداللهی با اشاره به فعالیت‌های خیرخواهانه در مسجد کریم اهل‌بیت(ع) بیان کرد: کمک‌های معیشتی مسجد به نیازمندان از سال ۹۵ پیوسته ادامه داشته و هرماه به نیازمندانی که از قبل شناسایی شدند؛ بسته‌های ارزاق و معیشتی و مبلغی به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: کلاس‌های آموزشی این مکان مقدس شامل: آموزش قرآن، نهج‌البلاغه، خیاطی، خوشنویسی و انواع هنرهای دستی، ورزش همگانی و غیره است که به صورت کاملا رایگان و با تعامل و همکاری اعضای محله برگزار می‌شود.


مساجد باید تمام نیازهای مادی و معنوی را مرتفع کند

این فعال فرهنگی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) از همان ابتدای تاسیس مسجد دو جنبه معنوی و مادی را با آن گره زدند، بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی مردم را با همدلی یاران خود در مسجد از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز با توجه به هجمه استکبار و دشمنان اسلام برای دور کردن مردم از معنویات و مساجد، کارکرد همه جانبه این اماکن مذهبی در امور تربیتی، معنوی، فرهنگی و رفع معضلات اقتصادی بسیار مهم است.

عبداللهی بیان کرد: مساجد باید محور حل و فصل مشکلات مردم و منبع دریافت انوار الهی و آرامش باشد، طوری که تمام نیازهای روحی و جسمی افراد را مرتفع کند.

مسئول امور فرهنگی مسجد کریم اهل‌بیت(ع) ادامه داد: یک مسجد در تراز انقلاب برای هرروز نمازگزاران برنامه دقیق، منظم و هدفمند دارد، همانطور که دشمن برای اذهان جوانان ما برنامه دقیق و منسجم دارد، چرا که هر زمان جوان از معنویت دور شود، شیطان بر ذهن و قلب او مالک می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از کارهای خوب استفاده از ظرفیت مسجد برای حضور مسئولین در قالب میز خدمت و ارتباط رو در رو با مردم هر محله است که این مهم در مسجد کریم اهل بیت نیز انجام شده و تاکنون چندبار میزبان مسئولین بالارتبه استان در صحن مسجد بودیم که موجب بروز اتفاقات مبارکی و مشکلات بسیاری شده است.

عبداللهی در پایان گفت: مردم اگر احساس کنند که فعالیت مسجدی‌ها تنها به عبادت و نیایش معطوف نشده و بسیاری از مشکلات آنان در دل این اماکن مذهبی حل می‌شود، ناخود آگاه به آن جذب می‌شوند.
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان