۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین طرح ملی بورسیه صنعتی در قزوین اجرا می‌شود
کد خبر: ۳۶۴۶۲۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۲۰ ساعت: ۹:۱۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین:

طرح ملی بورسیه صنعتی در قزوین اجرا می‌شود

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین گفت: طرح ملی بورسیه صنعتی در سال گذشته به صورت پایلوت در استان یزد اجرا شده و طی سال جاری برای نخستین بار در مجموع استان‌های کشور به ویژه استان قزوین به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

طرح ملی بورسیه صنعتی در قزوین اجرا می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ علی رجب‌پور روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت اجرای طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: طرح ملی بورسیه صنعتی در سال گذشته به صورت پایلوت در استان یزد اجرا شده و طی سال جاری برای نخستین بار در مجموع کشور به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح ملی بورسیه صنعتی از ابتدای سال جاری کلید خورد و امروز مفتخریم یک‌هزار و 400 ظرفیت در مجموع  کشور در شورای گسترش وزارت علوم تایید شده و از روز شنبه هفته آینده به صورت رسمی در دفترچه کنکور درج خواهد شد.

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین بیان کرد: بورسیه دانشجویان تجربه موفقی است که نمونه‌های مناسب آن را در دانشگاه فرهنگیان طی سال‌های گذشته شاهد بودیم؛ یکی از دلایل اقبالی که امروز در بین دانشجویان از این دانشگاه مشاهده می‌کنیم، احساس امنیت شغلی آنها است و این مدل در صنعت نیز می‌توانست اجرا شود.

درخشش دانشگاه فنی و مهندسی بوئین‌زهرا در طرح ملی بورسیه صنعتی

رجب‌پور اضافه کرد: هفته آینده دفترچه انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری منتشر می‌شود و در این راستا در تلاشیم با همکاری آموزش وپرورش و مراکز انتخاب رشته، طرح ملی بورسیه صنعتی را به پذیرفته شدگان آزمون برای استفاده از ظرفیت رشته‌های آن معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و مهندسی بوئین‌‎زهرا در استان قزوین در اجرای طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان خوش درخشید و از یکصد کد رشته اختصاص یافته به قزوین، 86 رشته متعلق به این دانشگاه و 15 رشته به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در رشته‌های مختلف مکانیک، پلیمر، شیمی، مواد، برق صنایع است.

این مسئول گفت: سهمیه درصد قزوین نسبت به جمعیت آن نسبتا مناسب است و 150 نفر ظرفیت استان بوده که 50 نفر دیگر از دانشجویان در حال تحصیل در سال‌های دوم، سوم و چهارم استفاده خواهد شد.

رجب‌پور عنوان کرد: همکاری خوبی در استان از جمله معاونت اقتصادی استانداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، اتاق بازرگانی، سازمان صمت و دانشگاه‌ها صورت گرفته و امیدواریم با بهره‌مندی صنعت از خروجی طرح بورسیه صنعتی، مشکلات آنها مرتفع شود.

اجرای گسترده طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان موثر در حل مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان

وی تصریح کرد: در سال نخست تحصیل، بخش کمتری از حقوق دانشجو توسط صنعت و بخش عمده‌ای توسط بنیاد نخبگان پرداخت می‌شود و در سال‌های دوم و سوم این سهم مساوی شده و در سال آخر سهم صنعت افزایش می‌یابد و دانشجو متعهد در آن صنعت به ازای مدت زمان بورس است.

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین گفت: باید تلاش کنیم رتبه‌های برتر دانشجو را به سمت انتخاب کد رشته‌های طرح ملی بورسیه صنعتی سوق دهیم؛ زیرا این طرح در حال حاضر شامل رتبه‌های زیر دو هزار است و باید اطلاع رسانی خوبی در یکی دو هفته آینده انجام دهیم.

رجب‌پور مطرح کرد: اگر این طرح در سطح کلان‌تری اجرا شود بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال دانش‌آموختگان حل خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط بومی طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان اضافه کرد: دانشجویان بومی استان‌های قزوین و البرز می‌توانند در انتخاب رشته ثبت‌نام کنند و اولویت پذیرش برخی رشته‌ها برای ساکنان شهرستان بوئین‌زهرا یا شرط تعهد سکونت در فاصله 30 کیلومتری محل خدمت است.

ارتباط دانشجو با صنعت در دوره تحصیل

این مسئول ادامه داد: علاوه‌بر انتخاب کد رشته و دارا بودن شرایط رتبه توسط دانشجو، مصاحبه‌ای با صنعت انجام و قراردادی بین دانشجو، دانشگاه و صنعت به منظور اجرای تعهدات طرفین منعقد می‌شود.

رجب‌پور اذعان کرد: واحدهای درسی به گونه‌ای خواهد بود که دانشجویان در طول تحصیل با صنعت در ارتباط بوده و بنا به نیاز صنعت، روزهایی را در هفته دوره‌های کارورزی و کارآموزی طی کنند و با هماهنگی دانشگاه در صنعت حضور داشته باشند.

وی گفت: دانشجویان در طول تحصیل از نظر بیمه حوادث و درمانی بدون قید مکان و زمان بیمه شده اما پرداخت حق بیمه بازنشستگی به اختیار آنها است.

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین ادامه داد: 14 نفر از 86  نفر پذیرش دانشجو در طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان شامل بانوان و مابقی مردان است.

رجب‌پور در پایان یادآور شد: بومی بودن پذیرش دانشجو در طرح یاد شده شرط بعضی شرکت‌ها بوده و همه شرکت‌ها را شامل نمی‌شود.

انتهای خبر/4006
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان