۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین پذیرش ۸۶ دانشجوی قزوینی در طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان
کد خبر: ۳۶۴۶۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۱۹ ساعت: ۱۵:۱۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا خبر داد:

پذیرش ۸۶ دانشجوی قزوینی در طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا گفت: سهمیه‌ای به میزان جذب ۸۶ دانشجوی بورسیه صنعتی برای قزوین طی سال نخست اجرای طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان در نظر گرفته شده است.

پذیرش ۸۶ دانشجوی قزوینی در طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ حامد قربانی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات حوزه هنری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا از سال 91 آغاز به کار کرده است.

وی افزود: مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا دومین موسسه مستقل دولتی استان قزوین بوده و در ۱۵ رشته فنی و مهندسی فعال است.

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا بیان کرد: این مرکز یک دانشگاه تخصصی در استان قزوین بوده که در جنوبی‌ترین نقطه استان و ناحیه‌ای پررونق برخوردار از ظرفیت صنعتی و کشاورزی واقع شده است.

تحصیل بیش از دو هزار دانشجو در مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا

قربانی با اشاره به ظرفیت‌های مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا عنوان کرد: بیش از دو هزار و ۳۰۰ دانشجو مشغول تحصیل بوده و ۵۱ عضو هیئت علمی در آن فعال است.

وی تصریح کرد: براساس طرح تحولی دولت، طرحی را به عنوان توسعه مرکز با رویکرد مأموریت گرایی و مسئولیت پذیری در موسسه آموزش عالی مد نظر قرار داده و تمرکز و فعالیت خود را بر توسعه محلی و منطقه‌ای به عنوان اولویت نخست و نقش‌آفرینی در عرصه ملی را به عنوان اولویت‌های بعدی به کار گرفته‌ایم.

این مسئول بیان کرد: رویکرد ما این است از وضعیت دانشگاه محوری به جامع محوری حرکت کرده و دو مأموریت مهم از جمله تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص و تأمین و تحول دانشِ تحول و اقتدارآفرین (آموزش، پژوهش، خروجی هدفمند، شاگرد، نوآور و نوآور پروری) را از سوی وزارت علوم بر عهده گرفته‌ایم.

اجرای طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان در قزوین

قربانی یادآور شد: ارتقای مرکز آموزش عالی فنی و حرفه‌ای بوئین‌زهرا به یک دانشگاه مسئولیت‌پذیر را مدنظر داریم و این اتفاق در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: موضوع به اندازه‌ای جدی است که در طراحی دانشکده‌ها، دانشکده‌ای با عنوان علوم حرفه‌ای را در نظر داریم که اساسا پذیرش دانشجو در آن طبق نیاز صنعت است.



رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا گفت: دانشکده دیگری به نام «فناوری‌های آینده» در حوزه تحصیلات تکمیلی را در این مرکز پیش‌بینی کرده‌ایم تا دانشجو براساس شیوه استادمحور با موضوعیت پروژه‌های ملی در آن پذیرش شود.

وی تصریح کرد: موفق شدیم به عنوان یکی از استان‌های پیشرو، طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان در منطقه را در استان قزوین اجرا کنیم؛ در این طرح، دانشجو براساس اعلام نیاز صنعت دانشگاه را انتخاب می‌کند.

قربانی با اذعان به اینکه پذیرش دانشجو براساس ظرفیت اعلام شده توسط صنعت است، گفت: دانشجو به ازای پذیرش در رشته مورد نظر بیمه و حقوق دریافت می‌کند و تعهدی را برای دوره خدمت در صنعت مربوطه می‌پذیرد و در نهایت در صورت انجام پروژه صنعتی موفق، می‌تواند از خدمت سربازی معاف شود.

حل معضل اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به واسطه اجرای طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان

وی ابراز کرد: طی یک سال گذشته حجم بسیاری از ناامیدی از سوی خانواده‌ها برای فارغ‌التحصیلان وجود داشت و اجرای طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان در منطقه می‌تواند بخشی از این دغدغه را حل کند.

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا ادامه داد: اجرای طرح فاکتورهای موثر متعددی را به همراه دارد و از حیطه حفاظت شده وزارت علوم خارج و وارد اجتماع و صنعت و ارتباط درهم تنیده صنعت و حاکمیت شدیم.

قربانی مطرح کرد: طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان در منطقه به نوعی با صنعت در ارتباط بوده و طرح پذیرفته شده در شورای عالی گسترش وزارت علوم است؛ وزارتخانه این مجوز را داده تا سقف 40 واحد اختیاری را متناسب با نیاز صنعت در قالب تئوری یا عملی به دانشجویان مقاطع کارشناسی و ارشد ارائه دهیم.

جذب 86 دانشجو قزوینی در مرحله نخست طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان

وی گفت: تفاهم‌نامه 6 جانبه‌ای با مساعدت استانداری و شرکت شهرک‌های صنعتی در راستای اجرای طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان با نقش‌آفرینان عرصه صنعت و دانشگاه از جمله معاونت اقتصادی استانداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، اتاق بازرگانی، سازمان صمت و بنیاد نخبگان منعقد و به هر یک مسئولیتی واگذار شده است.

این مسئول یادآور شد: سهمیه‌ای به میزان جذب 86 دانشجویان بورسیه صنعتی برای قزوین طی سال نخست در نظر گرفته شد که شرکت هفت الماس تولید کننده محصولات فولادی، شرکت پاک‌نام و تولیدکننده محصولات شوینده، آرین فولاد و تولیدکننده محصولات فولادی، اکسیر اوپال و تولیدکننده لوازم خانگی، شرکت نوآور صنعت و تولیدکننده سیم و کابل و شرکت دانجی آریا تولیدکننده محصولات غذایی به عنوان شرکت‌های تاییده شده برای طرح یاد شده هستند.

قربانی اذعان کرد: برای هر رشته و شرکت کد رشته محل خاصی تعریف شده و این موضوع در دفترچه کنکور سراسری سال جاری اعلام می‌شود و در دانشگاه فنی و مهندسی بوئین‌زهرا با محل خدمت مشخص مشغول تحصیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: دانشگاه یزد به عنوان فاز پایلوت طرح طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان بود واین طرح را در قزوین آغاز کرده و تجربه آن استان را به قزوین منتقل کردیم.



سیاست دانشکده فنی ومهندسی بوئین‌زهرا در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های صنعتی است

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی و بوئین‌زهرا افزود: در حوزه تامین نیروی انسانی مسئولیت ویژه‌ای در استان داریم؛ قزوین دو درصد جمعیت کشور و به ازای آن هشت درصد صنعت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و به واسطه نزدیکی به پایتخت، شرکت‌های پیشرو دارد.

قربانی عنوان کرد: ظرفیت‌های صنعتی قابل توجه قزوین تکلیف اجتماعی ما را در تأمین و آماده سازی نیروی متخصص و ماهر سنگین‌تر می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: طرح ملی بورسیه صنعتی دانشجویان در منطقه ویژه دانشجویان در حین تحصیل برای سال‌های آینده نیز گنجانده می‌شود و تمرکز بنیاد نخبگان بر این موضوع است.

انتهای پیام/4006
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان