۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین تامین بیش از سه درصد برق کشور در نیروگاه شهیدرجایی
کد خبر: ۳۶۴۶۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۱۹ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین خبر داد:

تامین بیش از سه درصد برق کشور در نیروگاه شهیدرجایی

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: این نیروگاه دو هزار و ۴۲ مگاواتی است و ۳/۵ درصد از برق مورد نیاز کشور و حدود دو و نیم برابر برق مورد نیاز استان قزوین را تأمین می‌کند و در تثبیت ولتاژ و فرکانس شبکه به ویژه استان‌های تهران، البرز، قزوین و گیلان بسیار اثرگذار است.

تامین بیش از سه درصد برق کشور در نیروگاه شهیدرجایی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ ابوالفضل موتاب‌ها صبح امروز در بازدید از دفتر تحریریه صبح قزوین و دیدار با کارکنان آن به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: روزهای گرم و دمای زیاد در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده و به طور متوسط به ازای افزایش یک درجه دما در شرایط دمایی بالا، یک‌هزار و 800 مگاوات برق مورد نیاز است.

وی افزود: تمام تلاش همکاران ما در صنعت برق عدم خدشه در تولید، تأمین آرامش و امنیت ملت ایران است تا بتوانیم با سربلندی از تابستان گرم سال جاری عبور کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین بیان کرد: این نیروگاه به لحاظ ظرفیت اسمی سومین نیروگاه بزرگ کشور و به لحاظ عملی دومین نیروگاه بوده و چنین شرایطی نشان دهنده حداکثر تلاش و بهره‌وری بالای آن است.

تأمین بیش از 3% برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه شهید رجایی قزوین

موتاب‌ها عنوان کرد: نیروگاه شهید رجایی دو هزار و 42 مگاواتی است و 3/5 درصد از برق مورد نیاز کشور و حدود دو و نیم برابر برق مورد نیاز استان قزوین را تأمین می‌کند و در تثبیت ولتاژ و فرکانس شبکه به ویژه استان‌های تهران، البرز، قزوین و گیلان بسیار اثرگذار است.

وی اذعان کرد: تثبیت ولتاژ به این معنا ولتاژ مشخصی مانند 220 الی 230 ولت برق تحویل مصرف کننده خانگی داده شود، اگر کاهش یابد وسایلی مانند یخچال، ماشین لباسشویی قابلیت فعالیت را ندارند.

این مسئول یادآور شد: میزان تولید سالیانه نیروگاه شهید رجایی، 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی است؛ با انجام تعمیرات به موقع، دقیق و با کیفیت چهار ماه سال جاری، به میزان 3/8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشتیم.

50 درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین دوگانه است

موتاب‌ها عنوان کرد: تمامی تعمیرات نیروگاه شهید رجایی توسط نیروهای آن مجموعه انجام می‌شود و نیروگاه در حوزه ساخت قطعات در داخل کشور دارای پیشینه بوده و خدمت‌رسان به تمام نیروگاه‌های کشور است.

وی با اشاره به تأثیر نیروگاه شهید رجایی قزوین در حوزه آلودگی اضافه کرد: 50 درصد سوخت این نیروگاه فاقد سوخت مازوت بوده و سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی، صد در صد گاز طبیعی بوده و 50 درصد نیروگاه «نیروگاه بخار» سوخت دوگانه گاز طبیعی و مازوت است.

این مسئول ادامه داد: طبق قانون هوای پاک، تأمین سوخت پاک بر بر عهده وزارت نفت است و تخصیص سهمیه سوخت برای نیروگاه شهید رجایی قزوین در اختیار ما نیست؛ سوخت نیروگاه براساس رایزنی‌های بین وزارت نفت و نیرو انجام می‌شود و اگر سوخت گاز کامل باشد از آن استقبال می‌کنیم تا کمتر در معرض آلودگی قرار بگیریم.

علاقه‌ای به مصرف مازوت در نیروگاه شهید رجایی نداریم
وی ابراز کرد: طبق جلسات برگزارشده؛ هیات دولت، وزارت نفت و نیرو ملزم به تأمین سوخت گاز طبیعی برای نیروگاه شهید رجایی قزوین هستند و وزارت نفت موظف است سوخت آن را تأمین کند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین اظهار کرد: استفاده از نفت کوره به علت عدم تخصیص گاز طبیعی برای سوخت نیروگاه، آسیب به تجهیزات و اختلال تولید را به همراه دارد؛ هیچ علاقه‌ای به مصرف مازوت در نیروگاه نداریم و امیدواریم مشکل فعلی حل شود.

استفاده از ظرفیت نخبگان در نیروگاه

موتاب‌ها با اشاره به طرح دو نخبه بسیجی برای کاهش میزان آلایندگی عنوان کرد: نیروهای نیروگاه شهید رجایی قزوین نخبه بوده و به استفاده از ظرفیت‌های نخبگان توجه شده است.

وی اضافه کرد: نخبگان بسیاری ایده‌هایی را به نیروگاه ارائه می‌دهند که بیشتر آنها جنبه آزمایشی دارد؛ این موضوع باید در آزمایشگاه تولید شود نه نیروگاهی که با تمام بضاعت فعالیت کرده و ناترازی تولید مصرف را شامل می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین یادآور شد: نیروهای نخبه عنوان کردند طرحی که ارائه می‌شود برگرفته از طرح چینی با هزینه پنج میلیون دلاری خریداری شود.

موتاب‌ها تصریح کرد: اگر قرار است چنین باشد نمی‌توانیم این هزینه‌ها را صرف کنیم بلکه آنها را به شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی به عنوان متولی نیروگاه ارجاع می‌دهیم.

وی در پایان یادآور شد: تأمین بودجه و استراتژی بر عهده شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی است و طرح‌های نخبگانی توسط تیم‌های آنها بررسی و در صورت تأیید نمونه‌های آزمایشگاهی، در نیروگاه کوچک‌تر و در مرحله بعد در نیروگاه‌های بزرگتر به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان