۲۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ دوشنبه

صبح قزوین حجاب استایل‌ها، سربازان دنیای مارکتینگ
کد خبر: ۳۶۴۲۵۶ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۱ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد صبح قزوین مطرح شد؛

حجاب استایل‌ها، سربازان دنیای مارکتینگ

به مناسبت هفته عفاف و حجاب میزگردی با موضوع "پدیده حجاب استایل‌ها و بلاگرهای مذهبی" با حضور فعالین اجتماعی و کنشگران فرهنگی استان قزوین برگزار شد.

حجاب استایل‌ها، سربازان دنیای مارکتینگ
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری- تحلیلی صبح قزوین، به مناسبت هفته عفاف و حجاب میزگردی با موضوع "پدیده حجاب استایل‌ها و بلاگرهای مذهبی" با حضور کبری علیخانی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین، حامد کبودوند فعال اجتماعی، حجت‌الاسلام سید مطهر سیدعلیزاده کارشناس امور فرهنگی و اجتماعی، ربابه تقی‌پور مشاور امور بانوان و خانواده فرماندار قزوین و مونا مرادی فعال اجتماعی و کنشگر حوزه زنان برگزار شد.

در این نشست که با حضور فعالین اجتماعی و فرهنگی استان در دفتر تحریریه پایگاه خبری صبح قزوین برگزار شد، فعالیت حجاب استایل‌ها در فضای مجازی و بازخورد و تاثیر آن بر اقشار مختلف جامعه بررسی شد که مشروح آن در ادامه آمده است.

 
«حجاب استایل» ترکیبی متناقض است

سیدمطهر سیدعلیزاده، کارشناس امور فرهنگی و اجتماعی با تحلیل واژه «حجاب استایل» آن را ترکیبی متناقض خواند و اظهار کرد: واژه «استایل» به معنای سبک و مدل و در واقع به مجموعه‌ای از موقعیت‌های کلامی و غیرکلامی، ژست، رفتار و منش افراد گفته می‌شود که در ظاهر بیرونی افراد نمود پیدا کرده و ماهیت آن با جلوه‌گری و برون‌نمایی گره خورده است.

وی ادامه داد: واژه «حجاب» ترکیبی از مولفه‌های گوناگون را در بر می‌گیرد که با ماهیت استایل که عمدتا نمود بیرونی دارد متفاوت است، حجاب قبل از اینکه یک امر شرعی باشد یک امر عقلی است و در طول تاریخ همواره حتی در کشورهای غربی و اروپایی هم وجود داشته است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در قرآن تعابیر بسیار زیبا و کاملی در مورد حجاب آورده شده که از آن جمله می‌توان به حفظ کلام در برابر نامحرمان و عدم سخن گفتن با ناز و کرشمه اشاره کرد؛ خداوند در آیه 32 احزاب خطاب به زنان پیامبر می‌فرماید: «... فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا، پس زنهار نازک و نرم «با مردان» سخن مگویید مبادا آن که دلش بیمار «هوا و هوس» است به طمع افتد «بلکه متین» و درست و نیکو سخن گویید».

وی افزود: این قول تنها به زنان پیامبر دستور داده نشده بلکه عموم زنان جامعه مورد خطاب هستند، برخی بیان می‌کنند چرا خانم‌ها باید محدود شوند تا مرد‌ها به گناه نيفتند؟ مرد‌ها خودشان را کنترل کنند! در پاسخ باید گفت گرایش به جنس مخالف در فطرت و طبع انسان است، مگر می‌شود چیزی که در طبع انسان است را تغییر داد.

سیدعلیزاده بیان کرد: حفظ نگاه مولفه دیگری از حجاب است که خدا در آیات 30 و 31 سوره نور به مردان و زنان دستور داده است که چشمان خود را «از نگاه به نامحرمان» فرو گيرند و در نهایت با حفظ پوشش زینت‌های خود را جز برای محرم‌های خود آشکار نسازند.

وی اخفای زینت را یکی‌دیگر از مولفه‌های حجاب برشمرد و اظهار کرد: انسان دو نوع زینت دارد یکی زینت مخفی که همان جذابیت، هیکل و استایل ظاهری اوست و یکی زینت آشکار که زینت آلات و آرایش و ملزومات زینتی که سبب جلب توجه دیگران می‌شود، خداوند در همان آیه شریفه به ما امر کرده که زینت‌های آشکار و مخفی خود را از نامحرمان بپوشانیم.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: حجاب مجموعه از رفتارهای که شامل حفظ کلام، نگاه، پوشش و اخفای زینت و عدم تبرج است که اساسا در آن تبرج و خودنمایی جایی ندارد، مولفه‌های حجاب کاملا در تضاد با استایل است، حال چگونه این دو را کنار هم قرار می‌دهند؟ چگونه انتظار داریم با این ترکیب ناهمگون حجاب را بتوان ترویج کرد؟

 
حجاب استایل‌ها قشر مذهبی را نشانه گرفته‌اند

کبری علیخانی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین در ادامه این میزگرد اظهار کرد: پدیده حجاب استایل برای قشر محجبه برنامه‌ریزی شده است نه برای جذب قشر خاکستری و یا بی‌حجاب، گویا آمده‌اند که با رنگ و لعاب چادرها را به عبا تبدیل کنند.

وی بیان کرد: حجاب استایلی که پوشش کامل دارد، اما مژه هم می‌کارد، ناخن می‌کارد، آرایش کامل دارد و لباس آن‌چنانی می‌پوشد، او می‌خواهد به نسل جوان مذهبی به قبولاند که می‌توانی حجاب داشته باشی و همه را به خود جذب کنی، می‌توانی پوشش کامل داشته باشی و جذابیت خود را دو چندان کنی.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد: دختران جوان با دیدن این بلاگرهای به ظاهر مذهبی و شکل جدیدی که آنان از حجاب بروز می‌دهند دچار تناقض می‌شوند که اگر حجاب این است که اینها تبلیغ می‌کنند پس ما چقدر ساده و عقب افتاده بوده و هستیم.

علیخانی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ این نوع بلاگرها بر روی بچه‌های مذهبی و چادری است، افزود: فعالیت‌های حجاب استایل‌ها با لایف استایل‌ها و دیگر بلاگرهای فضای مجازی ماهیتا تفاوت چندانی ندارد، نوع تبرج و خودنمایی همان است تنها میزان پوشش متفاوت است، حتی می‌توان گفت که خطر این‌گونه افراد نسبت به دیگر بلاگرها سخت‌تر است چرا که  تمرکزشان بر روی جذب قشر مذهبی است.

وی تاکید کرد: آنها ابتدا چادر را حذف و عبا را جایگزین آن می‌کنند و بعد عبا را هم کنار گذاشته و روسری را عقب می‌برند تا رفته رفته افراد را از پوشش و حیا اصلی خود دور کنند، این هدف‌گذاری بسیار زیرکانه صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به لزوم تشریح حجاب درست و شرعی در بین جامعه گفت: نبود یک تعریف واضح و دقیق از حجاب در ذهن نوجوان و جوان ما ابهام ایجاد می‌کند که کدام حجاب درست است و یا حد شرعی رعایت شئون حجاب چیست!

وی ادامه داد: اکنون می‌بینیم که ذائقه مردم تغییر کرده و حتی خانم‌های محجبه هم یک ته آرایشی دارند، شئون حجاب حتی در بین قشر مذهبی به پوشش تقلیل پیدا کرده و موضوع تبرج که دیکته شده از حجاب استایل‌هاست کاملا در بین آنها نفوذ پیدا کرده است.


جدال دو اسلام بر سر حجاب

حامد کبودوند، فعال اجتماعی در ادامه این جلسه با اشاره به تاریخچه فعالیت حجاب استایل‌ها بیان کرد: از سال 1377 در وزارت ارشاد کار گروه مد و لباس رویکرد جدیدی داشت که در آن استایل جدیدی را به مخاطبان معرفی می‌کرد، حرکتی که نمود آن به واسطه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در سال‌های اخیر بیشتر شده است،

وی افزود: اگر به فیلم‌های دهه 60 را با فیلم‌ها سال 77 به بعد نگاه کنید، متوجه تغییر در نوع پوشش و حرکات در بین هنرپیشه‌ها خواهید شد، این فرهنگ از آنجا خطش گرفته شده و اکنون به واسطه ایجاد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیگر نیاز نیست یک سلبریتی نوع خاصی از پوشش را به ما دیکته کند بلکه هرکس با یک گوشی و ظاهر جذاب می‌تواند خود به عنوان یک بلاگری و مدل این کار را انجام دهد.

کبودوند تصریح کرد: در دهه 80 با موج فزاینده مزون‌ها و شوروم‌ها مواجه هستیم که به دلیل فراگیر نبودن شبکه‌های اجتماعی این جلسات در مهمانی‌ها و مزون‌ها به منظور جا انداختن یک مد برگزار می‌شد.

وی یادآور شد: حجاب استایل‌ها دو رویکرد دارند، یکی رویکرد اقتصادی که در آن معتقدند وقتی قالب را تغییر بدهیم می‌توانیم ظرف و مظروف را به نظر خود بچینیم، در واقع وقتی قالب ذهنی و ذائقه افراد را در خصوص حجاب تغییر دادیم آن وقت محصول و خواسته خود را به آنان تحمیل می‌کنیم.

این فعال اجتماعی ادامه داد: در فعالیت حجاب استایل‌ها شاهد این هستیم که یک نوع لباس با یک رنگ روسری ست می‌کنند و یا با یک نوع کیف و ساق دست هماهنگ می‌کنند، هر روز یک لباس و یک رنگ می‌پوشند، طوری که مخاطب هرچه داشته باشد باز احساس نیاز می‌کند، آنها ظرف و مظروف را تعیین می‌کنند کاری به بقیه‌اش نداشته و در واقع دغدغه اقتصادی ندارند.

کبودوند گفت: شاید برخی از این بلاگرها افراد سالمی باشند اما در این وادی دارند حرکت می‌کنند، اینها به فرموده امام خمینی(ره) اسلام‌شان با اسلام ما فرق دارد، یعنی هدفش این است که با ارائه یک الگو شیک و مرتب جمع کثیری از جوانان را به نوعی پوشش جذب کند، حتی خود را جهادگر می‌داند.

وی افزود: در این میان جدالی که صورت می‌گیرد جدال میان دشمن با اسلام نیست بلکه جدال دو اسلام کاملا متفاوت با یکدیگر است، یکی اسلام صورتی و رحمانی و دیگری اسلامی است که سال‌های متمادی در تدوین و پیاده‌سازی آن کوتاهی شده است.

این فعال اجتماعی بیان کرد: متاسفانه در حوزه زیبایی و توجه به نسل جوان کوتاهی شده و کمال اسلام را به مردم نشان داده نشده است، اسلامی به مردم معرفی کردیم که فقیر و نامرتب است، این همه تاکیدات بزرگان دین بر پاکیزگی و زیبایی را نادیده گرفتیم و یک خلا بزرگ ایجاد کردیم که بلاگرها با اسلام صورتی خود این خلا را به راحتی پر کردند.

کبودوند با اشاره به لزوم بهره‌گیری از اسلام‌شناس در تبیین و تسری هر امری تاکید کرد: زمانی که یک نیاز غیرواقعی در انسان ایجاد شود، رفع نیاز هم غیرواقعی خواهد بود، اما اگر نیاز واقعی باشد، آیا در اسلام برای رفع آن چاره‌ای نیاندیشیده شده است؟ اگر در کنار یک بلاگری مدعی است که در حوزه حجاب دارد فعالیت می‌کند یک اسلام‌شناس واقعی قرار بگیرد، پوشش‌ها و لباس‌هایی که ارائه‌ می‌دهد، می‌تواند بسیار فاخر و مورد پسند هم باشد.

 
90 درصد حجاب استایل‌ها دغدغه دین ندارند

ربابه تقی‌پور مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری قزوین با اشاره به رویکرد اقتصادی حجاب استایل‌ها تاکید کرد: قشر عظیمی از جامعه ما مذهبی بوده و در این بازار اشباع شده سال‌ها به دنبال لباس مناسب برای خود هستند، لذا تولیدکنندگان به فکر افتادند که برای قشر بزرگ لباسی درست کنند و با استفاده از نفوذ و قدرت بلاگرهای مجازی محصولات خود را به فروش برساند.

وی ادامه داد: در این بین نه آن تولید کننده و نه آن حجاب استایل دغدغه دین دارد، بلکه هرکس به دنبال منافع شخصی و درآمد خود است، تولیدکننده به دنبال کسب درآمد بیشتر و فروش محصولات خود، بلاگر هم دنبال دیده شدن و لایک‌های فراوان استَ.

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری قزوین تصریح کرد: با رشد فزاینده پوشش‌های نامناسب در جامعه، یک خلا و ضرورت برای تامین نیاز لباس مناسب، طراحی و مد برای اقشار مذهبی ایجاد شد، که برای فروش آن و جذب مخاطب نیاز تبلیغ وجود داشت تا اینجای مساله هیچ اشکالی وجود ندارد.

تقی‌پور افزود: مشکل از آنجا پیش آمد که تولیدکننده محصول حجاب جهت جلب مشتری برای محصولات خود بلاگرهایی را به کار گرفت که پیش از این از لحظه لحظه زندگی دروغین و پر رنگ و لعاب خود عکس گرفته و آن را با دیگران به اشتراک می‌گذاشته است.

وی با بیان اینکه نه تولید کننده و نه حجاب استایل دغدغه دین ندارند، تصریح کرد: جالبتر اینکه آنها در پلتفرم‌هایی همه‌گیری مانند اینستا فعالیت می‌کنند که مسئولین در سیاست‌های آن تسلطی ندارند و به غیر از آن هیچ نظارتی بر رفتار و فعالیت بلاگرها نمی‌شود.

 
در نظام سرمایه‌داری حجاب هم کالاست

در پایان این میزگرد مونا مرادی فعال اجتماعی و کنشگر حوزه زنان با اشاره به تحولات اجتماعی زنان در جهان طی هفتاد سال گذشته اظهار کرد: اتفاقاتی که در چندسال اخیر در کشور ما در حال رخ دادن است، یک جنبش عقب افتاده مربوط 70 سال قبل در اروپاست که آنها از آن عبور کرده‌اند.

وی بیان کرد: دهه 70 از زمانی که در کشور ما سیاست‌های لیبرالی در اقتصاد کار خود را شروع کرد، ناخودآگاه با لیبرالیسم فرهنگی نیز مواجه شدیم، در آن زمان کشورهای عربی مانند قطر و امارات کاملا با این جنبش دست و پنجه نرم می‌کردند.

مرادی یادآور شد: اولین اینفلوئنسر حجاب ما که به واسطه عروس سفیر بودن بسیار مورد توجه قرار گرفت، نوع حجاب و لباسی که به مخاطبان ارائه می‌کرد، حجاب و پوشش خلیجی بود، چرا که ایشان چندسالی را در آن مناطق زندگی کرده و استایلی ایشان ارائه می‌داد کاملا مربوط به مناطق عرب نشین بود.

این فعال فرهنگی بیان کرد: وقتی در مورد نظام سرمایه‌داری حرف می‌زنیم، یعنی همه چیز حتی انسان در آن قابل خرید و فروش است، در نتیجه این افرادی وارد این فضا می‌شوند به عنوان سربازانی هستند که کالای تولید شده‌ای که توسط حاکمیت سیاست‌گذاری شده است را باید بفروشند، چاره‌ای ندارد که وارد فضای اینفلوئس مارکتینگ بشوند.

وی افزود: آن فردی که وارد فضای بازار شد، چاره‌ای ندارد که طبق قواعد آنها بازی کند، آن چیزی که ترند است را استفاده و تبلیغ کند.

مرادی خاطرنشان کرد: اکنون حتی بیوتی بلاگرها یا همان بلاگرهای لوازم آرایشی که هیچ اعتقادی به حجاب ندارند، با دو سه میلیون فالوئرشروع کردن به ساخت کلیپ‌هایی که در آن با پوشش کامل عربی، پوشیه و آرایش خلیجی بسیار غلیظ ظاهر می‌شوند؛ چرا که مارکت می‌گوید اگر می‌خواهی به شیوخ حوزه خلیج وصل شوی که آنها با عنوان شوگر ددی تو را ساپورت کنند ناچار هستی در فضای مجازی با ظاهری نمایان شوی که مدنظر و مورد پسند آنهاست.

این کنشگر حوزه زنان با بیان اینکه در نظام سرمایه‌داری حجاب هم کالاست، تاکید کرد: سیاست‌گذاری حاکمیت تعیین خواهد کرد این کالا چگونه به فروش برسد، چرا که نه تولیدکننده شأن سیاست‌گذاری دارد و نه بلاگر و نه حتی مردم، سیاست‌گذاری مال حکمیت است و بلاگر سربازیست که هرچه برای او برنامه بچینند باید عمل کند.


در عرصه کنشگری زنان خلا وجود دارد

وی تصریح کرد: متاسفانه در چند سال گذشته ما در این حوزه سیاست‌های خنثی و انفعالی داشتیم و بازار به دست تولید کننده و سربازان سپرده‌ایم، آنهایی که قرار است مجری سیاست حاکمیت باشند در غیاب آن به سیاست‌گذار تبدیل شده‌اند.

مرادی همچنین ادامه داد: از زمانی که حجاب استایل‌ها وارد فضای مجازی می‌شوند با لشگری از هواداری مواجه می‌شوند که هرچه قدر هوادار و سرمایه اجتماعی بیشتری داشته باشند، می‎‌توانند تصمیم بگیرند که در جامعه چه اتفاقی بیافتد.

این فعال اجتماعی با اشاره به خلا کنشگری در عرصه زنان در جامعه بیان کرد: چون ما عرصه‌های کنشگری موثر در بین زنان نداریم، آنچه که دختر جوان ما را به حجاب استایل جلب می‌کند نه نحوه پوشش است و نه ظاهرش بلکه تنها کنشگری اوست، یعنی یک آدمی که صرفا یک محتوی فعالانه تولید می‌کند، در نتیجه او مرجعیت پیدا می‌کند؛ منتهی مسئله این است این کسی که اکنون مرجع شده یک فرد عادی است که تخصص و مهارتی ندارد.

مرادی در پایان گفت: نکته دیگر این که امروز بلاگرها به مافیای پوشاک اسلامی در کشور تبدیل شده‌اند، تمام برندها به شرطی در این حوزه فعالیت می‌کنند که فلان بلاگر محصولات آنان را تبلیغ کنند، در واقع به جای حاکمیت این مافیای بلاگر است که به تولید کننده تعیین می‎کند چه تولید کند، متاسفانه این مافیای تا شورای فرهنگی عمومی کشور هم نفوذ دارد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان