۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین تاوان پوست‌اندازی
کد خبر: ۳۶۳۸۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۵ ساعت: ۹:۳۶ ↗ لینک کوتاه

تاوان پوست‌اندازی

سه شکست متوالی در هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال جهان کافی بود تا سیلی از انتقادها به سمت بهروز عطایی و تیمش برود. تیم ایران اگرچه با ترکیبی جوان‌شده به مسابقات مهم لیگ ملت‌ها رفته، اما شکست‌هایی غیرقابل باور را رقم زده است. این افت محسوس برای والیبال ایران اما دلایلی دارد که سعی کردیم به مرور آنها بپردازیم.

تاوان پوست‌اندازی
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین به نقل از شهروند انلاین ؛ تیم ایران در شرایطی در لیگ ملت‌های والیبال جهان شرکت کرد که همه خبر داشتند بهروز عطایی در ادامه روند نسل‌سازی، از بازیکنان جوان و جویای نام زیادی در ترکیب تیم‌ملی استفاده خواهد کرد. ترکیب تیم‌ملی والیبال حالا پر شده از نفراتی که می‌توانند آینده این رشته ورزشی را بسازند و به همین علت طبیعی بود که به بلندقامتان فرصت داده شود.
تیم‌ملی در هفته اول لیگ ملت‌ها مقابل ژاپن، لهستان و اسلوونی شکست خورد و یک برد مقابل چین کسب کرد. در هفته دوم پیش‌بینی می‌شد به خاطر حضور حریفان قدرتمندتر کار سخت‌تر باشد، اما یک شروع خوب و برد مقابل آلمان انتظارات را بالا برد. با وجود امیدواری‌های پیش آمده برای کسب موفقیت در بازی‌های بعدی هفته دوم، اما سه شکست متوالی مقابل ایتالیا، آمریکا و هلند نصیب سروقامتان ایران شد تا انتقادهایی به عملکرد کادرفنی و بازیکنان شود. درنهایت سقوط تیم‌ملی والیبال ایران در رنکینگ جهانی به رده دوازدهم یک تلخی جدید را به این رشته ورزشی در ایران تحمیل کرد. تیمی که روزی تا رده پنجم رنکینگ جهانی هم صعود کرده بود، حالا برای پس گرفتن جایگاه قبلی کار سختی را خواهد داشت.
عطایی در شرایطی که هرگز تجربه نکرده است
بهروز عطایی بدون تردید یکی از مربیان صاحب سبک ایرانی در والیبال است. به عقیده بسیاری از کارشناسان والیبال، عطایی به واسطه تجربه‌ای که دارد و دانش به‌روزشده خود، گزینه‌ ایرانی ایده‌آل برای تیم‌ملی است که در حدود دو سال گذشته نیز اقدامات موثر زیادی انجام داده است. شاید اصلی‌ترین دلیلی که باعث‌شده عطایی مورد انتقاد واقع شود، این است که او بعد از سال‌ها حضور سرمربی خارجی در رأس کادرفنی تیم‌ملی والیبال به عنوان یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم‌ملی نشسته و به همین علت انتظارات از او بالاست. با این حال، عطایی روزهای سختی را در دوران ورزشی خود سپری می‌کند. او بارها توانایی‌های خود را نشان داده و حتی سال گذشته نیز با صعود ایران به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها در لحظات آخر نشان داد که می‌تواند کارهای بزرگی را رقم بزند.
تیمی که ستاره ندارد و پوست انداخته است
بی‌شک یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث‌شده والیبال ایران در مصاف با قدرت‌های برتر دنیا همچون سالیان طلایی خود نتواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، کم‌تجربه شدن نفرات است. بهروز عطایی تیمی را تحویل گرفت که میانگین سنی آن بسیار بالا رفته بود و نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در آن احساس می‌شد. او با دعوت از بازیکنان جوان و آینده‌دار و میدان دادن به آنها در اندیشه ساختن یک نسل جدید برای تیم‌ملی بود که تا حدی به اهدافش رسیده است. همین حالا نیز کادرفنی از چند بازیکن دهه هشتادی برای اولین‌بار در ترکیب تیم‌ملی بهره گرفته است. در کنار این مسئله می‌توان به پرستاره بودن تیم‌های حریف اشاره کرد که باعث‌شده تیم ایران مقابل آنها کم بیاورد.
یک لشکر غایب برای تیم‌ملی
اگرچه عدم نتیجه‌گیری تیم‌ملی والیبال در لیگ ملت‌های جهان جای توجیه و بهانه نمی‌گذارد، اما بدون شک غایبانی که خواسته و ناخواسته به کادرفنی تحمیل شدند، تاثیر زیادی بر عملکرد ایران داشته است. یکی از این نفرات میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم‌ملی، بود که به خاطر پدرشدن و مصدومیت در لیگ ملت‌ها حضور ندارد و غیبت او کاملا مشخص است. همچنین ستاره‌هایی مثل امیر غفور، علی‌اصغر مجرد، میثم صالحی و… نیز به دلایل مختلف در ترکیب ایران در لیگ ملت‌ها حضور ندارند. بی‌شک حضور این ستاره‌ها در ترکیب ایران می‌توانست شرایط بهتری را رقم بزند. کادرفنی در برخی پست‌ها مجبور است از نفرات جوان استفاده کند و این مسئله اگرچه به بالا رفتن تجربیات بازیکنان جوان کمک می‌کند، اما به دلیل کم‌تجربگی مشکلاتی را ایجاد کرده که کاملا مشهود است.
نقش مهم مدیریت والیبال
در شرایطی که اعضای تیم‌ملی والیبال در پایان هفته دوم لیگ ملت‌های جهان تحت شدیدترین انتقادهای فنی به خاطر نتایج قرار گرفتند، فدراسیون نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. حفظ روحیه بازیکنان و ایجاد حس خوب و انگیزه در بین آنها وظیفه کادرفنی است، اما حمایت‌های مالی و معنوی از سوی مدیران فدراسیون هم می‌تواند در بحث‌های روانی به کمک تیم‌ملی بیاید. موضوعی که باید در بازگشت ملی‌پوشان به ایران در دستور کار فدراسیون‌نشینان و شخص داورزنی، رئیس فدراسیون، قرار بگیرد. البته که مدیران فدراسیون قبل از اعزام تیم به آمریکا جلسه‌ای را با اعضای تیم‌ملی خواهند داشت تا از نظر روحی آنها را برای شرایط سخت آینده آماده کنند.
محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، روز گذشته نیز در مصاحبه کوتاهی به حمایت کامل از کادرفنی و بازیکنان تیم‌ملی پرداخت و سعی کرد در آستانه رقابت‌های حساس آمریکا در دور سوم لیگ ملت‌ها روحیه نفرات را بالا ببرد.
فرصت ویژه، هنوز امید هست
اگرچه شانس ایران برای حضور در جمع هشت تیم برتر مسابقات در روز پایانی و رسیدن به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها کم شده، اما والیبال‌دوستان در ایران هنوز به آینده امیدوار هستند. تیم‌ملی والیبال از نظر فنی ضعف‌هایی دارد، اما مشکلات این تیم حل‌نشدنی نیست. تیم ایران از هشت بازی گذشته خود تنها دو پیروزی به دست آورده و با اندوخته هشت امتیازی در رده یازدهم جدول قرار گرفته است. با این حال، وقتی به این مسئله نگاه می‌کنیم که تیم هشتم جدول 13 امتیاز دارد، می‌توانیم شانس خوبی برای صعود به مرحله نهایی را برای والیبالیست‌های ایران در نظر بگیریم. در هفته سوم لیگ ملت‌ها، شاگردان بهروز عطایی در کشور آمریکا تیم‌های فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا را در پیش دارند و در صورت کسب نتایج مطلوب می‌توانند خود را در جدول رده‌بندی بالا بکشند و شانس رسیدن به مرحله نهایی را برای خود قائل شوند.
***
مقایسه ایران با ژاپن غلط است
پیمان اکبری در گفت‌وگو با «شهروند»: الان زمان انتقاد از تیم‌ملی والیبال نیست
پیمان اکبری یکی از مربیان قدیمی والیبال ایران است که سال‌ها در قامت بازیکن و مربی در این تیم کار کرده است. اکبری که چند سالی است به عنوان سرمربی تیم والیبال پیکان کار می‌کند، معتقد است الان زمان مناسبی برای انتقاد از شاگردان عطایی نیست. او می‌گوید باید بازی‌های لیگ ملت‌ها به پایان برسد تا بشود یک ارزیابی مناسب را از عملکرد این تیم داشته باشیم.
اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره شکست‌های ایران در هفته دوم لیگ ملت‌های جهان گفت: «واقعیت این است نمایش تیم‌ملی والیبال آن چیزی نبود که طرفداران انتظار داشتند. با وجود اینکه همه می‌دانیم چقدر ترکیب تیم‌ملی والیبال دستخوش تغییر شده، اما به هر حال، انتظارات بیشتر است. رقبای ما در این هفته از لیگ ملت‌ها تیم‌های فوق‌العاده قدرتمندی بودند، اما می‌شد بهتر از این عمل کرد.»
او ادامه داد: «با این حال، الان زمان انتقاد از عملکرد کادرفنی یا بازیکنان نیست. هنوز هفته سوم مسابقات باقی مانده است. تجربه نشان داده تیم ایران هرچه از بازی‌ها می‌گذرد، بهتر می‌تواند خودش را نشان بدهد. مقابل هلند من احساس کردم بازیکنان تیم‌ملی به شرایط بهتری رسیده‌اند و اگر به برخی جزئیات توجه شود، قطعا در هفته سوم نتایج بهتری کسب می‌کنیم و حتی می‌توانیم شانس صعود به مرحله نهایی هم برای خود ایجاد کنیم.»
این مربی باتجربه والیبال درباره اینکه خیلی‌ها ایران را با ژاپن که از هشت بازی گذشته‌اش هشت برد به دست آورده، مقایسه می‌کنند، گفت: «این مقایسه درست نیست. یادتان بیاید که در سال‌های 2010 تا 2018 دنیا شاهد اوج‌گیری والیبال ایران بود و حالا این اتفاق برای ژاپنی‌ها رخ داده است. ژاپنی‌ها در آن دوران تقریبا همه مسابقات خود را به 3 بر صفر به ایران می‌باختند و الان آنها به شرایطی رسیده‌اند‌ که چند سال قبل داشتیم. آنها نسل طلایی خود را در اختیار دارند و به این نتایج عالی رسیده‌اند. یادمان نرود در سال‌هایی که گفتم تیم ایران روی سکوهای جهانی نیز رفت، اما اکنون شرایط تیم بسیار تغییر کرده و نسلی جدید در حال آماده‌سازی هستند.»
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان