۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین سازه آب با هدف حفظ شبکه آبیاری باغستان سنتی ایجاد می‌شود
کد خبر: ۳۶۳۷۷۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۲۸ ساعت: ۱۳:۱۷ ↗ لینک کوتاه

مدیر پروژه اتصال مسیر زیرگذر بلوار ولایت به بلوار آیت‌اله ابوترابی:

سازه آب با هدف حفظ شبکه آبیاری باغستان سنتی ایجاد می‌شود

مدیر پروژه اتصال مسیر زیرگذر بلوار ولایت به بلوار آیت‌اله ابوترابی گفت: در کلان پروژه کمربندی شرق قزوین، حفظ و احیای شبکه آبیاری باغات این بخش از شهر مورد توجه قرار گرفته است و به این منظور، یک سازه جدید برای انتقال آب در پروژه اتصال زیرگذر بلوار ولایت به بلوار آیت‌اله ابوترابی احداث گردیده و در بخش دیگری از پروژه، سازه قدیمی انتقال آب،  به روزرسانی شده است.

سازه آب با هدف حفظ شبکه آبیاری باغستان سنتی ایجاد می‌شود
به گزارش صبح قزوین؛ روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین؛ قدیر عشایری، مدیر پروژه اتصال مسیر زیرگذر بلوار ولایت به بلوار آیت اله ابوترابی گفت: آب مورد نیاز بخشی از باغستان سنتی قزوین از رودخانه ارنجک تأمین می‌شود و این باغات نیازمند چندین بار آبیاری در طول سال هستند.

وی افزود: برای جلوگیری از قطع مسیر آبیاری باغستان سنتی در این پروژه عمرانی، به روزرسانی سازه آب موجود در ضلع جنوب ابوترابی و احداث سازه آب جدید در ضلع جنوب پل ولایت در دستور کار قرار گرفته است.

عشایری تصریح کرد: سازه آب احداث شده یک سازه بتنی- فلزی است که به عنوان نگهدارنده لوله های انتقال آب عمل می کند. در این سازه پایه های بتنی با هدف حفظ سازه و سازه به منظور نگهداری لوله های فلزی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: سازه نگهدارنده لوله های آب، وظیفه انتقال آب از باغ های ضلع شرق به باغات ضلع غرب در پروژه را بر عهده داشته و به صورت عرضی اجرا شده است.

این مدیر شهری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در زمان احداث مسیر زیرگذر آیت اله ابوترابی در سال های 92 تا 94، مسیر آبیاری باغستان سنتی دچار نقص شده بود، گفت: هدف از احیای شبکه آبیاری، جلوگیری از هدررفت آب در لوله های پلی اتیلن و به دلیل انبساط و انقباض لوله های پلی اتیلن با بتن در شرایط دمایی گرم و سرد بود.

وی اضافه کرد: با آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال مسیر زیرگذر بلوار ولایت به بلوار آیت‌اله ابوترابی، طرح قبلی شبکه آبیاری باغستان در محدوده پروژه، بازنگری (مهندسی ارزش) و بخشی از آن که در محل پروژه قرار گرفته بود، با استفاده از دو شاخه لوله 40 متری با قطر  1000 میلیمتر به روزرسانی شد تا ضمن انتقال، هدر رفت آب به حداقل برسد.

عشایری با بیان اینکه در ادامه احداث این پروژه و در ضلع شمال زیرگذر بلوار ولایت، آبیاری باغستان همچنان به صورت سنتی انجام می شد، گفت: بر اساس توپوگرافی زمین و مسیر آبیاری باغ ها، سازه جدید انتقال آب در این قسمت احداث شده است.

وی در توضیح فنی اجرای این پروژه گفت: در ساخت سازه جدید انتقال آب، دو شاخه لوله 40 متری با قطر  1000 میلیمتر، 610 متر مکعب بتن، 42 تُن آرماتور، 980 متر مربع قالب‌بندی و 13 تُن آهن آلات استفاده شده است. همچنین درون و بیرون لوله های فلزی با استفاده از رنگ اِپوکسی و با هدف جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی، رنگ آمیزی شده است. علاوه بر این، ابتدا و انتهای لوله ها برای جلوگیری از نشت آب، پرده آب بند فلزی در قسمت اتصال سازه به مسیر آبیاری ایجاد شده است.

مدیر پروژه اتصال مسیر زیرگذر بلوار ولایت به بلوار آیت اله ابوترابی بیان کرد: بابت بازنگری، طراحی، به روزرسانی و احداث سازه های آب در این پروژه با هدف ایجاد دو خط انتقال آب که در هر خط، دو لوله وجود دارد، بیش از 8 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

آبیاری بخش قابل توجهی از باغستان سنتی توسط سازه انتقال آب

مهدی حاجی کریمی، مدیر اجرائیات سازمان باغستان های سنتی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه واحد تقسیمات در باغستان قزوین بر اساس «محل» صورت می گیرد و هر محل، حدود 30 هکتار وسعت دارد، گفت: وسعت باغ های سنتی بر اساس «نفر» سنجیده می شود و هر نفر شامل حدود 500 تا 700 متر مربع مساحت باغ می شود.

وی افزود: احداث سازه جدید نگهدارنده لوله های انتقال آب در پروژه اتصال مسیر زیرگذر بلوار ولایت به بلوار آیت اله ابوترابی، باعث شده حدود 200 نفر از باغستان سنتی مشروب گردد که با در نظر گرفتن مسیرهای دسترسی و مشاعات، مساحتی حدود 15 هکتار را شامل می شود.

حاجی کریمی با بیان اینکه احیای سازه قدیم انتقال آب در بخشی دیگری از پروژه و تعویض لوله های پلی اتیلن با نمونه های فلزی، سبب افزایش سرعت و کیفیت انتقال آب به باغستان شده است، گفت: از طریق احیای شبکه، حدود 60 هکتار باغ آبیاری می شود که وسعت قابل توجهی از باغستان می باشد.

وی خاطرنشان کرد: از طریق احداث سازه جدید نگهداری لوله های انتقال، آب مورد نیاز جهت آبیاری باغ های موجود در محل «دَراک» و از طریق احیای مسیر آبیاری قدیمی، باغستان واقع در محل «قومْ یِک» و بخشی از محل «پُشتی آباد» تامین می شود.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان