۲۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ دوشنبه

صبح قزوین مدرسه‌ای فرسوده سهم دانش‌آموزان خیابان ایران‌گاز قزوین
کد خبر: ۳۶۳۶۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۹ ساعت: ۸:۵۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

مدرسه‌ای فرسوده سهم دانش‌آموزان خیابان ایران‌گاز قزوین/ چه کسی پاسخگوی فقر عدالت آموزشی در دل شهر است؟

مدرسه پسرانه و دخترانه «عماریاسر و رضویه» قزوین در خیابان ایران‌گاز قزوین ساختمانی باقیمانده از دهه ۴۰ است که شدت فرسودگی آن سبب نگرانی شهروندان به ویژه والدین دانش‌آموزان شده است.

مدرسه‌ای فرسوده سهم دانش‌آموزان خیابان ایران‌گاز قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ همه چیز از یک پست اینستاگرامی شروع شد؛ یک روحانی جوان که نسبت به شهر و مردمانش بی‌تفاوت نیست و دغدغه کار فرهنگی و اجتماعی دارد این بار به سراغ مدرسه‌ای در گوشه‌ای از شهر قزوین رفته و از اوضاع و احوال آن در صفحه مجازی خود گفته بود.

حجت‌الاسلام عباس باباشاوردی از امام محله‌های قزوین است که دردِ محلات کم‌برخوردار قزوین را خوب می‌داند و سال‌هاست در بین ساکنین این محلات زندگی می‌کند.

او درباره مدرسه ابتدایی «رضویه و عماریاسر» واقع در خیابان اصفهان«ایران گاز» قزوین نوشته است، از مدرسه‌ای که قدمت ساختش به دهه 40 باز می‌گردد و با تمام فرسودگی و ناامنی که دارد، محل تحصیل دختران و پسران ابتدایی بوده و تنها مدرسه این خیابان است.

دردنامه‌ای که خواندن آن دل هر دغدغه‌مندی را به درد می‌آورد و این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که چرا باید در عصر حاضر و در دل یک شهر شاهد فقر مطلق در زیرساخت‌های آموزشی باشیم؟ آیا عدالت آموزشی اینگونه تعریف می‌شود؟

برای اطلاع از جزئیات بیشتر دقایقی به گفتگو با عباس باباشاوردی نشستیم.


مدرسه‌ای فرسوده باقیمانده از دهه 40


او درباره این مدرسه و محرومیت‌هایش می‌گوید: قدمت بنای این مدرسه 1346 است که استحکام و ایمنی لازم را ندارد.به طوری که کلاس‌ها نمور بوده و سقف آنها در حال ریزش است.

باباشاوردی بیان می‌کند: فضای کلاس‌ها بسیار محدود بوده و بیش‌از 40 دانش‌آموز در هر کلاس ابتدایی دخترانه و پسرانه در یک کلاس کوچک جا داده می‌شوند و در یک فضای 20 متری، در هر نیمکت سه دانش‌آموز می‌نشینند.

این روحانی ابراز می‌کند: ما برای برنامه‌های فرهنگی به مناسبت جشن تکلیف و روز معلم به مدرسه «رضویه و عمار یاسر» مراجعه کردیم که با چنین وضعیتی مواجه شدیم.

او عنوان می‌کند: متاسفانه این مدرسه از امکانات اولیه که شاید در مدارس روستایی وجود داشته باشد، محروم است به طوری که حتی تهویه مناسبی ندارد.

باباشاوردی تصریح می‌کند: باتوجه به منطقه‌ای که مدرسه رضویه در آن واقع شده از مناطق جنوب شهر قزوین بوده نیز خانواده‌ها توان مالی بالایی ندارند و نمی‌توانند کمک زیادی به مدرسه داشته باشند و صرفا گاهی خیرین کمک می‌کنند.

این امام محله می‌افزاید: با وجود این کمبودها اما دانش‌آموزان و معلمان مدرسه رضویه از ظرفیت‌های علمی خوبی برخوردار هستند و یکی از معلمان عنوان معلم نمونه کشوری را کسب کرده و توفیق دیدار با رهبری را داشته است.

او یکی از راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود وضعیت دانش‌آموزان ابتدایی مدرسه رضویه را جابجایی ساختمان آن با یک دانشگاه غیرانتفاعی واقع در خیابان راه آهن دانست که این ساختمان در مالکیت آموزش و پرورش استان قزوین بوده و می‌تواند محل موقتی برای دایر شدن مدرسه رضویه و عمار یاسر باشد.

بعد از شنیدن صحبت‌های باباشاوردی به سراغ دو نفر از اهالی خیابان اصفهان رفتیم که یکی از آنها از والدین دانش‌آموزان بود.


کمبود مدرسه در جنوب شهر قزوین

بیگلو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: یکی از عمده مسائلی که ما در منطقه جنوب شهر قزوین با آن مواجه هستیم بحث تجمیع مهاجرین و اتباع خارجی در این منطقه است که به دلیل برخی ناهنجاری‌های فرهنگی سبب بروز مشکلاتی شده که بحث آموزش و مدرسه هم از این دست مسائل است.

وی افزود: مسئولین آموزش و پرورش قول جابجایی مدرسه عماریاسر و رضویه را برای سال تحصیلی جدید به ما داده‌اند اما دغدغه ما فراتر از مسئله مکان، مربوط به مسائل فرهنگی است که حضور دانش‌آموزان اتباع در کلاس درس فرزندانمان سبب این نگرانی شده است.

این شهروند قزوینی با بیان اینکه فرزندم از پایه ابتدایی تا پایه سوم را در همین مدرسه فرسوده تحصیل کرده‌اند، یادآور می‌شود: در جلسه اولیا و مربیان با مدیران مدرسه اعلام شد که دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید به مکانی جدید در خیابان راه آهن که در حال حاضر دانشگاه غیرانتفاعی شیمی کار است منتقل می‌شوند؛ این دانشگاه در تملک آموزش و پرورش بوده و اجاره داده شده است.

فیضی از دیگر شهروندان ساکن در خیابان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: خیابان اصفهان با جمعیت چهار هزار نفری تنها یک مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه عماریاسر و رضویه دارد و مدرسه متوسطه اول و دوم ندارد.

وی می‌افزاید: ساختمان قبلی مدرسه ابتدایی یک ساختمان بسیار خوبی بود اما بعد از مدت‌ها صاحب آن از خارج کشور بازگشت و یکسری مسائل حقوقی در زمینه مالکیت ساختمان با آموزش و پرورش داشت که در نهایت آموزش و پرورش این زمین را به مالک خصوصی واگذار کرد و او هم ساختمان مدرسه را نخریب و به زمین خالی تبدیل کرد که به جای آن هم چیزی نساخت و سال‌هاست این زمین بلااستفاده باقی مانده است.

این شهروند قزوینی عنوان می‌کند: بعد از تخریب بنای مدرسه ابتدایی، این مدرسه به مدرسه دیگری در خیابان مجاور منتقل شد که قدمت بنا به سال 1346 باز می‌گردد و یک مدرسه برای دانش‌آموزان استثنائی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: چون مدرسه برای دانش‌‎آموزان استثنائی بوده لذا تعداد کلاس‌ها و فضای مدرسه هم محدود و مناسب برای 5الی 6 دانش‌آموز است؛ در حالی که اکنون در هر کلاس حدود 30 دانش‌آموز قرار می‌گیرند.

فیضی خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از بنای مدرسه به علت فرسودگی در حال ریزش است که سلامت دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد.

این شهروند مطالبه‌گر می‌گوید: بحث جابجایی مدرسه را با ساختمان دانشگاه غیرانتفاعی واقع در خیابان راه آهن که متعلق به آموزش و پرورش استان قزوین است را پیشنهاد دادیم و موافقت ضمنی شده اما مشخص نیست تا چه حد تحقق یابد.

وی بیان می‌کند: چون مدارس واقع در خیابان راه‌آهن و اصفهان بین نواحی یک و دو تقسیم شده، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را دشوار کرده است لذا اگر همه این مدارس زیر نظر یک ناحیه باشند طبیعتا روال کارها راحت‌تر خواهد بود.

فیضی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه مدت 10 سال است که دانش‌آموزان ابتدایی با این شرایط دشوار در این بنای فرسوده تحصیل می‌کنند.



تخریب و بازسازی مدرسه عمار یاسر در انتظار تامین اعتبار است

ابراهیم سعادت‌فر مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در خصوص وضعیت مدرسه عمار یاسر اظهار می‌کند: طی بازدیدی که در پایان سال گذشته از این مدرسه صورت گرفت و گزارش‌هایی که توسط کارشناسان ارسال شد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مدرسه عمار یاسر فضای مناسبی برای حضور دانش‌آموزان جهت ادامه تحصیل را ندارد.
 
وی می‌افزاید: از آنجایی که امکان جابجایی مدارس در آن محدوده وجود نداشت این پروژه را در طرح تخریب و بازسازی قرار دادیم تا از طریق طرح‌های ملی یا استانی تامین هزینه شود.
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین بیان می‌کند: در یکی از طرح‌های ملی که شرایط آن مهیا بود با سازمان برنامه و بودجه کشور رایزنی صورت گرفت و توانستیم نام پروژه ساخت مدرسه عمار یاسر را در ردیف ملی بگنجانیم اما به دلیل تغییرات اعتباری که در سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت پروژه‌هایی که آغاز به کار نکرده بودند و درصد پیشرفت بالایی نداشتند از آن ردیف اعتباری حذف شدند اما ما همچنان پیگیر هستیم که در اعتبارات سال ۱۴۰۲ مجدد رایزنی داشته باشیم.
 
سعادت‌فر ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مسیرهای که می‌توان این پروژه را آغاز کنیم بحث مولد سازی اموال مازاد آموزش‌‌وپرورش است که این موضوع را با کارشناسان این اداره مطرح کردیم و بنا است در صورت فراهم شدن شرایط و فروش اموال مازاد، پروژه مدرسه عمار یاسر به عنوان یکی از گزینه‌هایی هدف انتخاب شود.
 
وی اضافه می‌کند: همچنین مدرسه عمار یاسر به عنوان مدارس هدف به پروژه‌های خیری هم معرفی شده تا در صورت امکان در اولویت ساخت قرار گیرد بنابراین ساخت این مدرسه از چندین طریق در حال پیگیری است تا در کوتاهترین زمان ممکن این مدرسه تخریب و بازسازی شود.
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین اذعان می‌کند: در حال حاضر در خصوص مدرسه عماریاسر معطل اعتبار نشدیم و طراحی این مدرسه در سازمان نوسازی مدارس در حال انجام است تا به محض تامین اعتبار، بتوانیم ساخت این مدرسه را در کوتاهترین زمان ممکن آغاز کنیم.
 
سعادت‌فر در خصوص جابجایی مدرسه گفت: جابجایی و ساماندهی مدارس در سطح استان بر عهده آموزش و پرورش است تا با استفاده از سیاست لازم و در نظر گرفتن مواردی نظیر تامین نیروی انسانی و نزدیکی فضای مدارس به محل سکونت دانش‌آموزان تصمیم لازم اخذ شود.

به گزارش صبح قزوین؛ باتوجه به پیگیری‌های صورت گرفته از آموزش و پرورش استان قزوین گویا ماجرای جابجایی مدرسه فرسوده عماریاسر هم برای سال تحصیلی جدید منتفی شده و تحقق این امر در هاله‌ای از ابهام است.

امیدواریم مسئولین گوش شنوایی برای دغدغه دانش‌آموزان و والدین آنها داشته باشند تا عدالت آموزشی به نحو مطلوب‌تری محقق شود.

گفتنی است پایگاه خبری صبح قزوین؛ مشکل مدرسه عماریاسر و رضویه را تا تحقق مطالبات شهروندان، از اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین پیگیری خواهد کرد.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان