۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین شخصیت امام (ره) تحریف ناپذیر است
کد خبر: ۳۶۳۵۵۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۱۴ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

شخصیت امام (ره) تحریف ناپذیر است

در سال‌های اخیر بحث از تحریف حضرت امام خمینی(ره) می‌شود؛ زیرا عده‌ای در نقل و نشر سخنان امام (ره) با مقاصد مختلف و باب میل خود آن را گزینش می‌کنند. این که آیا شخصیت امام (ره) تحریف‌پذیر است یا نه، در این نوشتار کوتاه به بررسی آن می‌پردازیم.

شخصیت امام (ره) تحریف ناپذیر است
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین،__ یادداشت روز به قلم سید حسن مهدیخانی سروجهانی عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.


شخصیت‌های بزرگ تاریخ همیشه مخالفان و موافقانی داشته‌اند. موافقان آنها سعی کرده‌اند از آنان اسطوره و قهرمان بسازند؛ مخالفانشان نیز درصدد تخریب و تکفیر آنان برآمده‌اند؛ برخی شخصیت‌ها نیز در گذر زمان تحت تاثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و غیره تغییر کردند؛ یعنی شخصی که در دوره‌ای محبوب بوده، در دوره‌ای دیگر منفور شده است؛ از جمله می‌توان به اسکندر مقدونی اشاره کرد که زمانی او را ذوالقرنین دانسته‌اند و در تمجید از او اسکندرنامه‌ها سرودند؛ اما گاه دیگر او را شخصی منفور و ملعون (گُجَستَک) معرفی کردند.

بنابراین این اشخاص همواره در معرض تحریف بوده‌اند، در این میان، انبیای الهی شخصیت تحریف ناپذیری دارند، هر چند در توصیف شخصیت و سرگذشت آنان بین ادیان و مکاتب گوناگون اختلاف هست، اما همواره و همه جا از آنان به بزرگی و دارای «خلق عظیم» یاد شده است.

از آن جا که ذات اقدس الهی به دلیل کمال مطلق بودن تغییرناپذیر است و در سنت‌های او نیز دگرگونی وجود ندارد «و لن تجد لسنة الله تبدیلا»،[1] انبیا نیز به سبب اتصال به حقیقت مطلق الهی، تغییرناپذیر و تحریف‌ناپذیر هستند؛ بنابراین شخصیت انبیا تحت تاثیر شرایط زمان و مکان و تحولات سیاسی، اجتماعی و غیره دچار دگرگونی نمی‌شود. این اصل درباره قرآن کریم و حضرات معصومین (ع) نیز صادق است.

در سال‌های اخیر بحث از تحریف حضرت امام خمینی(ره) می‌شود؛ زیرا عده‌ای در نقل و نشر سخنان امام (ره) با مقاصد مختلف و باب میل خود آن را گزینش می‌کنند. این که آیا شخصیت امام (ره) تحریف‌پذیر است یا نه، در این نوشتار کوتاه به بررسی آن می‌پردازیم.

همواره برای تحریف امام خمینی (ره) چه قبل و چه بعد انقلاب به انحاء گوناگون، گاه به عمد و گاه سهوی، تلاش‌هایی صورت گرفته است. بدخواهان به بدگویی پرداخته و با تشویش اذهان عمومی درصدد تحریف امام برآمده‌اند؛ دوستداران نیز گاهی تعبیرات اغراق آمیزی را که زمینه ساز تحریف است، درباره حضرت امام به کار برده اند.

 شاید نخستین تحریف امام (ره) توسط عده‌ای در مخالفت با تدریس فلسفه توسط ایشان صورت گرفته باشد که حتی نفس فرزند خردسال امام (ره) را ناپاک و کوزه‌ای را که وی از آن آب نوشیده بود نجس می‌دانستند.[2] پس از آن که امام خمینی ­(ره) در عرصه سیاسی و اجتماعی ظاهر شد و آن وقت که حقیقت ایشان برای جامعه داشت نمایان می‌شد، عده‌ای وی را به مجاز برده و تصویرش را در ماه به مردم نشان دادند- البته بعدها معلوم شد موساد و ساواک در آن دست داشته‌اند- برخی دیگر ملیت امام را به چالش کشاندند؛ برخی نیز در واکنش به موضع صریح امام نسبت به انقلاب سفید (به تعبیر امام انقلاب سیاه) وی را مرتجع خواندند وغیره.

 پس از پیروزی انقلاب نیز این تلاش‌ها ادامه یافت، اما امام (ره) در قبال برخی ارادتمندان که زبان به تمجیدهای اغراق آمیز وی گشوده بودند، خود را سرباز و خادم ملت خواند و بدین گونه شخصیت حقیقی خود را بیش از پیش به دوست و دشمن شناساند.

امروز نیز کسانی با سخنان امام خمینی (ره) به صورت گزینشی برخورد می‌کنند، به نظر می‌رسد این عده دو دسته‌اند: دسته اول کسانی که براساس ذوق و سلیقه و تحت تاثیر گرایش سیاسی و فکری که دارند یک یا چند بُعد از شخصیت امام (ره) برایشان اهمیت دارد و آن را برجسته می‌کنند و به دیگر ابعاد شخصیتی امام (ره) توجه ندارند، این عده هرکدام از ظن خود یار امام شده و امام را در چارچوب فکری محدود خود شناختند و به تمام ابعاد شخصیتی امام (ره) پی نبرده‌اند؛ اما دسته دوم بر اساس حب و بغض به گزینش سخنان امام می‌پردازند؛ به ویژه بدخواهان و دشمنان امام، با قدرت رسانه‌ای که دارند به عمد برای تحریف شخصیت امام (ره) تلاش می‌کنند.

به هر حال، خواسته یا ناخواسته، اسباب و انگیزه های مختلفی وجود دارد که باعث تحریف سخنان امام می‌شو، شوربختانه این تحریفات در نسل‌های آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ البته این تحریفات تنها به سخنان امام (ره) محدود می‌شود و خوشبختانه شخصیت امام را نمی‌تواند تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا شخصیت امام تحریف ناپذیر است.

 برای اینکه شخصیت امام با ابعاد مختلفی که دارد آینه تمام نمای یک مکتب انسانی و اخلاقی جامع و کامل است که ریشه در قرآن کریم و سیره رسول‌الله و اهل بیت علیهم‌السلام دارد. این مکتب «لا شرقیه و لا غربیه»[3] است و شجره طیبه‌ای است که «اصلها ثابت و فرعها فی السماء»[4] است؛ «امام خمینی، یك حقیقت همیشه زنده [تاریخ] است»؛[5] از این رو این مکتب و این حقیقت هیچ وقت تحریف بردار نخواهد بود.

انتهای پیام /

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان