۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین وزارت نیرو به تشنگی دشت قزوین پاسخ دهد
کد خبر: ۳۶۳۴۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۹ ساعت: ۱۵:۱ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

وزارت نیرو به تشنگی دشت قزوین پاسخ دهد

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو باید دستور ویژه‌ای را برای تخصیص حق‌آبه کشاورزی استان قزوین صادر کند چون طی چهل سال گذشته در حق‌آبه قزوین کوتاهی شده است.

وزارت نیرو به تشنگی دشت قزوین پاسخ دهد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛  فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، در جریان دیدار جمعی از مسئولان استان قزوین با وزیر نیرو با اشاره به موضوعات و مشکلات مختلف استان اظهار کرد: در حال حاضر 80 هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش شبکه آبیاری دشت قزوین قرار دارند و بیش‌از 20 هزار خانوار در 83 روستا در قالب کشت و صنعت‌های بزرگ فعالیت دارند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش قابل توجهی از محصولات استراتژیک مانند جو، گندم، کلزا، چغندر قند، ذرت علوفه‌ای، چهار درصد گوشت کشور و 10 درصد مرغ و تخم مرغ کشور در قزوین تأمین می‌شود لذا اگر میزان حق‌آبه از این استان به پایتخت منحرف شود اراضی قزوین از با بحران آب و امنیت غذایی مواجه خواهد بود.

محمدبیگی عنوان کرد: در دو سال گذشته بسیاری از کشاورزان استان به علت نبود آب مجبور به سر بریدن دام‌های خود شده و تعداد قابل توجهی از آنها زمین‌های خود را رها کردند؛ و اگر آب مورد نیاز در اردیبهشت و خردادماه جاری به این اراضی داده نشود بدون شک در تولید محصول فایده‌ای نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: از وزیر محترم نیرو درخواست داریم دستور ویژه‌ای را برای تخصیص حق‌آبه کشاورزی استان صادر کنند؛ طی چهل سال گذشته در حق‌آبه قزوین کوتاهی شده و پاسخی برای کشاورزان و مطرح کردن موضوع کم آبی در شورای تأمین نداریم، به طوری که در دو هفته گذشته آب شرب مهرگان تأمین نشد و آب رسانی به جمعیت80 هزار نفری آن با تانکر انجام شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به معضل توسعه باغات اراضی شیبدار استان گفت: باغات قزوین در حال خشک شدن است؛ این استان در حوزه کشت و صنعت‌های زیتون طی سال گذشته رتبه نخست زیتون کشور را کسب کرد و جایگاه این استان به علت کم آبی در سال جاری نامشخص است.

محمدبیگی ابراز کرد: باغات انگور در مناطق مختلف استان از جمله ضیاءآباد و تاکستان به علت کم‌آبی در حال خشک شدن است و امیدی به تولید میوه انگور نداریم.

وی با اذعان به اینکه نیازمند مدیریت حکمرانی آب هستیم، ابراز کرد: آب رودخانه شاهرود و سفیدرود استان قزوین در فصل غیرکشاورزی به دریای خزر منتقل می‌شود؛ باید به این موضوع پاسخ داد که در نگه‌داشت آب و تأمین منابع آبی، رود سفیدی که از مقابل قزوین می‌گذرد وضعیت حق‌آبه الموت غربی، شرقی، کوهین و طارم سفلی چه می‌شود؟

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های نامناسب فاضلاب شهر مهرگان و اقبالیه یادآور شد: در شهر اقبالیه شاهد اعتراضات مردم هستیم، قرار بود با مشارکت دولتی و اختصاص 70 درصد منابع داخلی این مشکل حل شود اما استان قزوین از سالیان گذشته با مشکلات منطقه یاد شده دست و پنجه نرم می‌کند.

محدبیگی در پایان گفت: شهر مهرگان از قاعده مستثنی نیست و از این موضوعات گلایه داریم.  

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان