۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین حجامت و تقویت‌ سیستم ایمنی بدن
کد خبر: ۳۶۳۴۴۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۹ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با پزشک متخصص طب سنتی مطرح شد؛

حجامت و تقویت‌ سیستم ایمنی بدن/ بهترین نوع حجامت برای بزرگسالان و کودکان کدام است؟

پزشک متخصص طب سنتی گفت: حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه به کوزه یا لیوان‌گذاری معروف است و در نقاط مختلفی از بدن انجام می‌شود؛ این نوع حجامت در درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها و افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش موثری داشته و موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگ‌ها می‌شود.

حجامت و تقویت‌ سیستم ایمنی بدن
عبدالله کشاورز در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به انواع حجامت اظهار کرد: حجامت در کشورهای غربی با 10 روش اما در طب سنتی ایران به طور کلی به دو دسته خشک و تَر تقسیم می‌شود.

وی افزود: حجامت خشک نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمی‌شود بلکه تنها عمل مکش روی پوست انجام می‌شود؛ این نوع حجامت شامل دو نوع سرد و خشک و گرم و خشک است.

متخصص طب سنتی عنوان کرد: حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه به کوزه یا لیوان‌گذاری معروف است و در نقاط مختلفی از بدن انجام می‌شود؛ این نوع حجامت در درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها و افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش موثری داشته و موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگ‌ها می‌شود.

کشاورز عنوان کرد: حجامت تَر با خارج کردن مقداری از خون بیمار همراه بوده و مواضع توصیه شده برای انجام این نوع حجامت در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت بوده اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تأکید شده است.

وی یادآور شد: حجامت عام بین دو کتف، حدود مهره‌های سوم و چهارم سینه‌ای انجام می‌شود و در احادیث و روایات با عنوان «حجامت منافع» نام برده شده است.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: محل حجامت سر، یک وجب شخص حجامت شونده از نوک بینی تا فرق سر است و در روایات با عنوان «حجامت نجات بخش» نام برده می‌شود.

کشاورز ادامه داد: حجامت کمر یا چاربند در گودی کمر، حدود مهره S1 انجام می‌شود و از آن در روایات با نام «حجامت رهاننده» یاد شده است.

وی تصریح کرد: حجامت ساقها در یک وجب بالاتر از قوزک و پشت دو ساق انجام می‌شود.

متخصص طب سنتی ابراز کرد: حجامت نقره در گودی گردن و مختص کودکان انجام می‌شود و انجام آن برای بزرگسالان به علت احتمال ایجاد فراموشی نهی شده است.

کشاورز اذعان کرد: حجامت چانه، پشت گوش و موضعی از سایر حجامت‌ها است که حجامت موضعی براساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی از جمله روی کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت کبد انجام می‌شود.

وی بیان کرد: حجامت خورشیدی در واقع همان حجامت عام است با این تفاوت که برای آماده شدن بیمار و هدایت خون به موضع حجامت قبل از انجام حجامت تر، اطراف موضع حجامت با بادکش لغزان تحریک شده و سپس حجامت انجام می‌شود.

حجامت چگونه انجام می‌شود؟

متخصص طب سنتی یادآور شد: برای آماده‌سازی بهتر موضع حجامت به منظور حصول نتیجه بهتر از حجامت نوع خشک یا تر می‌توان محل را با روغن زیتون، سیاهدانه یا گل بنفشه چرب کرد.

کشاورز با اشاره به روش انجام حجامت گفت: بعد از معاینه دقیق فرد توسط پزشک، در صورتی که انجام حجامت برای وی لازم و نافع تشخیص داده شود فرد به حالت چهار زانو روی تخت می‌نشیند سپس پزشک محل انجام حامت را با بتادین یا الکل ضدعفونی کرده و یک لیوان یک بار مصرف مخصوص حجامت را بر موضع حجامت قرار می‌دهد و با دستگاه مکش، هوای درون لیوان تخلیه می‌شود.

وی اضافه کرد: خلاء ایجاد شده در لیوان و وجود فشار هوای محیط موجب کشیده شدن پوست بیمار به داخل لیوان شده و لیوان در محل خود ثابت می‌شود.

 این متخصص طب سنتی تصریح کرد: عمل بادکشی به مدت سه الی پنج دقیقه بر سطح پوست ادامه می‌یابد و علاوه بر ایجاد احتقان و التهاب در موضع، موجب تجمع مواد سبک خون مویرگی در موضع حجامت می‌شود.

کشاورز گفت: پزشک معالج لیوان را از موضع حجامت جدا کرده و با یک تبغ یک بار مصرف استریل جراحی چند خراش پوستی سطحی به عمق نیم الی یک میلی‌متر به صورت مایل در موضع حجامت ایجاد می‌کند و مجددا لیوان مخصوص حجامت در موضع حجامت گذاشته و خون توسط بادکش به لیوان حجامت مکیده می‌شود.

وی اظهار کرد: عمل تخلیه و بادکش سه الی پنج مرتبه و هربار به مدت سه الی 5 دقیقه انجام می‌شود و عمل حجامت به طور متوسط بین 15 الی 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

متخصص طب سنتی اذعان کرد: مراحل انجام حجامت در مجموع حداکثر 50 الی 75 میلی‌لیتر خون از بدن شخص خارج می‌شود و بدن انسان قادر است در مدت زمان بسیار کوتاهی این مقدار خون را بازسازی و جایگزین کند.

کشاورز در پایان گفت: پزشک سپس موضع حجامت را پاکسازی و با گاز استریل پانسمان می‌کند.

انتهای پیام/4006
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان