۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین محصولات دانش‌بنیان را به همسایگی امریکا صادر می‌کنیم
کد خبر: ۳۶۳۴۲۳ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۸ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

جوان نخبه در مصاحبه با صبح قزوین:

محصولات دانش‌بنیان را به همسایگی امریکا صادر می‌کنیم/ باید راه دور زدن تحریم‌های داخلی را پیدا کنیم!

تولیدکننده پهپاد‌های غیرنظامی در قزوین گفت: پهپادهای تولید شده در شرکت دانش‌بنیان خود را به هشت کشور جهان از جمله مکزیک که در همسایگی امریکا است صادر می‌کنیم اما مشکل اصلی ما تحریم‌های داخلی است که باید راهی برای دور زدن آنها پیدا کنیم.

محصولات دانش‌بنیان را به همسایگی امریکا صادر می‌کنیم
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، اگرچه ایران سابقه زیادی در صنعت پهپادسازی ندارد اما می‌توان نام آن‌ را در فهرست پیشگامان این عرصه خصوصا در حوزه نظامی یافت، البته پهپادها انواع و کاربردهای مختلفی دارند؛ تسهیل در سمپاشی و گرده‌افشانی زمین‌های کشاورزی، آسان شدن خدمت‌رسانی‌های آتش‌نشانی، عکسبرداری و نقشه برداری از کاربردهای پهپاد غیرنظامی است.

مهدی انصاری‌فر جوان نخبه 34 ساله قزوینی با سابقه 15 سال تلاش و مجاهدت توانسته با تولید پهپاد غیرنظامی به بسیاری از نیازهای کشاورزی، امدادرسانی و نقشه‌برداری پاسخ بدهد.

این جوان نخبه با تولید این نوع پهپاد موفق به صرفه‌جویی در بسیاری از مولفه‌های زمان، نیروی انسانی و هزینه‌های تولید شده است، پهپادهایی که قادر هستند مقدار زیادی کود، سم یا بذر را بدون هیچ‌گونه آسیب و له‌شدگی محصول؛ با کمترین هزینه و زمان ممکن به محصول برسانند.

مهدی انصاری‌فر، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان و تولیدکننده پهپاد‌های غیرنظامی در استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: مجموعه ما متشکل از پنج شرکت تولید کننده انواع قطعات پرنده‌های بدون سرنشین است، در این شرکت سهامی بیش‌از 300 نفر مشغول به فعالیت بوده و تاکنون تولید 12 محصول در زمینه پهپادهای غیرنظامی در دستور کار داشته است.

وی افزود: پهپادهایی که به منظور تهیه نقشه‌های آمایشی و توپوگرافی به خصوص در مناطق صعب‌العبور یا سهل‌العبور و یا برای تصویربرداری جهت مصارف سینمایی و پایش‌های نظامی و غیرنظامی مانند خطوط انتقال نیرو و سوخت قابل استفاده هستند.

انصاری‌فر خاطرنشان کرد: این پهپادها همچنین به منظور پاشش سم، کود و یا بذر که در گذشته به روش سنتی و به وسیله تراکتور یا پاشیدن نامنظم صورت می‌گرفت، استفاده می‌شود.

این نخبه قزوینی تاکید کرد: دوربین‌های دید در شب، حرارتی و زنده‌یاب و زوم نیز به راحتی روی این پهپادها قابل نصب بوده، به علاوه اینکه با استفاده از این پهپادها می‌توان روند و فرآیندهای چند روزه را به چند ساعت با کمترین دردسر و هزینه کاهش داد.

وی با اشاره به صادرات محصول تولیدی شرکت تحت مدیریت خود بیان کرد: در حوزه صادرات به جهت اینکه محصولات ما تولید انبوه است در کشورهایی که با آنها قرارداد داریم و یا در کشورهای همسایه به صورت اس کی دی یا محصول نیمه ساخته و یا به صورت محصول کامل با یک پروسه پیچیده به دست مشتری می‌رسانیم.

تحریم‌های داخلی مانع اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان

تولیدکننده پهپادهای غیرنظامی با بیان اینکه تحریمات خارجی در فرآیند تولید تنها 20 درصد تاثیرگذار است، اظهار کرد: ما سعی کردیم این طرح‌های تولیدی خود را با درنظر گرفتن موضوع تحریم برنامه‌ریزی کنیم، در فرآیند تولید محصولاتی همچون این نوع پهپادها که بر حوزه دانش‌بنیان و با تکیه بر دانش و تکنولوژی است، مراحل تحقیقات، توسعه و تولید این محصول به تکنولوژی روز دنیا نیاز دارد که با شکرانه الهی از آن بهره‌مندیم.

این نخبه قزوینی گفت: محصول ما به بیش‌از هشت کشور جهان صادر می‌شود و یک اتفاق مهمی که در روزهای اخیر رقم خورد این بود که محصولات این شرکت به کشور مکزیک که در همسایگی ایالت متحده امریکا است صادر شد به طوری که تیم مکزیکی از مجموعه بازدید داشتند و قرارداد صادرات محصول با آنها منعقد شد.

انصاری‌فر تصریح کرد: 80 تا 70 درصد تحریم‌های ما داخلی است، به علت اینکه نهادهایی که در کشور وظیفه ساماندهی حوزه تولید و صادرات را دارند از انواع اقسام وزارتخانه و نهادهای نظارتی، همکاری درون سازمانی خوبی با هم ندارند تا یک تولیدکننده دانش‌بنیان در حوزه تامین مواد اولیه و صادرات محصول به کشورها دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای تهیه برخی مواد اولیه در کشور وجود ندارد، به عنوان مثال توانمندی و ماشین‌آلات لازم برای ساخت سیستم «برد خوان» به علت پیچیدگی تولید در تعداد لایه‌های بالا در کشور وجود ندارد و ما مجبور هستیم این سیستم را در شرکتی که در چین داریم تولید کنیم و بعد از آن در داخل ایران برنامه‌نویسی شده و بر سامانه نصب شود.

این نخبه قزوینی یادآور شد: از مسئولین دولت‌ و نهادهای نظارتی توقع داریم که زیرساخت لازم در حوزه برق الکترونیک را که یکی از سه صنایع مادر تخصصی در کشور است ایجاد کنند، چرا که تهیه آن از توان بخش خصوصی خارج بوده و بیش‌از صدها میلیارد تومان نیاز است که این زیرساخت در کشور ایجاد شود.



روند ترخیص مواد اولیه از گمرک زمان‌بر است

انصاری‌فر افزود: به جهت عدم آگاهی‌ نهادهایی مثل گمرک و دیگر نهادها، از فرآیند تولید در مجموعه مانند ما که مجبور هستیم بخشی از آن در خارج از کشور اجرایی کنیم، با تاخیر و مشکلات زمان‌بندی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کارهای تولید پهپاد در کشور ثانویه مانند چین  تنها چهار روز زمان برده و به مرزهای هوایی کشور ارسال می‌شود، این درحالیست که فرآیند ترخیص آن از گمرکات بیش از دو تا چهارماه طول می‌کشد.

مدیر شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: فرآیند تخصیص ارز در کشور ما بسیار چالش برانگیز است چرا که کلی زمان طول می‌کشد تا من تولید کننده به مواد اولیه  خود دست پیدا کنم.

انصاری‌فر با بیان اینکه موانع تولید برای شرکت دانش‌بنیان به دست آوردن بازار نیست، گفت: تولیدکننده خلاق و پویا بازار خود را بدست می‌آورد، شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ دقت در طراحی و کیفیت در داخل و خارج از کشور بازار خود را دارند و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و مشتریان مخصوص به خود را پیدا می‌کنند، مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان در روند تولید است که موضوعات بسیاری را در برمی‌گیرد.

این جوان نخبه خاطر نشان کرد: باید زیرساخت‌های تولید در کشور ایجاد شود که مجبور به برون‌سپاری خارج از کشور نشویم، همچنین نیاز است موانع تولید را حذف کرده و ممیز و فرقی بین تولیدکننده و واردکننده ایجاد شود.

وی بیان کرد: یک محصول پروازی در حوزه پهپادها وقتی تولید می‌شود، باید در سطح کیفیت مطلوب باشد تا از گردونه رقابت خارج نشود، مانند صنعت خودروسازی نیست که زیاد مهم نباشد کیفیت آن در چه سطحی قرار دارد یا که یک بازار انحصاری داشته و هیچ حریف دیگری برای عرض اندام وجود نداشته باشد، بلکه در پهپادها بازار بسیار گسترده و رقبای زیادی در لبه تکنولوژی با ما در رقابت هستند و دائما محصولات به روزرسانی شده و کیفیت محصولات ارتقا پیدا می‌کند و برای رقابت با این رقبا دائما باید محصولات خود را بروز و با کیفیت کنیم تا در کنار دیگر محصولات با کیفیت خارجی نظر مخاطبین را جلب کنیم.

انصاری‌فر ادامه داد: خوشبختانه در حوزه تولید انبوه پهپاد کشاورزی توانسته‌ایم به این مهم دست پیدا کنیم، محصول با کیفیت پلیکان هم مزیت رقابتی کیفی با رقبای خارجی دارد و هم به لحاظ قیمتی دارای مزیت رقابتی است، چرا که قیمت این محصول به جهت اینکه تولید داخل است بسیار پایین بوده و مخاطب را ترغیب می‌کند که آن را خریداری کند.

مهم‌ترین ارزش افزوده شرکت‌های دانش‌بنیان، به کارگیری نخبگان است

این مدیر جوان با اشاره به اینکه یک پهپاد در حوزه کشاورزی از ابتدا صفر طراحی تا انتهای صد کاربر برای کشاورز ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند، یادآور شد: برای طراحی یک پهپاد ۱۸ مهندس متخصص در حوزه مختلف سازه، هایلودیومیک، پیشران، مکانیک و مکاترونیک، برنامه‌نویسی، کد نویسی ، برق و حوزه الکترونیک، علم مواد و پردازش و غیره فعالیت ‌می‌کنند، مهمترین ارزش افزوده ما این است که از ابتدای امر جوانان نخبه تازه فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌های کشور را به کار گرفته و مشغول می‌کند.

وی افزود: دومین ارزش افزوده ما جلوگیری از خروج ارز از کشور است چرا که کار تولیدی ما مقدار زیادی از سرمایه کشور را در حوزه واردات حفظ می‌کند.

انصاری‌فر توضیح داد: در واقع وقتی این محصول تولید شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا قبل از طراحی و به هنگام طراحی و تولید دانشمند ایرانی را مشغول به کار ‌می‌کنند و هنگامی که در اختیار کاربر قرار ‌می‌گیرد‌‌، باز ایجاد اشتغال می‌کند و این خود نوعی ارزش افزوده است‌.



استفاده از پهپاد کشاورزی 98 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌کند

این مدیر نخبه بیان کرد: در بهره‌وری این نوع پهپادها در حوزه کشاورزی بیش‌از ۹۸درصد در مصرف آب که دغدغه اصلی این روزهای کشور است صرفه‌جویی می‌شود، به طوری که با روش سنتی و به وسیله تراکتور با دوهزار لیتر آب یک زمین دو هکتاری را سمپاشی می‌کنند، با پهپاد کشاورزی می‌توان با بیست لیتر آب و نیم لیتر سم همان دو هکتار را با دقت بالا سمپاشی کرد.

وی یادآور شد: پاشش سم، کود و یا بذر در گذشته به روش سنتی و به وسیله تراکتور یا پاشیدن نامنظم صورت می‌گرفت که هم‌اکنون نیز در برخی مناطق انجام می‌شود؛ این کار علاوه بر اتلاف زمان، منجر به آسیب‌ واردشدن به زمین‌های زراعی و ایجاد هزینه‌های مازاد برای کشاورز می‌شود.

این مهندس جوان افزود: کاری که با روش سنتی تقریبا یک نصفه روز زمان می‌برد، با پهپاد کشاورزی با در 15 دقیقه قابل انجام است، کما اینکه اینگونه پهپادها برای یک جوانی که در حوزه کشاورزی فارغ‌التحصیل شده اشتغال پایدار دانش‌بنیان ایجاد می‌کند.

انصاری‌فر اظهار کرد: این پهپاد می‌تواند روزانه بیش‌از 20 میلیون  تومان درآمد ایجاد کند، چرا که پهپاد ‌در هر پروازش می‌تواند دو هکتار زمین کشاورزی را سمپاشی کند، اگر در روز ۲۰ بار پرواز داشته باشد در واقع ۴۰ هکتار را سمپاشی کرده و این درحالی است که قیمت سمپاشی درهر هکتار حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه اسقبال کشاورزان از این محصول بسیار بالاست ادامه داد: این پرنده‌های بدون سرنشین مجهز به سنجنده‌های دید در شب هستند که این مهم در مناطق گرمسیر چون جنوب کشور که در طول روز تبخیر آب بسیار بالاست و امکان پرواز در روز و سمپاشی وجود ندارد، این نوع پهپاد که توانایی کار در شب را نیز دارد بسیار کاربردی است.

انصاری‌فر در پایان با اشاره به اینکه قیمت پهپاد کشاورزی ایرانی یک سوم مشابه خارجیان است، گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این نوع پهپاد صورت گرفته به ‌طوری که بیش از ۲۵۰ فروند را تا پایان خردادماه باید تحویل داده دهیم، واحد تحویل و آموزش مجموعه ما همواره فعال بوده و اکنون که فصل کار کشاورز است هیچکدام از پهپادهای بدون بهره‌وری و بیکار نیستند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان