۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قزوین با کمبود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مواجه است
کد خبر: ۳۶۳۴۲۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۷ ساعت: ۱۴:۳۹ ↗ لینک کوتاه

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین:

قزوین با کمبود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مواجه است

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین گفت: استان قزوین دارای ۶۵ مربی با ۱۱ مرکز ثابت و ۶۴ کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی است که پاسخگوی نیازهای مهارتی استان نیست و برای جبران این نیاز باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

قزوین با کمبود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مواجه است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علی طاهرخانی، سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین ظهر امروز در نشست خبری با اصحبا رسانه که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، با اشاره به رویکردهای این اداره‌کل و گروه‌های هدف اظهار کرد: با ۱۷ گروه هدف همکاری داریم که بیشترین همکاری با دو گروه آموزش کارجویان فاقد مهارت و ارتقاء مهارت شاغلین است.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین بیان کرد: این دوره‌ها در بازه زمانی یک ماه الی یکسال است که متقاضیان با شرکت در آزمون‌های پایان دوره در صورت قبولی، گواهی پایان آن را دریافت می‌کنند.

فعالیت 10 مرکز ثابت فنی و حرفه‌ای در قزوین

طاهرخانی عنوان کرد: ارتقاء شاغلین به سمت و سوی اشتغال پایدار یکی از سیاست‌های اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان قزوین است و در این دوره، آموزش‌های لازم به کارگران آموزش می‌شود.

وی اضافه کرد: 10 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ثابت در استان قزوین و یک شعبه شهری در شهرستان آوج فعال است و تلاش داریم مراکز ثابت بیشتری را در استان تأسیس کنیم.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین بیان کرد: متقاضیان مهارت و ساکنان مناطق روستایی، سربازان وظیفه، آسیب دیدگان اجتماعی، زنان سرپرست خانوار، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، معتادان، شاغلین بنگاه‌های اقتصادی، کودکان کار و خیابانی، دانش‌آموزان، محله‌های آسیب پذیر، زندانیان و دانشجویان از جمله این گروه‌ها هستند.



مرکز سنجش مهارت فنی و حرفه‌ای در قزوین راه‌اندازی می‌شود

طاهرخانی با اشاره به اینکه کیفی‌سازی آموزش‌ها با تزریق تجهیزات به کارگاه‌ها و ارتقاء مربیان را در نظر داریم، گفت: ارائه آموزش‌های مربوط به جامعه هدف از جمله سیاست‌های سازمان است و براین اساس در سال گذشته بالغ بر ۴ میلیون نفر ساعت دوره کارآموزی گذرانده‌اند و ارائه این میزان ساعت برای سال‌ جاری پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اعتبارات مناسبی هم در قالب سفر رئیس جمهور به استان و هم در قالب ملی برای حوزه بانوان در نظر گرفته شده است؛ برخلاف ظرفیت‌های مناسب در حوزه بانوان، مرکز ثابت برای آنها وجود ندارد و ایجاد یک مرکز مستقل و ثابت برای خواهران پیش‌بینی شده است.

طاهرخانی اضافه کرد: استان قزوین دارای 65 مربی با 11 مرکز ثابت و 64 کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی است که پاسخگوی نیازهای مهارتی استان نیست و برای جبران این نیاز باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

سرپرست اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان قزوین با اشاره به وضعیت تکمیل مرکز سنجش فنی و حرفه‌ای استان در شهرک مینودر بیان کرد: این مرکز 30 درصد رشد فیزیکی دارد و در جریان سفر ریاست جمهوری 20 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن اختصاص یافت که از این میزان تاکنون تنها سه میلیارد تومان جذب شده است؛ البته مقرر شده راه و شهرسازی به زودی سه میلیارد تومان برای تکمیل پروژه هزینه کند.

فعالیت 275 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در قزوین

وی با اشاره به فعالیت 275 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان قزوین ادامه داد: رشته‌های سخت و پرهزینه همچون جوشکاری، مکانیکی و فرز CNG در مراکز دولتی ارائه می‌شود اما رشته‌های سبک و نرم‌افزاری در آموزشگاه‌های آزاد در حال ارائه هستند.

این مسئول ابراز کرد: کارگاه‌های مهارتی بخش صنعت باید افزایش یابد زیرا در این بخش 17 آموزشگاه داریم در حالی که در بخش خدمات دارای 165 آموزشگاه هستیم.

طاهرخانی تصریح کرد: ایجاد مراکز دو منظوره با هدف استفاده بانوان از آن از سایر اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای است.
 
وی گفت: تأسیس مجمع خیرین مهارتی را به تازگی در استان قزوین آغاز کرده و رایزنی‌هایی با استانداری در این بین صورت گرفته است.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین در پایان گفت: 24 هزار و ۸۸۵ نفر ساعت تا پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری در مراکز جوار کارگاهی آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان