۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هم‌اتاقی‌ها اسیر توطئه شدند!
کد خبر: ۳۶۳۳۲۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۱ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

ماجرای عجیب دوپینگ دو ستاره تکواندوی ایران؛

هم‌اتاقی‌ها اسیر توطئه شدند!

دو ملی‌پوش تکواندوی کشورمان از توطئه علیه فدراسیون تکواندو سخن می‌گویند.

هم‌اتاقی‌ها اسیر توطئه شدند!

به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ؛ طی یک هفته گذشته، دوپینگ دو ملی‌پوش تکواندو مردان کشورمان مثبت اعلام شد و هر کدام از این ملی‌پوشان به مدت چهار سال از انجام فعالیت حرفه‌ای محروم شدند. در ابتدای هفته گذشته تست دوپینگ رضا کلهر که موفق به کسب مدال طلا در مسابقات گرند اسلم چین شده بود و تنها 19 سال دارد، مثبت اعلام شد و رأی به محرومیت چهار ساله او داده شد. 24 ساعت پس از رسانه‌ای شدن این خبر، دوپینگ دانیال بزرگی، دیگر مدال‌آور کشورمان در مسابقات گرند اسلم چین، به دلیل مصرف ماده ممنوعه اکسی متولون مثبت اعلام شد تا به این ترتیب بتوان گفت سونامی دوپینگ وارد اردوی تیم‌ملی تکواندو شده است. این در شرایطی است که در صورتی که تعداد نتیجه مثبت تست دوپینگ ورزشکاران از این بیشتر شود، فاجعه در انتظار تکواندو ایران خواهد بود، چراکه مطابق قانون اگر تعداد ملی‌پوشانی که نتیجه تست دوپینگ آنها مثبت می‌شود سه نفر یا بیشتر باشد، آن فدراسیون به حالت تعلیق خواهد درآمد. اما پس از حواشی بسیار پیرامون این اتفاق تلخ، ادعای دو ملی‌پوش کشورمان مبنی‌بر اینکه ماده ممنوعه در تغذیه آنها قرار داشته و اطلاعی از آن نداشتند، سبب شد در گفت‌وگو با دانیال بزرگی و بررسی اتفاق‌های چند روز گذشته، سراغ واکاوی این پرونده برویم که در ادامه آن را خواهید خواند.

کلهر: قربانی خصومت‌های شخصی شدم!

رضا کلهر که در جریان گرند اسلم چین مدال طلای وزن 73- را از آن خود کرده بود، بعد از مثبت‌شدن نتیجه آزمایش دوپینگش و رسانه‌ای‌شدن آن واکنشی نداشت و در این مدت سکوت کرده بود. او اما پس از چند روز با انتشار یک متن خطاب به مردم ایران و جامعه ورزش، از یک توطئه سخن گفت. در بخشی از متنی که کلهر منتشر کرده، آمده است: «من در یک سال گذشته در تمام رویدادها باید وزن کم می‌کردم. ماده ممنوعه‌ای که در تست من پیدا شده، اکسی متولون از گروه استروئید آنابولیک است که بعد از صحبت با پزشکان متوجه شدم باعث افزایش وزن و حجم عضله می‌شود، بنابراین چه دلیلی دارد ورزشکاری مثل من که دائما در حال وزن کم کردن بودم، از دارویی استفاده کنم که باعث افزایش وزنم می‌شود؟»

کلهر ادامه داد: «من حتی از هیچ قرص مولتی ویتامین و قرص‌هایی که فدراسیون در اختیار ما می‌گذاشت هم مصرف نمی‌کردم، چه برسد به این قرص که احتیاجی به آن نداشتم و در تکواندو هم کاربردی ندارد و جای آن در ورزش‌هایی مثل وزنه‌برداری است. من قربانی خصومت و دشمنی‌های افراد دیگری شدم. چه کسی می‌خواهد تاوان خسارت‌های روحی، روانی و حیثیتی را که به من وارد شده است، بدهد؟»

کلهر در بخش پایانی گفته است: «من به هیچ عنوان نمی‌دانم این ماده چگونه وارد بدنم شده و این را بارها اعلام کردم. فدراسیون تکواندو به طور کامل قبول داشت که من از این ماده ممنوعه استفاده نکرده‌ام، اما مدرکی نداشت. در جامعه هم کسی حرف‌های من را باور نداشت تا اینکه تست یکی دیگر از بچه‌ها نیز مثبت اعلام شد، دقیقا مانند تست من و دقیقا همان ماده ممنوعه.»

رحیمی: دستگاه‌های امنیتی ورود کنند!

بلافاصله بعد از مثبت‌شدن نتیجه تست دوپینگ دومین ورزشکار ایران، اصغر رحیمی، سرپرست دبیرکلی فدراسیون تکواندو، به این ماجرای شوک‌آور واکنش نشان داد و گفت: «در مرحله مقدماتی مسابقات گرند اسلم چین 2023 از پنج تکواندوکار ما تست دوپینگ گرفته شد و تا امروز تنها تست دو نفر از ملی‌پوشان مثبت اعلام شده است. نگران این هستیم که اگر توطئه‌ای در کار باشد، بدون شک 20 تا 25 نفر از قهرمانان تکواندو در بخش مردان و بانوان و حتی پاراتکواندوکاران نیز دوپینگی خواهند شد، چراکه این دارو به صورت خوراکی هم مصرف می‌شود، یعنی به‌راحتی با آلوده‌کردن آب آشامیدنی و غذا می‌توان ورزشکار را آلوده کرد. از نظر من این اتفاق از سوی افرادی که منافع آنها در تکواندو حذف شده، رقم خورده است.»

او افزود: «احتمال اینکه به آشپزخانه فدراسیون نفوذ و همه را آلوده کرده باشند، وجود دارد. به‌خاطر اتفاقی که رخ داد، در داخل کشور از تمام ملی‌پوشان کشورمان تست دوپینگ گرفتیم و حالا فقط منتظر جواب آزمایش تست‌هایمان هستیم که از آلمان اعلام شود. فقط دعا می‌کنیم ماجرا به همین دو نفر ختم بخیر شود.»

توطئه بود، حرف‌مان را باور کنید!

دانیال بزرگی: ما را به حال خودمان رها نکنید

دانیال بزرگی، جوان 20 ساله مازندرانی که مدال‌های رنگارنگی برای تکواندو کشورمان به دست آورده، در گفت‌وگو با «شهروند» ماجرای مثبت شدن تست دوپینگ خود را یک توطئه می‌داند. حرف‌های او را بخوانید:

مردم حرف ما را باور نمی‌کنند!

دانیال بزرگی که در جریان مسابقات گرنداسلم چین با شکست برابر حریف ترکیه‌ای در فینال رقابت‌ها به کسب مدال نقره بسنده کرده، گفت: «هم من و هم رضا هر دو در شوک هستیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که هر دو نفرمان که اتفاقا هم‌اتاق نیز هستیم، تست‌مان مثبت اعلام شده است. هیچ توجیهی نداریم و نمی‌دانیم باید جواب مردم را چه بدهیم، چون آنها حرف ما را باور ندارند.»

نیازی به استفاده از این ماده نداشتیم

بزرگی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به رژیمی که در جریان اردوی تیم‌ملی برای کاهش وزن داشتند، گفت: «هم من و هم رضا کلهر در حال کاهش وزن بودیم و باید 6 کیلو از وزن‌مان کم می‌کردیم. در این شرایط تست دوپینگ ما برای ماده‌ای مثبت اعلام شده که از آن برای افزایش وزن و حجم عضلات استفاده می‌شود. آیا با عقل جور درمی‌آید که ما چنین کاری کرده باشیم؟ من در اردوی تیم‌ملی حتی مکمل‌هایی را که برایمان در نظر داشتند، استفاده نمی‌کردم، به دلیل اینکه به دنبال کاهش شدید وزن بودم، حتی تغذیه‌ام را هم به خانه می‌بردم و در اردو چیزی نمی‌خوردم. حالا چطور ممکن است که چنین خطایی کرده باشم؟»

امیدوارم این بلا سر شخص دیگری نیاید!

این ملی‌پوش تکواندو کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه ابتدا تست رضا کلهر مثبت اعلام شده و سپس دانیال بزرگی گفت: «ابتدا اعلام شد که نتیجه تست رضا مثبت بوده است. پنج روز بعد تست من مثبت اعلام شد و ما می‌ترسیم که در روزهای آتی تست سایر بازیکنان هم مثبت اعلام شود. در صورتی که تعداد از این بیشتر شود، فاجعه در انتظار تکواندو ایران خواهد بود و آرزو می‌کنم شاهد چنین اتفاقی نباشیم. برای دوستانم در تیم‌ملی در مسابقات پیش‌رو آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم آنها دست پر به ایران بازگردند.»

خصومت شخصی با فدراسیون چه ارتباطی به ما دارد؟

ملی‌پوش جوان تکواندو ایران در پاسخ به این سوال که آیا مطابق گمانه‌زنی‌ها بحث خصومت شخصی با هادی ساعی (رئیس فدراسیون تکواندو) در میان است یا خیر، گفت: «در طول یک هفته گذشته بسیاری از افراد صاحب‌نظر این موضوع را بیان کردند. نمی‌توانم آن را تایید یا تکذیب کنم، اما واقعا اگر بحث خصومت شخصی در فدراسیون مطرح بوده است، چه ارتباطی با ما دارد؟» او ادامه داد: «فدراسیون در طول این مدت کنار من بوده است. مربیانم هر روز پیگیر احوالم هستند و ممنون آنها هستم. اما نمی‌دانم آیا کسی با آنها خصومت شخصی داشته و به همین دلیل ما قربانی شدیم یا خیر.»

به شما قول بازگشت می‌دهم

بزرگی در پاسخ به این سوال که آیا ناامید شده است، گفت: «ناراحتم، اما ناامید نیستم. اکنون 20 سال دارم، وقتی این محرومیت پشت‌سر گذاشته شود، 24 ساله خواهم بود، پس می‌توانم ادامه دهم. تنها یک مانع وجود دارد آن‌هم بحث درآمد است. امیدوارم فدراسیون ما را در این چهار سال رها نکند و حداقل از پس مخارج زندگی‌مان بربیاییم و بتوانیم به تمرینات‌مان ادامه دهیم. می‌خواهم باز هم برای ایران افتخارآفرینی کنم و دوباره مدال‌های خوش‌رنگی برای تیم‌ملی به ارمغان بیاورم.»

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان