۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مرکز پیوند قرنیه در بیمارستان ولایت قزوین راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: ۳۶۳۲۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۲۵ ساعت: ۱۵:۴۲ ↗ لینک کوتاه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

مرکز پیوند قرنیه در بیمارستان ولایت قزوین راه‌اندازی می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: استان قزوین در حال حاضر فاقد بخش پیوند بوده و پیگیر تأسیس مرکز پیوند قرنیه در بیمارستان ولایت استان هستیم و زیرساخت‌های آن در حال آماده‌سازی است.

مرکز پیوند قرنیه در بیمارستان ولایت قزوین راه‌اندازی می‌شود
به گزارش سلامت صبح قزوین؛ عبدالله کشاورز ظهر امروز در نشست خبری که در سالن اجتماعات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به مناسبت روز اهدای عضو برگزار شد، اظهار کرد: پیوند اعضا برای نخستین بار در ایران در سال 1314 با پیوند قرنیه شروع شد و در سال 47 نخستین پیوند کلیه، در سال 69 نخستین پیوند مغز استخوان، در سال 72 پیوند قلب و کبد، در سال 79 نخستین پیوند ریه و در سال 85 نخستین پیوند پانکراس و روده انجام شد.

وی افزود: فعالیت‌های مربوط به پیوند و توسعه آن بعد از انقلاب صورت گرفته و قبل از انقلاب این مراکز بسیار محدود و تنها در یک الی دو استان کشور فعال بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: استان قزوین در حال حاضر فاقد بخش پیوند بوده و پیگیر تأسیس مرکز پیوند قرنیه در بیمارستان ولایت استان هستیم و زیرساخت‌های آن در حال آماده سازی است.

کشاورز عنوان کرد: فعالیتی را هم برای راه‌اندازی مرکز جامع کلیه در استان شروع کرده‌ایم تا بخش پیوند کلیه در آن گنجانده شود اما در مسیر دچار چالش شدیم؛ در صورتی که بتوانیم استان را در سطح‌بندی وزارت بهداشت قرار دهیم تأسیس مرکز پیوند کلیه را پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: زمان مشخصی برای راه‌اندازی دو مرکز پیوند کلیه و قرنیه در استان نمی‌توان تعریف کرد زیرا بخشی از روند کار به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و بخشی به نیروی انسانی و تجهیزات مربوط است و سعی می‌کنیم در حداقل زمان آنها را انجام دهیم.

109 بیمار در قزوین منجر به پیوند شده است

این مسئول ادامه داد: واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا از سال 86 در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین راه‌اندازی شده و 109 بیمار مرگ مغزی منجر به پیوند شده است.

کشاورز ادامه داد: همچنین در سال 99 تعداد 6 نفر، در سال 1400 تعداد 11 نفر و در سال گذشته 8 نفر اهداکننده عضو در استان قزوین داشتیم که آمار استان نزدیک به میانه کشوری استان‌ها است.

وی تصریح کرد: فرایند فراهم‌آوری اعضای پیوندی دارای 5 مرحله از جمله شناسایی و ارجاع مرگ مغزی، تایید مرگ مغزی و گرفتن رضایت بستگان فرد اهداکننده، ارزیابی فرد اهداکننده و مراقبت و برداشت عضو است.

این مسئول اذعان کرد: خدمات درمان خانواده متوفی در بیمارستان‌های علوم پزشکی و هزینه کفن و دفن متوفی به صورت رایگان است و هدیه‌ای جزئی به خانواده اهداکننده، اهدا می‌شود.

کشاورز در پایان یادآور شد: پیوند اعضا دارای یک انجمن در استان قزوین است و نقش معاونت درمان ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

وی در پایان گفت: نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد از جمله انجمن‌های اهدای عضو در حیطه اختیارات امور اجتماعی استانداری است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان