۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین عبور روزانه ۳۰ رام قطار از خطوط ریلی قزوین
کد خبر: ۳۶۳۰۶۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۱۷ ساعت: ۱۱:۵۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل راه آهن شمال۲ عنوان کرد:

مبادله بیش‌از ۲۱هزار تن کالا با کشورهای خارجی/روزانه ۳۰ رام قطار از خطوط ریلی قزوین عبور می‌کند

مدیرکل راه آهن شمال۲ با بیان اینکه روزانه ۳۰ رام قطار از ایستگاه قزوین تردد می‌کند، گفت: در سال گذشته ۶ هزار و ۲۵۷ تن صادرات و ۱۵ هزار و ۱۴۴ تن واردات از طریق خط ریلی استان قزوین صورت گرفته است.

عبور روزانه ۳۰ رام قطار از خطوط ریلی قزوین
غلامحسین ولدی، مدیرکل راه آهن شمال2 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه در کل کشور21 منطقه راه آهن وجود دارد، اظهار کرد: اداره کل راه آهن شمال2 از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و تمامی خطوط ریلی استان قزوین را در بر می‌گیرد.

وی افزود: راه آهن شمال2 در ایستگاه سیاه چشمه به دو خط ریلی منشعب شده که یک خط ریلی به ایستگاه رشت و یک خط ریلی دیگر به منطقه شمال غرب و حوزه استحفاظی زنجان منتهی می‌شود.

ولدی بیان کرد: اداره کل راه آهن شمال2 دارای 13 ایستگاه قطار است که ایستگاه‌های آبیک، زیاران، کهن دژ، قزوین، سیاه چشمه، دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل ، رستم آباد، سراوان و رشت را شامل شده و ایستگاه‌های رشت، قزوین و لوشان نیز ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

مدیرکل راه آهن شمال2 ابراز کرد: خط ریلی استان قزوین دارای 11یازده ایستگاه است که هشت ایستگاه آبیک، زیاران، کهن دژ، قزوین، سیاه چشمه، دستجرد، کوهین و شیرین سو مربوط به اداره کل راه آهن شمال 2 و سه ایستگاه تاکستان، سیاه باغ و قروه مربوط به راه آهن شمال غرب است.

این مسئول با بیان اینکه روزانه 30 رام قطار از ایستگاه قزوین تردد می‌کند، گفت: قطاری که قزوین برای آن دارای سهمیه بوده و مسافران می‌توانند با تهیه بلیط از آن استفاده کنند مربوط به قطار قزوین-مشهد است که یک روز در میان از ایستگاه قزوین حرکت می‌کند.


بیش‌از 763 هزار تن بار در خط ریلی استان قزوین تخلیه و بارگیری شد

ولدی یادآور شد: قزوین از یک رام قطار اتوبوسی برخوردار است که مردم می‌توانند از این قطار حومه‌ای قزوین-تهران به طور روزانه در ساعات 4 و 45 دقیقه بامداد و 6 و 10 دقیقه صبح استفاده کنند؛ همچنین قطار اتوبوسی تاکستان-تهران هم به طور روزانه در ساعات 6 و 10 دقیقه از تاکستان حرکت می‌کند و در ساعت 6 و 37 دقیقه در ایستگاه قزوین توقف دارد که این قطارها ایجادی هستند یعنی مبدا آن از قزوین است.

وی اذعان کرد: به جز ایستگاه‌های ایجادی، قطارهای قزوین-مشهد، زنجان-تهران، زنجان-مشهد، تهران-میانه و رشت-مشهد قطارهایی هستند که مسافرین از قزوین می‌توانند از ظرفیت‌ این قطارها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.

مدیرکل راه آهن شمال2 افزود: قیمت بلیط قطار قزوین-مشهد 225 هزار تومان، قطار محلی قزوین-تهران 8 هزار تومان و تاکستان-تهران 9 هزار تومان است که شهروندان برای قطارهای محلی می‌توانند بلیط‌های روزانه یا کارت اعتباری تهیه کنند که استفاده از کارت شامل 10 درصد تخفیف است.

این مسئول با اشاره به جابجایی بار از خط ریلی استان قزوین یادآور شد: سال 1401 به طور کلی میزان تخلیه و بارگیری در ایستگاه‌های استان قزوین بیش‌از 763 هزار تن بود که از این میزان 75 هزار تن بارگیری شده و 688 هزار تن هم تخلیه شد.

ولدی اضافه کرد: در فروردین ماه سال جاری هم 42 هزار تن بار به وسیله خط ریلی استان قزوین جابجا شد.

صادرات و واردات 21هزار و 401 تن کالا در خط آهن قزوین 

وی درباره میزان واردات و صادرات کالا توسط راه آهن قزوین گفت: در سال گذشته 6 هزار و 257 تن صادرات و 15 هزار و 144 تن واردات از طریق خط ریلی استان قزوین صورت گرفته است که کشورهای ترکیه و آسیای میانه بیشترین مقصد مبادله کالا بوده است.

مدیرکل راه آهن شمال2 افزود: میزان صادرات و واردات در فروردین ماه امسال از طریق راه آهن قزوین شامل یکهزار و 120 تن بوده است.

این مسئول بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی و وارداتی شامل آهن آلات، رزین، مواد شیمیایی، خاک صنعتی، کاغذ، شیشه، مواد شوینده، سنگ روی، پنبه نسوز است.

ولدی با اشاره به میزان جابجایی بار در اداره کل راه آهن شمال2 در سال 1401 عنوان کرد: سال گذشته یک میلیون و 108 هزار تن کالا بارگیری و یک میلیون و 692 هزار تن بار در این اداره کل تخلیه شده است.

وی ابراز کرد: در فروردین ماه سال جاری 118هزار و 400 نفر از طریق راه آهن شمال2 جابجا شدند که 59 هزار و 731 نفر مربوط به حوزه استان قزوین  بوده است.


ایمنی حمل و نقل ریلی 50 برابر حمله و نقل جاده‌ای

مدیرکل راه آهن شمال2 با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی اظهار کرد: کربن دی اکسیدی که در حمل و نقل ریلی تولید می‌شود تقریبا یک بیستم حمل و نقل جاده‌ای بوده و مصرف سوخت آن یک هفتم جاده است و از طرفی سطح کمتری از جاده را اشغال می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه ایمنی حمل و نقل ریلی 50 برابر حمله و نقل جاده‌ای است، گفت: از انجایی که امکان حرکت همزمان دو قطار در خط ریلی وجود ندارد از این رو امنیت قابل قبولی در آن وجود دارد و احتمال برخورد بسیار پایین است.

وی یادآور شد: در عید نوروز سال جاری 500 نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند در حالی که در حمل و نقل ریلی هیچ سانحه‌ای انفاق نیفتاد.

ولدی اضافه کرد: حجم بار قابل توجهی از طریق ریل جابجا می‌شود به طوری که یک قطار 20 واگنه به اندازه 60 تریلی 20 تنی بار جابجا می‌کند.

مدیرکل راه آهن شمال2 در پایان گفت: هر قطار 10 الی 9 سالن 40 نفره یعنی ظرفیت 400 مسافر را دارد و به اندازه 12 اتوبوس 40 نفره یا 40 ون 10 نفره مسافر جابجا می‌کند.

انتهای پیام/ 1300
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان