۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین رونمایی از ربات امدادگر در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)
کد خبر: ۳۶۲۸۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۴ ساعت: ۱۶:۴۹ ↗ لینک کوتاه

رونمایی از ربات امدادگر در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)

در مراسمی که مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)‌ برگزار شد، از ربات امدادگر IKIU با قابلیت تصمیم‌گیری توسط هوش مصنوعی رونمایی شد.

رونمایی از ربات امدادگر در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)
به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین ؛مراسم رونمایی از نخستین ربات امدادگر IKIU ساخته‌شده توسط مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) بعدازظهرامروز با حضور سیدعلی قاسم‌زاده رئیس این دانشگاه و جمعی از مقامات استانی در مرکز رشد دانشگاه امام‌خمینی برگزار شد.
ربات امدادگر IKIU  نسل آینده از ربات‌های امداد و نجات محسوب می‌شود که قادر است به طور خودکار و بدون نیاز به هدایت از راه دور وارد محیط‌های ناشناخته و خطرناک شده و ضمن شناخت محیط پیرامون به عملیات امداد و نجات بپردازد. 
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در این مراسم از راه‌اندازی نخستین تیم دانشجویی رباتیک این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: ربات صنعتی و امدادگر IKIU نخستین محصول این تیم رباتیک دانشجویی است که امروز شاهد رونمایی از آن هستیم. البته با جذب دانشجویان دیگری از رشته‌های برق، مکانیک و کامپیوتر این تیم را تقویت خواهیم کرد.
فرزاد ابراهیمی اضافه کرد: هدف ما این است که با جذب حمایت‌های مالی دیگر هم در حوزه مسابقات رباتیک دانشجویی افتخارآفرینی کنیم و هم برای دانشجویان علاقه‌مند به این رشته انگیزه بیشتری برای اجرای پروژه‌های دانشجویی و علمی ایجاد کنیم.
 
ربات امدادگر IKIU جزو ربات‌های صنعتی با قدرت تصمیم‌گیری است
مدیر تیم طراحی و ساخت ربات امدادگر IKIU هم در این مراسم با بیان اینکه یک گروه 6 نفره وظیفه طراحی و ساخت این ربات امدادگر را به عهده داشته‌اند، گفت: طراحی و ساخت ربات امدادگر IKIU را در قالب پروژه‌ای تحت عنوان "ربات work@" را شروع کردیم و این ربات جزو رده ربات‌های صنعتی قرار می‌گیرد.
فرحام دائمی با بیان اینکه ربات‌های صنعتی در کارخانجات برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اضافه کرد: ربات‌های صنعتی عمدتاً از قبل کدنویسی می‌شوند و بر مبنای این کدنویسی ربات یک کار روتین و مشخص را مرتب تکرار می‌کنند و در واقع این ربات‌ها هیچ نوع تصمیم‌گیری ندارند. با این حال مسابقات روبوکاپ جهانی چالشی را مطرح کرد و از فعالان حوزه رباتیک خواست که ربات‌های صنعتی طراحی کنند تا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی برای انجام یک کار تصمیم بگیرند.
دائمی با بیان اینکه برگزاری مسابقات رباتیک آزاد ایران به عنوان مرحله مقدماتی مسابقات روبوکاپ جهانی از فردا 8 اردیبهشت آغاز می‌شود، تصریح کرد: تیم رباتیک دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) هم با ربات امدادگر IKIU در مسابقات رباتیک آزاد ایران شرکت می‌کند.
وی ادامه داد: برای ساخت این ربات امدادگر ابتدا این ربات را در نرم‌افزارهای شبیه‌سازی طراحی مکانیکی کردیم و بعد با انتخاب سخت‌افزار مورد نیاز نمونه اولیه ربات امدادگر IKIU را ساختیم که در واقع نمونه کوچک‌مقیاسی از ربات‌های صنعتی با قدرت تصمیم‌گیری است.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان