۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین هوش‌ مصنوعی دکان پیشگوها را تخته می‌کند؟
کد خبر: ۳۶۲۸۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۴ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

هوش‌ مصنوعی دکان پیشگوها را تخته می‌کند؟

صاحبان گوی‌های بلورین و جام‌های جهان‌نما، از منجم‌ها و غیب‌گوها گرفته تا خوابگزارها، طالع‌بین‌ها، فالگیرها، همه و همه دستاویزهایی بوده‌اند تا نوع بشر از طریق آنان میل سیری‌ناپذیر به جلو افتادن از وقایع را در خود ارضا کند.

هوش‌ مصنوعی دکان پیشگوها را تخته می‌کند؟

به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین به نقل از شهروند آنلاین ؛ آیا می‌توان آینده محتوم را پیشگویی یا پیش‌بینی کرد؟ شاید قبل از هر چیز لازم باشد به تفاوت غیب‌گویی و پیش‌بینی بپردازیم. به زبان ساده، تفاوت بین این دو در تحلیلی بودن پیش‌بینی و قطعی بودن غیب‌گویی است. جدا از این، در دین اسلام اطلاع از غیب تنها مختص خدا، پیامبران و امامان معصوم است و از این باب غیب‌گویی توسط غیر اینان محلی از اعراب ندارد. ولی این میان پیش‌بینی، داستانی جدا دارد و مدت‌هاست که از طریق آزمون و خطا، انسان قادر به پیش‌بینی برخی امور (مانند آب و هوا) در آینده شده‌ است. اما در این ایام و با ظهور نوع پیشرفته‌ای از هوش مصنوعی، مقوله پیش‌بینی از آب و هوا فراتر رفته و هر روز افقی جدید را برابر دیدگان کاربران و دنبال‌کنندگان این تکنولوژی می‌گشاید. دم دستی‌ترین مثال در این خصوص شاید همین عکس‌هایی باشد که آینده مکان‌ها و شهرها را به شکلی اعجاب‌آور تصویرسازی می‌کند. هم اکنون هوش مصنوعی در حوزه تجارت و اقتصاد، با ضریب خطایی بسیار پایین، مشغول پیش‌بینی تغییرات فصلی و بلندمدت در عرضه یا تقاضای محصولات مختلف است. حال این قابلیت را تعمیم دهید به حوزه‌هایی چون سیاست، ورزش، فرهنگ، و… تا اهمیت موضوع بیش از پیش عیان شود. آیا نوستراداموس عصر جدید را باید در قامت هوش مصنوعی جستجو کرد؟ در آینده خیلی نزدیک به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

پریشان گویی‌های «بابا وانگا» برای 2023

یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌های ساکنان سرزمین اینترنت و دنیای مجازی جستجوی پیشگویی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال پیش رو است. بی‌شک پرمشتری‌ترین کاسب این بازار هم کسی نیست جز جناب نوستراداموس پیشگوی شهیر فرانسوی که به ادعای طرفداران سینه‌چاکش واقعه‌ای نیست که در جهان امکان رخ دهد و او 5 قرن پیش وقوع آن را پیش‌بینی نکرده باشد! اما در این مقال، موضوع توجه ما این جناب پیشگو نیست و در واقع قصد داریم پیش‌گویی‌های یکی از رهروان جدی او در عرصه آینده‌بینی یعنی وانجلیا پاندوا گوشتروا، معروف به «بابا وانگا» برای سال 2023 را بررسی کنیم.

تولد نوستراداموس بالکان در گردباد
بابا وانگا معروف به «نوستراداموس بالکان»، بانوی نابینای بلغارستانی، آگوست 1996 در 85 سالگی درگذشت. در زمان حیات وانگا بسیاری باور داشتند او از توانایی‌های فراطبیعی برخوردار است و می‌تواند رویدادها را پیشگویی کند. برخی مدعی‌اند او حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله تروریستی به برج‌های دوقلوی نیویورک را پیشگویی کرده بود هرچد این ادعایی است که درخصوص برخی آینده‌بینی‌های به جا مانده از نوستراداموس نیز مطرح می‌شود.
وانگا در مزرعه‌ای واقع در مقدونیه کنونی بزرگ شد. داستانی وجود دارد که بیان می‌کند او پس از مکیده شدن در یک گردباد نابینا شده است و بلافاصله پس از آن واقعه افسانه‌ها درباره‌اش آغاز شدند. وانگا ابتدا به عنوان یک پیشگوی محلی شروع به پیش‌بینی آینده کرد و هر روز صدها نفر برای ملاقات او در مقابل خانه‌اش صف می‌کشیدند، به ویژه آنانی که در طول جنگ جهانی دوم از اخبار ناامید بودند.
اما در ادامه کار به جایی رسید که سال ۱۹۶۶ میلادی او به دلیل دارا بودن توانایی خاص روانی، در فهرست افراد دریافت کننده حقوق و دستمزد از دولت بلغارستان قرار گرفت. وانگا هیچگاه چیزی ننوشت، در نتیجه بسیاری از نقل قول‌ها درباره سخنان او مبهم و قابل تفسیر هستند. پیروان وانگا بر روی صحت پیشگویی‌های او تاکید می‌کنند و اغلب بدون مدرک ادعا کرده‌اند که او حملات ۱۱ سپتامبر، ظهور داعش و غرق شدن زیردریایی روسی کورسک را به درستی پیش‌بینی کرده بود. در ادامه قصد داریم به برخی از پیشگویی‌هایی بابا وانگا که ادعا می‌شود سال ۲۰۲۳ زمان وقوع آنهاست نگاهی کوتاه داشته باشیم.

آینده‌بینی ترسناک وانگا برای 2023
بروز تغییر در مدار زمین: بر اساس این پیشگویی سال ۲۰۲۳ مدار زمین به نحوی تغییر خواهد کرد. این تغییر به طور بالقوه باعث تغییر شدید آب و هوا می‌شود. حتی اندکی نزدیک‌تر شدن به خورشید باعث افزایش به شدت زیاد دمای سیاره زمین خواهد شد. یخچال‌های طبیعی ذوب می‌شوند، سطح آب دریاها بالا می‌رود و هرج و مرج جهانی به وجود می‌آید. در مقابل، دورتر شدن سیاره زمین از خورشید می‌تواند جهان را در عصر تاریکی و یخبندان فرو برده و باعث هرج و مرج برای طبیعت شود.

وقوع سونامی خورشیدی: طوفان‌های خورشیدی انفجارهای انرژی خورشیدی هستند که بارهای الکتریکی، میدان‌های مغناطیسی و تشعشعات را به سمت زمین می‌فرستند. طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به اندازه میلیاردها بمب هسته‌ای قدرتمند باشند. پیش‌بینی می‌شود که قوی‌ترین طوفان‌ها و شعله‌های خورشیدی به خطوط انتقال نیرو آسیب می‌رسانند و به طور بالقوه منجر به خاموشی گسترده و بروز خرابی‌های ارتباطی می‌شوند. در برخی از هشدارهای آخرالزمانی از وقوع چنین رویدادهایی تحت عنوان بازگشت بشر به عصر تاریکی یاد شده است.

شیوع تسلیحات زیستی: بر اساس یکی از پیشگویی‌های وانگا، سال 2023 کشور بزرگی تحقیقاتی در مورد سلاح‌های زیستی روی مردم انجام خواهد داد. طبق این ادعا صدها هزار نفر ممکن است در نتیجه این آزمایش‌های پیچیده جان‌شان را از دست بدهند. کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی سازمان ملل متحد در عمل انجام چنین آزمایش‌هایی و ذخیره ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناک را ممنوع کرده است. با این وجود، این نگرانی وجود دارد که برخی از کشورها ماند چین در سایه و به صورت مخفیانه در حال کار بر روی تسلیحات زیستی باشند.

انفجار نیروگاه هسته‌ای: وانگا در این پیشگویی نسبت به انفجار یک نیروگاه هسته‌ای هشدار داده است. این پیشگویی می‌تواند نگران‌کننده‌ باشد زیرا ترس واقعی از یک فاجعه هسته‌ای در اوکراین در حال حاضر وجود دارد. روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را در میانه جنگ اوکراین تصرف کرده است. بازرسان سازمان ملل اکنون از این سایت بازدید کرده‌اند اما نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد. یک حرکت اشتباه در این تاسیسات می‌تواند فاجعه‌ای را ایجاد کند که قادر خواهد بود در سراسر اروپا گسترش یابد.

پایان یافتن تولد انسان‌: آخرین پیشگویی وانگا این است که در سال ۲۰۲۳ تولدها ممنوع شده و رهبران جهان تصمیم خواهند گرفت که چه نوع انسان‌هایی متولد شوند. این پیشگویی‌ ترس‌ها در مورد کاهش نرخ‌زاد و ولد را تشدید می‌کند. میانگین نرخ‌زاد و ولد از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ میلادی ۳۶.۹ بازای هر ۱۰۰۰ نفر بود در حالی که اکنون تنها ۱۸.۵ است و برخی پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ به ۱۴.۶ کاهش یابد.

دیگر پیشگویی‌های وانگا: سال ۲۰۲۵ میلادی اروپا خالی از سکنه خواهد شد. سال ۲۰۲۸ بشر منبع انرژی جدیدی را کشف کرده و روی سیاره زهره قدم خواهد گذاشت. سطح دریاها در سال ۲۰۳۳ میلادی افزایش خواهد یافت. سال ۲۲۸۸ شاهد سفر در زمان خواهیم بود. سال ۳۷۹۷ همه انسان‌ها سیاره زمین را ترک خواهند کرد. سال ۴۵۹۹ بشر به جاودانگی دست می‌یابد. سال ۵۰۷۸ بشریت جهان شناخته شده را ترک می‌کند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان