۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین بکارگیری اتباع بیگانه توسط پیمانکاران قزوینی تخلف است
کد خبر: ۳۶۲۷۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۲۹ ساعت: ۲۲:۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:

بکارگیری نیروی کار اتباع بیگانه توسط پیمانکاران تخلف است/نرخ بیکاری در استان بیش‌از ۵درصد اعلام شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با اعلام اینکه نرخ بیکاری در استان بیش‌از ۵درصد است، گفت: اقدام پیمانکاران شرکت‌های آب‌، برق و گاز در بکارگیری اتباع افغان تخلف است.

بکارگیری اتباع بیگانه توسط پیمانکاران قزوینی تخلف است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، نشست خبری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با حضور اصحاب رسانه و با محوریت هفته کار و کارگر سه‌شنبه شب 29 فروردین ماه در سالن جلسات این اداره برگزار شد.

عین‌اله کشاورزترک در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای کارگر استان اظهار کرد: یکی از راه‌های اساسی مقابله با تورم، رشد سطح تعاون و رفاه اجتماعی در جامعه است که این مهم جزو وظایف اصلی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی به شمار می‌رود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با اشاره به نام‌گذاری شعار سال به نام "مهار تورم، رشد تولید"، گفت: تقویت تعاونی‌ها و استفاده از درآمدهای خرد و اقتصاد مردمی برای رشد تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

وی افزود: یکی از مباحث مهم در تعاونی‌ها تلاش برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در این حوزه است که تلاش می‌کنیم شرایطی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود که آنان در صورت سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری بتوانند از اقامت پنج ساله برخوردار شوند.

بیش‌از 900 تعاونی فعال در استان قزوین وجود دارد

کشاورز ترک تصریح کرد: بیش‌از سه هزار و ۶۰۰ تعاونی در استان قزوین ثبت شده که از این تعداد 910 تعاونی فعال بوده و سایر تعاونی‌ها به دلایل مختلف از جمله پایان ماموریت و فعالیت منحل شده‌اند.

کشاورز ترک با اشاره به پیگیری برای سنددار شدن واحدهای مسکونی ساخته شده از سوی تعاونی‌های مسکن در قزوین بیان کرد: تحقق این مهم در گرو دریافت پروانه پایان کار از شهرداری‌هاست و در این رابطه نشست‌های مختلفی را برگزار کرده‌ایم تا شاهد تسهیل در این زمینه و سنددار شدن خانه‌های احداث شده توسط تعاونی‌ها باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین خاطرنشان کرد: قزوین به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بالای اقتصادی از شرایط خوبی برای تشکیل تعاونی‌های تولیدی در بخش‌های صنعت و کشاورزی برخوردار است.

وی ادامه داد: پیگیر تعاونی‌های بزرگ مقیاس در قزوین هستیم، در این راستا ایجاد تعاونی‌های عمران در شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته که تعاونی عمران در شهرستان قزوین سه هزار نفر جذب داشته که معلولین جامعه هدفت این تعاونی است.

این مسئول با بیان اینکه پیگیر تعاون خبرنگاران به شکل جدیدی هستیم افزود: در حوزه تعاونی‌های عام، سه تعاونی در استان قزوین در زمینه‌های کشاورزی، گردشگری و وقف به زودی تشکیل خواهند شد.

کشاورز ترک یادآور شد: مشکل اصلی تعاونی‌ها در استان قزوین، برگزاری مجمع‌ها با تعداد نفرات محدود و کم است که در راستای حل این مشکل تمام مصوبات مجامع در سامانه جامع تعاون ثبت و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اظهار کرد: در حوزه تعاون جزو ۱۰ استان برتر کشور از نظر تعاملات، معاملات خارجی و تولیدات هستیم و تعاونی‌های برتر ما در حوزه‌های پرورش مرغ، تولیدات کشاورزی فعال هستند.

وی اضافه کرد: به دنبال تغییر کاربری اراضی مسکن تعاونی جانبازان هستیم که یکی از زمین‌ها در شفیع آباد با کاربری کشاورزی و دیگری در ولیعصر با کاربری تجاری و مسکونی است.



بازرسی بیش پنج هزار کارگاه مشمول قانون کار در سال گذشته

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین تاکید کرد: به منظور حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری از 13 بنگاه اقتصادی مشکل‌دار با بیش‌از یک هزار و 900 نفر کارگر حمایت به عمل آمده است، همچنین 7 جلسه کمیته هماهنگی استانی مابین این اداره با اداره کل تامین اجتماعی و آموزش فنی و حرفه‌ای استان به منظور ایجاد وحدت رویه در اموربیمه بیکاری  و حمایت از کارگران تشکیل شده است.

کشاورز ترک تصریح کرد: در سال گذشته به منظور دسترسی به اشتغال آسان و افزایش اشتغالزایی تعداد مراکز کاریابی از 13 عدد به 31 عدد رساندیم.

 وی با اشاره به فعالیت‌های بازرسی و نظارت این اداره در سال 1401 گفت: تعداد پنج هزار و 290 مورد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار و همچنین دوهزار و 817 مورد بازرسی ادواری از کارگاه‌های مشمول قانون کار به ویژه کارگاه‌های پرخطر از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و معادن توسط بازرسان اداره کل انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با اشاره به کمبود نیروی بازرسی بیان کرد: در تاکستان و آبیک با کمبود جدی بازرسی مواجه هستیم و در کل حدود 50درصد چارت سازمانی در این شهرستان‌ها خالی است.  

نرخ بیکاری استان قزوین بیش از پنج درصد است

این مقام مسئول نرخ بیکاری استان قزوین را رقم 8/5 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر استان با مشکل کمبود نیروی کار مواجه بوده به طوری که در شهرستان البرز بالغ بر ۹۰۰ نیروی کار نیاز است.

کشاورز اظهار کرد: سال گذشته تعهد اشتغال استان قزوین، ۲۶ هزار نفر بود که امسال با کاهش حدود شش هزار نفری به ۲٠ هزار نفر رسیده است.

وی همچنین عنوان کرد: پیمانکاران شرکت‌های گاز، مخابرات و برق از اتباع خارجی (افغانستانی) برای تأمین نیروی انسانی استفاده می‌کند که در این راستا نیز ورود کرده‌ایم تا این تخلفات به حداقل برسد.

کشاورز ترک ارائه خدمات در شورای هماهنگی و خدمات بهداشتی به بیمه‌شدگان را اقدامات مهم اداره کل کار تعاون در راستای امور اجتماعی دانست و افزود: برگزاری جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید و تقدیر از کارگران، گروه‌های کار و واحد نمونه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی از دیگر اقدامات در حوزه امور اجتماعی است.

وی با اشاره به دستاوردهای کارگران در حوزه ورزش کارگری در سال گذشته اظهار کرد: عناوین متعددی در رشته‌های مختلف ورزشی توسط تیم‌های کارگری قزوین که به رقابت‌های مختلف کشوری اعزام شده‌اند کسب شد و بسیار خوشحال هستیم که بیشتر این عناوین در حوزه بانوان بوده است، چرا که بانوان ورزشکار می توانند فعالیت بهتری در حوزه خانه و خانواده داشته باشند.

کشاورز ترک در پایان گفت: در هفته کار و کارگر بیش‌ از 30 عنوان برنامه تدارک دیده شده که از جمله آن می‌توان به گردهمایی کارگران و گرامیداشت 350 شهید کارگر استان، پیاده‌روی خانوادگی کارگران، تقدیر از کارگران نمونه و فرزندان ممتاز کارگران، تقدیر از خانواده شهدای کارگر و تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره) و رهبری با نواختن زنگ کار و استفاده از بیانات نماینده ‌ولی فقیه در استان اشاره کرد.

 انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان