۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین باطن شب قدر در شناخت واقعی ائمه اطهار(ع) نهفته است
کد خبر: ۳۶۲۶۲۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۲۲ ساعت: ۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

مدرس و استاد حوزه علمیه استان قزوین:

باطن شب قدر در شناخت واقعی ائمه اطهار(ع) نهفته است

مدرس و استاد حوزه علمیه استان قزوین گفت: از تفسیر سوره قدر می‌توان دریافت هرکس بتواند مقام حضرت زهرا و اولاد مطهرش را بشناسد، می‌تواند شب قدر را درک کرده و بهترین بهره‌ها را ببرد.

باطن شب قدر در شناخت واقعی ائمه اطهار(ع) نهفته است
حجت‌الاسلام سیدهادی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به فضیلت شب‌های قدر اظهار کرد: ماه مبارک رمضان مانند سایر ایام سال ظاهر و باطنی دارد، جنبه ظاهری و دنیایی آن همان ورود به یک ماه قمری جدید است که 29 شب شمسی ادامه پیدا می‌کند و به اتمام می‌رسد اما به جز جنبه ظاهری، یک جنبه باطنی و ملکوتی هم دارد که حقیقت ماه رمضان است.

وی ادامه داد: باطن ماه مبارک رمضان یا ملکوت رمضان در واقع همان واقعیت اصل وجودی آن است که هرچه که به آن منتسب شود ارزش پیدا می‌کند، مانند ماده با ارزشی که به هر ماده‌ای افزوده شود آن را با ارزش می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: باطن ماه رمضان است که سبب می‌شود حتی خواب روزه‌دار هم عبادت محسوب شود و یا خواندن یک آیه از قرآن هم ردیف با ختم کل قرآن باشد.

این مدرس حوزه علمیه قزوین افزود: ملکوت ماه رمضان دارای مراتب و مقاماتی است که هرکس متناسب با ظرفیت خود از آن بهره می‌برد، سفره رحمتی که برای همه باز است و هرکس به اندازه ظرف معرفت خود از آن تناول می‌کند.

وی بیان کرد: شب قدر یکی از برکات منحصربه فرد ماه رمضان و در واقع ملکوت و باطن این ماه است که به آن ارزش دو چندان افزوده است، شبی که بالاتر از هزار ماه است.

ابراهیمی با اشاره آیات سوره قدر خاطرنشان کرد: خداوند در سوره قدر می‌فرماید: ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟ این یعنی درک منزلت و مقام این شب تنها نزد خداست، چرا که خدا حتی به پیامبر اکرم (ص) که خودش عقل محض است را خطاب قرار می‌‌دهد که «و ما ادراک ما لیله القدر»!

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در آیه بعد برای اینکه کمی با منزلت این شب آشنا شویم، می‌فرماید: شبی که از هزاران ماه بالاتر است و در آن ملائکه و فرشته روح در زمین به اذن خداوند نازل می‌شوند.

وی با بیان اینکه حقیقت شب قدر حضرت زهرا(س) و اولاد پاک ایشان هستند، افزود: امام صادق (ع) در حدیثی در معرفی لیله القدر می‌فرمایند: اللیله، حضرت «فاطمه» و القدر «اللَّه» است، پس هر کس که فاطمه و مقام او را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است.

ابراهیمی یادآور شد: در واقع بر طبق این روایت و با استناد به حدیث امام صادق که در تفسیر سوره قدر، فاطمه زهرا(س) را شب قدر، نامیده است و همچنان که شب قدر، ظرف زمانی نزول قرآن کریم است، حضرت فاطمه نیز ظرف امامان معصوم (ع) بوده و علت وجود ائمه یازده‌گانه، اوصیاى رسول خدا است و ذریه پیامبر تا قیامت از نسل حضرت فاطمه(س)هستند.

درک مقام ائمه(ع) مقارن با درک شب قدر است

وی ادامه داد: همانگونه که شب قدر، ظرف نزول "قرآن صامت" می‌باشد، وجود حضرت زهرا(س) نیز ظرف نزول یازده "قرآن ناطق"و امامان معصوم است.

مدرس حوزه علمیه قزوین با اشاره به مجهولیت شب قدر و غربت و مظلومیت زهرای مرضیه تاکید کرد: علاوه بر ابعاد وجودی و درجات تقرب و سلوک الی الله، تاریخ دقیق ولادت، شهادت، طول عمر و بالاخص مزار حضرت زهرا(س) برای ما مجهول است، همان گونه که عظمت شب قدر برای انسان‌ها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه (س) برای مردم ناشناخته مانده است.

وی گفت: از تفسیر این آیه می‌توان دریافت هرکس بتواند مقام حضرت زهرا و اولاد مطهرش را بشناسد، می‌تواند شب قدر را درک کرده و بهترین بهره‌ها را ببرد.
 
ابراهیمی در تفسیر آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» اظهار کرد: حضرت زهرا(س) کوثر و خیر کثیر است و ادامه نسل نبوت تا قیام قیامت از دامان مطهر اوست، همانگونه که شب قدر به تنهائی از هزار ماه برتر است.

ایمان به امام عصر(عج) سبب درک درست شب قدر می‌شود

این کارشناس مذهبی یادآور شد: طبق روایات و براساس آیه چهارم سوره قدر؛ فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام عصر (عج) نازل می‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانه نوشته شده است، به ایشان، تقدیم می‌دارند، بنابراین همچنان که شب قدر تا قیامت باقی است ولایت انسان کامل، تا قیامت استمرار دارد و کسی شب قدر را درک خواهد کرد که به معرفت انسان کامل و امام عصر، ایمان داشته باشد.

وی با بیان اینکه سوره قدر در شان حضرت فاطمه (س) نازل شده است تصریح کرد: شعار و سیره معروف حضرت زهرا(س) در دعا کردن «الجار ثم الدار» این معرفت را به ما می‌دهد که در این روزهای با برکت و به ویژه در شب قدر اگر به دنبال اجابت دعا و خواسته خود هستیم برای دیگران دعا و طلب خیر کنیم، تا خدا چند صد برابرش را برای ما مستجاب کند.

ابراهیمی ادامه داد: تلاقی لیالی قدر با روزهای ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان علی (ع) خود به نوعی نشانده عظمت مقام و منزلت آن حضرت است، چرا که ایشان کسی هستند که در بهترین مکان (خانه کعبه) به دنیا آمده و در بهترین مکان نیز به شهادت رسیدند.

این مدرس حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: وقتی به شهادت حضرت امیر(ع) نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که محل شهادت (مسجد کوفه)، زمان شهادت (شب قدر) و نحوه شهادت (در هنگام اقامه نماز) همه در برترین و بهترین حالات بوده که خود نشان از حقیقت و باطن وجودی ایشان و ارتباط آن با شب قدر دارد.

ابراهیمی در پایان با اشاره به اینکه قرآن و اهل عترت از یکدیگر جداشدنی نیستند، گفت: خداوند در شب‌های قدر قرآن و حضرت علی علیه‌السلام را به عنوان قرآن ناطق برای پیامبر هدیه داده است تا برای هدایت بشریت از آنها بهره ببرد.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان