۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین در روز طبیعت چطور حافظ محیط زیست باشیم؟
کد خبر: ۳۶۲۵۰۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۱۳ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر محیط زیست در مصاحبه با صبح قزوین؛

در روز طبیعت چطور حافظ محیط زیست باشیم؟

فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین گفت: روز طبیعت فرصت خوبی است که آگاهی‌های زیستی را به مردم به عنوان بهره‌برداران طبیعت در میان گذاشت تا در جریان مشکلات زیست محیطی قرار گیرند.

در روز طبیعت چطور حافظ محیط زیست باشیم؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ سیزده‌بدر یعنی همان سیزدهم فروردین‌ماه و آخرین روز تعطیلات رسمی نوروز در کشور ایران است که در واقع این روز را روز طبیعت و اُنس با این نعمت گرانبها می‌نامند.
 
روز طبیعت فرصت مناسبی است به به وضعیت محیط زیستی استان بپردازیم تا مردم به عنوان بهره‌برداران طبیعت در جریان روند آنچه که اکنون با آن سرو کار دارند، قرار گیرند چراکه امروز عوامل انسانی تاثیر فراوانی در تغییرات اقلیمی و تغییرات محیط زیستی داشته است.
 
محمود داوران فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: روز طبیعت فرصت خوبی است تا بتوان آگاهی‌های زیستی را به مردم به عنوان بهره‌برداران طبیعت در میان گذاشت تا در جریان مشکلات زیست محیطی قرار گیرند.
 
وی افزود: از آنجایی که مردم در روز ۱۳ فروردین مستقیم‌ با طبیعت ارتباط برقرار می‌کنند بنابراین ‌می‌توان آگاهی‌‌رسانی لازم را در زمینه مشکلات به ویژه مسائلی که در طول سالیان متوالی به دلیل سؤمدیریت رخ داده، داشته باشیم.
 
داوران ابراز کرد: بخشی از مشکلات زیست محیطی به نهادها و تشکل‌های زیستی و بخشی دیگر به نهادها و ارگان‌های دولتی و رسمی مانند شهرداری و نهادهای متولی بازمی‌گردد که اگر مردم ببینند، مدیران و مسئولان شهری در اجرای برنامه‌های خود مشکلات زیست محیطی را در نظر می‌گیرند، قطعا در رفتار آن‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.
 
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در زمینه آگاه‌سازی به مردم بیان کرد: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در زمینه آگاهی در نگهداری از منابع آب، هوا و محیط زیست دارند همچنین اگر نهادهای متولی در جهت حفظ محیط زیست وظایف خود را انجام دهند و از حوزه شعاری خارج شوند؛ روز سیزده فروردین علاوه بر حفظ ارزش‌های تاریخی و ملی خود هیچ تناقضی در رابطه با انس با طبیعت نخواهد داشت.
 
 داوران تصریح کرد: بخشی از مشکلات زیست محیطی به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های چندین سال اخیر و بخش دیگر به عوامل انسانی ناشی از نوع مدیریت و تدوین برنامه‌ها باز می‌گردد که در این رابطه مردم هم نقش دارند.
 
فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین اذعان کرد: در رابطه با موضوع هوا با چالش‌های فراوانی همراه هستیم که به نظر می‌رسد که بخشی از تغییرات اقلیمی به رفتارها انسان‌ها باز می‌گردد که با مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی، راندمان کم و تکنولوژی نامناسب قطعا افزایش گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه افزایش دما و تغییرات اقلیمی را به دنبال خواهد داشت.
 
حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود
 
داوران ادامه داد: در مجموع این انسان‌ها هستند که از طریق برنامه‌های خود موجب کم‌آبی می‌شوند چه بسا که بدون در نظر گرفتن این موضوع که آیا طبیعت توانایی پذیرش برنامه‌های آن‌ها را دارد، طرح‌ها و برنامه‌های خود را اجرایی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه امروزه با در نظر گرفتن موضوع خودکفایی و تولید محصولات غذایی؛ راندمان مناسبی در استفاده از آب نداریم.
 
وی اضافه کرد: گرچه ممکن است که در زمینه غذاهای استراتژیک به خودکفایی برسیم اما آنچه که در واقعیت وجود دارد این است که راندمان درستی از منابع آبی در حوزه کشاورزی وجود ندارد.
 
فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: در بخش صنایع و مصارف شهری نیز راندمان خوبی وجود ندارد و نیاز است که طرح‌ها از حالت کلیشه‌ای خارج شده و آب به عنوان یک منابع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیده شود که اینها در ذیل بازتوانی منابع آبی صورت خواهد گرفت.
 
وی بیان کرد: قزوین استانی صنعتی به شمار می‌رود که توسط واحد‌های بسیار زیاد صنعتی و تولیدی احاطه شده که موجب آلودگی هوا می‌شوند و همچنین حوزه شهری، خانگی، وسایل نقلیه با توجه به نوع مصارفی که وجود دارد در آلودگی هوا موثر خواهند بود.
 
داوران افزود: بخشی از مشکلات آلودگی هوا به مشکلات اقتصادی و تکنولوژیک و بخش دیگر به هماهنگی و مشارکت تمام بخش‌ها باز می‌گردد.
 
فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین عنوان کرد: در زمینه از بین بردن فضاهای زیست محیطی اعم از گیاهی و جانوری وضعیت مناسبی نداریم چرا که مراتع به دلیل توسعه‌های شهری، گردشگری، راه‌سازی و ... مورد هجورم قرار گرفته شده و تحت عناوین مختلف شهرسازی، ایجاد شهرک‌ها و تعاونی‌های مختلف؛ اراضی کشاورزی و باغی از بین رفته و این نشان می‌دهد که سیاست‌های اسکان مبتنی بر آمایش سرزمینی و مطالعات کالبدی پیش نمی‌رود.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایل از بین بردن فضاهای اکوسیستمی و محیط‌زیست به مسئولین استانی باز می‌گردد که با یک تغییر روند در برنامه‌ها و مشارکت مردم قابل حل است که متأسفانه برخی مدیران تمایلی به رفع این موانع ندارند به همین دلیل به مسائل کلیشه‌ای پرداخته که در عمل جنبه واقعی ندارد.
 
داوران افزود: امروز مشکلاتی نظیر تغییرات اقلیمی، کمبود آب، بازیافت و حتی تمام مشکلات فرهنگی و زیست محیطی را می‌توان به صورت متمرکز و تعریف شده در باغستان مشاهده کرد.
 
فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: یکی از مسائلی که امروزه کشور و استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث بازیافت و ساماندهی زباله است که این هم معضل بسیار مهمی است که متأسفانه برخی سومدیریت در این رابطه وجود دارد.
 
وی ادامه داد: مطالعات انجام شده توسط دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با ارزیابی کلی وضعیت محیط زیست استان قزوین نشان می‌دهد که میزان فشار بر روی منابع طبیعی استان دو برابر ظرفیت آن رخ داده و این بیانگر آن است که قزوین دو برابر وسعت کنونی و ظرفیت‌های زیستی خود از منابع استفاده کرده است.
 
داوران عنوان کرد: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که ما رفتار درستی با محیط زیست نداشته و بیش از حد توان از منابع آب، خاک و هوا بهره‌برداری کرده‌ایم.
 
فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین اذعان کرد: برنامه‌ریزی و مدیریت زیست محیطی؛ پیوست فرهنگی دارد و زمانی موثر واقع می‌شود که با بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیک همراه باشد در غیر اینصورت جنبه شعاری پیدا می‌کند.
 
وی اضافه کرد: بخش مهمی از مصرف آب خانگی در ذیل مسکن سبز و پایدار قابل توجیه است که در این راستا نهادهای ذینفع مانند شهرداری و نهادهای متولی دیگر باید هنگام ساخت‌وساز اقدامات لازم در خصوص کمترین میزان هدررفت انرژی، آب و تولید زباله را داشته باشند.
 
داوران تاکید کرد: بخش زیادی از مصرف آب، تولید زباله و استفاده از انرژی به نوع مدیریت باز می‌گردد برای مثال اگر اتومبیل‌‌ها استاندارد ساخته شده و تکنولوژی درستی داشته باشد می‌توان مصرف سوخت را مدیریت کرد.
 
ساخت‌وسازها باید متناسب با حفظ منابع انرژی صورت گیرد
 
فعال و پژوهشگر محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: اکنون ۴۰ درصد انرژی در ساختمان‌ها هدر می‌رود لذا ساختمان‌ها باید طوری ساخته شود که نسبت به محیط تناسب داشته باشد و گرما و سرما به خارج و داخل ساختمان نفوذ نکند و این نشان می‌دهد که ساخت مسکن باید متناسب با توسعه پایدار و حفظ منابع انرژی باشد.
 
وی تصریح کرد: برای اینکه استفاده از آب، هوا و محیط زیست مدیریت شود باید مدیران و ارگان‌های دولتی در مصرف انرژی و تولید زباله الگو بوده و هدررفت انرژی نداشته باشند.
 
داوران بیان کرد: نهادهای مدنی به عنوان حلقه‌های واسط میان مردم و مسئولین، تحت عنوان نهادهای غیردولتی می‌توانند انتقادات مردم را به سطوح بالا و دیدگاه‌ها و انتقاد مدیران به سطوح پایین و مردم منتقل کنند.
 
وی در پایان گفت: نهادهای مدنی می‌توانند از طریق فضاهای رسانه‌ای رادیو، تلویزیون و فضای مجازی با مردم در ارتباط برقرار کرده و مشکلات زیست محیطی، کمبود آب و برق و آلودگی هوا را برای مردم تشریح کنند چه بسا که قطعا زمانی محیط زیست و توسعه پایدار حفظ می‌شود که یک پیوند صمیمانه، آگاهانه و مسئولانه بین مدیران و مردم صورت گیرد.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان