۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فواید روزه‌داری برای سلامتی جسم و روح انسان
کد خبر: ۳۶۲۴۶۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۱۰ ساعت: ۱۱:۳۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

فواید روزه‌داری برای سلامتی جسم و روح انسان

فریضه روزه علاوه‌بر آثار روحی و معنوی که در وجود انسان و زندگی بشری دارد نیز در حفظ سلامتی و تندرستی بدن هم موثر است که در علم پزشکی هم تایید می‌شود.

فواید روزه‌داری برای سلامتی جسم و روح انسان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره فواید روزه‌داری از نظر پزشکان و متخصصان بحث‌های زیادی وجود دارد؛ نتایج تحقیقات علمی نشان داده است بسیاری از بیماری‌ها از جمله ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، کنترل چاقی، تنظیم ترشح هورمون‌ها، استراحت دستگاه گوارش، دیابت نوع دوم، چربی خون بالا و افسردگی از جمله بیماری‌هایی است که با روزه گرفتن می‌توان عوارض و پیامدهای آن را به میزان قابل توجهی تحت کنترل قرار داد.

محققان در تحقیقات اخیر خود دریافتند روزه باعث افزایش سوخت و ساز بدن، غلظت هورمون‌ها، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، عملکرد مثبت الکترولیت‌ها و شاخص‌های خونی می‌شود

*اهمیت روزه‌داری از دیدگاه پزشکی

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، با اشاره به اهمیت ماه رمضان از نظر پزشکی اظهار می‌کند: روزه‌داری نقش قابل توجهی در جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها دارد؛ برای نمونه بیماران مبتلا به چربی خون و دیابت نوع دو می‌توانند با استفاده از فرصت ماه رمضان و روزه‌داری بیماری خود را کنترل کنند.

علیرضا مهرعلیان می‌افزاید: ماه رمضان فرصت مناسبی برای اصلاح الگوی تغذیه بوده و لازم است به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به تأثیرات روزه بر سلامتی قلب عنوان می‌کند: جریان خون در قلب از اهمیت بالایی برخوردار بوده و فشار خون عامل ایجاد مرگ‌های نابه‌هنگام از جمله سکته قلبی و مغزی است؛ وقتی در ماه رمضان تمرین می‌کنیم غذای کم چرب و کم نمک استفاده کنیم بدون شک در زمینه حفظ سلامتی خود همچون تنظیم فشار خون متعادل و کنترل بیماری‌های سکته مغزی و قلبی گام برداشته‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین اذعان می‌کند: یبوست از مشکلات رایج در انسان است و برای جلوگیری از بروز این مشکل در ایام ماه رمضان مصرف مداوم آب، مایعات و سبزیجات را توصیه می‌کنیم.

 مهرعلیان ادامه می‌دهد: توصیه جدی به مصرف آرد سبوس‌دار در ماه رمضان داریم زیرا بسیار مناسب بوده و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.

وی تصریح می‌کند: ممکن است فرد روزه‌دار دچار افت فشار خون شود لذا به میزان مصرف قندی ساده در وعده سحری برای جبران افت فشار که موجب افزایش ترشح زیاد انسولین می‌شود، توجه کنیم.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین یادآور می‌شود: گاها در فرد روزه‌دار علائمی مانند سردرد مشاهده می‌شود که ناشی از کم‌خوابی و مصرف کافئین برحسب عادت است لذا مدیریت آنها توصیه می‌شود.

مهرعلیان اذعان می‌کند: گاهی ممکن است عضلات روزه‌دار دچار گرفتگی به علت کمبود مصرف کلسیم و منیزیم شود که با مصرف مناسب می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

*تأثیر روزه گرفتن بر دستگاه گوارش

به گزارش صبح قزوین؛ دستگاه گوارش را می‌توان یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های بدن نامید زیرا گوارش دائما در حال هضم غذاست تا بتواند مواد مورد نیاز سایر قسمت‌های بدن را تأمین کند؛ دستگاه گوارش روزه‌داران در ماه رمضان می‌تواند استراحت کرده تا بدن از ابتلا به بیماری‌های گوارشی در امان بماند.

وی می‎گوید: برای جلوگیری از مشکلات معده مصرف سه وعده سحری، افطار و شام به روزه‌داران توصیه می‌شود زیرا خالی ماندن زمینه تولید اسید معده و مشکلات بعدی را فراهم می‌سازد.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین تصریح می‌کند: با رعایت توصیه‌های غذایی در ماه رمضان و تعدیل شدن میزان مصرف مواد پرکالری و پرحجم در بدن فرد چاق وزن انتظار می‌رود وزن بدن انسان متعادل شود.

مهرعلیان ابراز می‌کند: رعایت الگوی تغذیه در وعده‌های سحری، افطاری و شام و مصرف کالری کم‌چرب، کم نمک و کم روغن می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های مختلف اعم از سرطان گوارشی موثر باشد زیرا تمام بیماری‌ها از الگوی تغذیه نامناسب انسان سرچشمه می‌گیرد.

وی به باید و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه رمضان پرداخته و عنوان می‌کند: در طول ساعاتی از روز که معده و دستگاه گوارشی انسان خالی از غذا بوده، فرصتی برای استراحت دستگاه گوارش باشد تا بدن از ابتلا به بیماری‌های گوارشی در امان بماند.

رئیس مرکز شهید بلندیان شهرستان قزوین ادامه می‌دهد: روزه‌داری همچنین می‌تواند بر عادات نامناسب افرادی که مصرف دخانیات دارند، غلبه و مدیریت کند. 

مهرعلیان بیان می‌کند: روزه گرفتن برای کودکان کم جثه، افرادی که قابلیت روزه کامل ندارند و سالمندانی که روزه موجب سرگیجه و عدم تعادل می‌شود، توصیه نمی‌شود.

وی اظهار می‌کند: به افراد محصل نیز توصیه داریم نسبت به زمان مطالعه خود زمانبندی کرده و در ساعات نزدیک افطار زمان استراحت تنظیم کنند و عدم توجه به این موارد مشکلاتی را برای روزه‌داران رقم می‌زند.

این کارشناس سلامت به توصیه غذایی وعده افطاری عنوان می‌کند: افطار را با یک لیوان آب، چای یا شیر گرم و خرما و عسل شروع و در ادامه از غذای سبک مانند شیر برنج، نان و پنیر، سبزی، فرنی، سوپ کم چرب، حبوبات سبک، حلیم بدون روغن و سیب زمینی آب‌پز استفاده کرده و از پرخوری و آشامیدن بیش از اندازه نوشیدنی‌ها پرهیز کنند.

*فواید روزه‌داری از منظر دینی و قرآنی

روزه در گام اول عبارت است از حفظ شکم از خوردن و آشامیدن و رعایت آداب ظاهری روزه و در گام بعدی حفظ زبان، گوش، چشم، دست، پا و سایر اعضاء و جوارح از گناهان را در بر می‌گیرد که در صورت عدم رعایت آنها، روزه باطل می‌شود.

همه اینها بهانه‌ای است تا انسان بیشتر به نفس خود توجه پیدا کند زیرا هدف نهایی روزه این است که انسان به تقوا برسد؛ در این رابطه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «روزه دل با ارزش‌تر از روزه زبان و روزه زبان با ارزش‌تر از روزه شکم است».

حجت‌الاسلام حسن محمدی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت ماه رمضان اظهار می‌کند: پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه می‌فرمایند «ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌ و شما در آن اهل کرامت شده‌اید، نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا را دارد و خواب شما ثواب عبادت».

وی افزود: ما در آموزه‌های دینی دو نوع مهمانی داریم، در حال اول اگر مهمانی ناغافل بر شما وارد شد خود را به زحمت نیاندازید و از خوردن و آشامیدن هرآنچه در دسترس دارید از وی پذیرایی کنید؛ در حالت دوم که مهمان به اختیار صاحب‌خانه است میزبان باید در پذیرایی کامل و جامع از مهمان کوتاهی نکند.

کارشناس مسائل دینی و مذهبی در استان قزوین عنوان می‌کند: مهمانی ماه رمضان از نوع دوم و به دعوت خداوند است که نفس‌های انسان ثواب تسبیح و خوابش عبادت بوده و خداوند برای انسان در این ماه کم نگذاشته است.

محمدی اذعان می‌کند: دو نوع روزه در ماه رمضان داریم، نخست شامل روزه عوام و امتناع از خوردن و آشامیدن است؛ روزه دیگری به نام روزه خواص و واقعی و شامل روزه تمام اعضای بدن انسان از چشم، گوش، زبان و پرهیز از غیبت و ترک محرمات است که این نوع روزه تأثیر بیشتری بر انسان می‌گذارد.

وی بیان می‌کند: آشنایی انسان با تقوای الهی از جمله ویژگی‌های ماه رمضان بوده و تقوا از صفاتی است که خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم از اهمیتش عنوان می‌کند «اگر کسی تقوا پیشه کند، خداوند تمام درها را به روی او باز می‌کند»؛ تقوا به این معنی است که انسان با وجود دسترسی به انجام گناه با خویشتن داری از انجام آن پرهیز ‌کند.

ماه رمضان مکتب فراگیری تقوای الهی است

این کارشناس با اشاره به اثرات تربیتی ماه رمضان بر انسان می‌گوید: ماه مبارک به انسان می‌آموزد که تقوا پیشه کرده و از خوردن و آشامیدن خوردنی‌هایی که در دسترس دارد، پرهیز ‌کند و ملاک مورد نظرش انجام دستورات الهی باشد؛ انسان روزه‌دار در ماه رمضان تمرین می‌کند در صورت روبه‌رو شدن با گناه در سایر ماه‌ها از انجام آن مانند ماه مبارک پرهیز کند.

محمدی یادآور می‌شود: نکته تربیتی دیگر در ماه مبارک رمضان این است که تحمل گرسنگی، تشنگی و سختی‌های روزه‌داری در انسان باعث می‌شود به یاد فقرا و احساس همدری بوده و نسبت به سایر افراد جامعه بی‌تفاوت نباشد، به عبارتی ماه رمضان درک زندگی فقرا است.

وی با ارائه پیشنهادهایی برای استفاده هرچه بیشتر از فرصت ماه رمضان تصریح می‌کند: سفره‌ای از سوی خداوند در ماه رمضان برای بندگان پهن و درهای رحمت به روی آنها باز شده و باتوجه به عظمت این ماه، بهترین فرصت برای استفاده از سفره رحمت الهی است.
مسئول اعزام مبلغان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح می‌کند: اگر کسانی بنا به دلایلی قادر به گرفتن روزه نیستند در نگهداری حرمت ماه مبارک رمضان اهتمام ورزند تا با روزه‌خواری در ملاعام نسبت به دستورات دینی و الهی دهن‌کجی نکنند.

محمدی ادامه می‌دهد: همانگونه که خداوند بسیار ستارالعیوب، مهربان و بخشنده است در جایی از قرآن کریم بیان می‌کند « إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَاد؛ براستی که پروردگارت در کمین است»، نکند که پرده‌دَری و دهن‌کَجی ما باعث شود که مشمول این آیه شویم.
وی ابراز می‌کند: سعی کنیم معرفت خود را نسبت به خداوند در ماه مبارک رمضان افزایش داده و نسبت به مردم مهربان بوده و با اخلاق مناسب با آنها در جامعه برخورد کنیم.

کارشناس مذهبی و دینی در استان قزوین در پایان یادآور می‌شود: توجه به خانواده و کمک به آنها در آماده‌کردن افطاری و سحری، مهمانی دادن و اخلاق مداری در ماه رمضان را پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش صبح قزوین؛ امید می‌رود در ماه بندگی بتوانیم با روزه واقعی و با رعایت اصول سفارش شده این ماه از برکات و آثار ارزشمند آن بهره ببریم و بتوانیم توشه‌ای از ضیافت الهی برای سفر ابدی خود ذخیره سازیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان