۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شرایط اهدای خون برای روزه‌داران
کد خبر: ۳۶۲۴۵۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۹ ساعت: ۱۴:۱۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین مطرح کرد؛

شرایط اهدای خون برای روزه‌داران

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: بهترین زمان برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان بعد از افطار یا سحری است و اهداکنندگان باید پس از اهدای خون مایعات به اندازه کافی مصرف کنند.

شرایط اهدای خون برای روزه‌داران
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ اهدای خون را می‌توان یکی از اعمال خداپسندانه دانست که هم در سلامتی فرد اهداکننده و هم در نجات هم‌نوع تأثیرگذار است.

ذخایر خون همواره یکی از نیازهای اساسی یک منطقه یا استان بوده زیرا نیاز به خون همیشگی و دائمی است و بیمارانی که در بیمارستان با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یا برخی نوزادانی که به تازگی متولد می‌شوند، نیازمند دریافت خون هستند و نبود خون می‌تواند سلامت و جان آنها را به خطر بیاندازد.

وجود چنین شرایطی موجب شده بسیاری از افراد با نیت کمک به بیماران در طول سال چندین بار نسبت به اهدای خون اقدام کنند اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و روزه‌داری تا حدودی اهدای خون نیز کاهش می‌یابد زیرا به باور عده‌ای، همراه با روزه‌داری نمی‌توان اهدای خون داشت اما نکته قابل توجه این است که اهدای خون برای روزه‌داران مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی کمک به بیماران در این ایام قابل ستایش است و تنها روزه‌داران برای اهدای خون باید از برخی نکات پزشکی اطلاع داشته و ساعت مناسب اهدای خون را بدانند.

اهدای خون یک برنامه منظم است که به صورت جهانی در حال اجرا بوده یعنی افراد به صورت داوطلبانه در فواصل زمانی مختلف در طول یک سال حدود یک تا چهار مرتبه به اهدای 300 الی 500 سی سی از خون خود اقدام می‌کنند.

بهترین زمان برای اهدای خون روزه‌داران

دکتر عباس طالبیان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ با اشاره به شرایط اهدای خون در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه مبارک محدودیتی در اهدای خون برای روزه‌داران ایجاد نمی‌‎کند اما زمان اهدای خون اهمیت دارد.

وی افزود: حدود یک تا دو ساعت بعد از صرف وعده سحری یا پس از افطار بهترین زمان برای اهدای خون است که در این صورت فرد دچار فقر تغذیه‌ای نشده و علائمی مانند ضعف و بیحالی در وی ایجاد نمی‌شود.

مدیر انتقال خون استان قزوین در پاسخ به تصوراتی مبنی بر اینکه روزه‌داری مانع اهدای خون می‌شود، گفت: چنین نیست بلکه ملاک مورد نظر برای اهدای خون، جایگزینی مایعات در بدن در اثر اهدای خون است.

طالبیان با بیان اینکه معمولا در ساعات بعد از افطار استقبال از اهدای خون بیشتر است، ادامه داد: تأکید می‌کنیم فرد اهداکننده بعد از اهدای خون به مقدار مناسب مایعات مصرف کند زیرا در غیر این صورت دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود.


وی گفت: هرگز توصیه نمی‌کنیم که فرد روزه‌دار سه الی چهار ساعت بعد از گذشت از آخرین وعده غذایی نسبت به اهدای خون اقدام کند زیرا در این شرایط بدن با ضعف همراه شده و ممکن است دچار افت فشار و باطل شدن روزه شود زیرا در زمان اهدای خون 500 سی سی خون از بدن خارج می‌شود و باید با صرف مایعات آن را جایگزین کرد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به وضعیت اهدای خون استان قزوین در سال جدید اذعان کرد: باتوجه به تقارن نوروز و ماه رمضان سال‌جاری، آمار مراجعه‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش همراه است زیرا تعداد قابل توجهی از اهداکنندگان مستمر یا داخل شهر قزوین نبوده و یا در مسافرت هستند.

طالبیان گفت: در یک بازه زمانی با کاهش مراجعه‌کنندگان در گروه خونی bمثبت همراه بودیم اما خوشبختانه به دلیل کم بودن میزان مصرف این گروه خونی، مشکلی پیش نیامده و در حال حاضر وضعیت مناسبی داریم که البته چنین وضعیتی لحظه‌ای و شکننده است.

اهدای خون ارتقاء سلامت روحی و جسمی فرد را به همراه دارد

وی بیان کرد: هیچ معیار مشخصی در ماه رمضان برای نیاز به گروه‌های خونی مشخصی وجود ندارد بلکه به گروه خونی فرد گیرنده و دهنده بستگی دارد و در مجموع تمام گروه‌های خونی مصرف می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به نقش اهدای خون در سلامتی افراد ابراز کرد: نخستین تأثیر اهدای خون بر سلامتی، تحریک شدن مغز فرد اهداکننده و سیستم خون سازی بدن است.

طالبیان افزود: بیشترین تأثیر مثبت اهدای خون بر ارتقاء سلامت روحی و روانی فرد است؛ تعریف سلامت از نظر سازمان بهداشت جهانی به معنی سلامت جسمی، روحی و اجتماعی بوده و ممکن است تأثیرچندانی بر سلامت جسمی فرد نداشته باشد اما بر سلامت روحی و اجتماعی فرد تأثیر اساسی دارد.

وی اذعان کرد: بعد از اهدای خون، فرد احساس شادی می‌کند که این نشان‌دهنده تأثیر اهدای خون به سلامت روحی فرد است که بر سلامتی جسمی هم اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآور شد: آمار جمعیت میزان گروه‌های خونی منفی نسبت به گروه‌های خونی مثبت در مجموع کمتر است و باتوجه به میزان نیازهای فرد، میزان دریافت این خون متفاوت است.

طالبیان با اشاره به ساعت فعالیت پایگاه‌های انتقال خون استان قزوین در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: پایگاه‌ اهدای خون قزوین از ساعت 8 صبح الی 20 میزبان علاقمندان است اما در ماه مبارک رمضان علاوه‌بر فعالیت پایگاه شیفت صبح، شیفت بعدازظهر تبدیل به شیفت شب شده است، یعنی همه روزه در نوبت صبح از ساعت 8 صبح تا 13:30 و در شیفت بعدازظهر از ساعت 18 الی 23 در خدمت اهداکنندگان هستیم.


انتهای پیام/4006
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان