۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تلاش یک خانواده کارآفرین برای شیرینی کام مردم
کد خبر: ۳۶۲۴۵۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۹ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گفتگوی صبح قزوین با کارآفرین قزوینی:

تلاش یک خانواده کارآفرین برای شیرینی کام مردم/ بسیج سازندگی از مشاغل خانگی حمایت می‌کند

مرتضی ندیمی صاحب کارگاه تولید انواع کیک و شیرینی در قزوین است که از سال ۹۵ شروع به کار کرده و به دلیل آسیب در ایام کرونا توانسته با تسهیلات بسیج سازندگی کار خود را از ابتدا شروع کند و امروز به کسب و کار خود رونق بخشیده است.

تلاش یک خانواده کارآفرین برای شیرینی کام مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ صنعت شیرینی‌پزی از آن دسته فعالیت‌هایی است که لذت کسب درآمد و خلق یک اثر شیرین و هنری را همزمان فراهم می‌کند، شغلی که با آن گذر زمان را احساس نکرده و در دنیایی از طعم و عطر و زیبایی غوطه‌ور خواهید شد.

قزوین خطه‌ای مملو از انواع خوراکی‌های لذیذ و منحصر به فرد است و تنوع شیرینی سنتی در این استان نشات گرفته از آداب و فرهنگ اصل اهالی آن است؛ مردمانی خوش‌ذوق و هنرمند که با انواع غذاها و شیرینی‌های بی‌همتایشان شهرت دارند.

شیرینی‌های سنتی خوشمزه و دلچسبی همچون باقلوای لوزی، باقلوای پیچ یا گل رز، شیرینی پادرازی، نان نخودی قزوین، نان چرخی، نان برنجی، نان بادامی قزوین، شیرینی اتابکی، نان قندی، نان نازک، قاق و در کنار این شیرینی‌ها انواع کیک‌ و دسرهای وسوسه‌انگیز که اشتغال در این شغل را برای قناد دلچسب می‌کند.

مرتضی ندیمی یکی از فعالان اقتصادی در این صنعت است که توانسته یک کسب‌وکار خانگی مجهز را برپا و لذت کسب و کار را در کنار دیگر اعضای خانواده تجربه کند.

این قناد قزوینی با همکاری همسر و سایر بستگان خود توانسته از سال 95 با راه‌اندازی کسب و کار شیرینی‌پزی، چندین کارگاه خانگی قابل قبول را برپا نماید.

وقتی قرار مصاحبه با این خانواده را برنامه‌ریزی می‌کردیم، تصورمان از یک کارگاه شیرینی خانگی اینگونه بود که چند نفر در یکی از اتاق‌های خانه نشسته‌اند، یکی خمیر درست می‌کند، یکی قالب می‌زند، یکی تزیین می‌کند و یکی هم فر را چک می‌کند؛ اما وقتی به آنجا رفتیم با یک کارگاه مجهز و با دستگاه‌های پیشرفته امروزی مواجه شدیم که در یک طبقه مجزا از واحد مسکونی ایجاد شده بود.




ندیمی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: با وجود مشکلات زیادی که در زمینه تهیه دستگاه، مواد اولیه و سرمایه اندکی که داشتم، با کمک و همراهی خانواده‌ام توانستم این واحد تجاری را ایجاد کنم.

وی افزود: سه سال از شروع کار گذشته بود که شیوع بیماری کرونا در سال 1398 آسیب جدی به بیشتر کسب‌وکارها از جمله شغل قنادی وارد ساخت و با افت شدیدی به لحاظ فروش و کسب سود مواجه شدیم.
 
این قناد قزوینی یادآور شد: بعد از آن دوران، با کمک تسهیلات دریافتی از بسیج سازندگی توانستیم تا حدودی کسب و کارمان را احیاء کنیم، به گونه‌ای که با دریافت 100 میلیون تومان تسهیلات قادر به تهیه مواد اولیه شده و بار دیگر کار را روی ریل قرار دادیم.

وی با اشاره به حیطه فعالیت کارگاه شیرینی‌پزی تحت مدیریت خود گفت: این واحد تولیدی علاوه‌بر تولید انواع شیرینی و باقلوای سنتی قزوین در زمینه کیک‌های کافی شاپی، قنادی عامیانه، کیک تولد، انواع تارت و شیرینی‌های تر و خشک فعالیت دارد.


ندیمی تصریح کرد: یکی از مسائل اصلی شغل قنادی نحوه قیمت‌گذاری و سود کم است، با توجه به افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه، محصولات تولیدی قیمت واقعی خود را ندارند و نمی‌توانیم سود مناسبی را بر آن مد نظر داشته باشیم.

این کارآفرین تاکید کرد: مواد اولیه اصلی قنادی شامل آرد، روغن، تخم‌مرغ و شکر است که هیچکدام به صورت دولتی عرضه نشده، بلکه کاملا آزاد تهیه می‌شود و تغییرات قیمت در هرکدام از این اقلام بر قیمت نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: به جز مواد اولیه اصلی، قیمت انواع خامه، پسته، بادام، کاکائو و دیگر موادی که در ساخت شیرینی به کار می‌رود هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند، در حالی که هر 6 ماه محصولات قنادی از سوی اتحادیه قیمت‌گذاری می‌شود.

ندیمی تاکید کرد: برای نمونه قیمت پسته در تیرماه سال گذشته کیلویی 400 هزار تومان بود که شب عید قیمت آن به یک میلیون و 400 هزار تومان رسید، در حالی که نرخ محصولات قنادی از 10 ماه گذشته تغییری نداشته و با قیمت تمام شده محصولاتی چون باقلوا و دیگر شیرینی‌های سنتی سنخیتی ندارد.

وی اظهار کرد: از اتحادیه قنادان و شیرینی‌پزان خواهشمندیم تا نرخ‌نامه جدید را متناسب با تغییرات قیمت مواد اولیه تعیین کنند و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده، برخی اقلام اصلی این حرفه را به صورت سهمیه با نرخ دولتی توزیع کنند تا بتوان قیمت تمام شده را کاهش داده و مصرف‌کننده هم با نرخ پایین‌تری محصولات را خرید کند.

این کارآفرین قزوینی ادامه داد: تا سال 1400 اتحادیه قنادان شکر را به صورت سهمیه بازرگانی بین کارگاه‌های شیرینی‌پزی توزیع می‌کرد اما مدتی است این سهمیه قطع و همه اقلام به صورت آزاد تهیه می‌شود.

ندیمی با بیان اینکه با وجود سختی کار از کیفیت محصولات نمی‌کاهیم، خاطرنشان کرد: هر چند باتوجه به تغییرات قیمت مواد اولیه حاشیه سود برایمان کم است، اما این باعث نمی‌شود در تولید انواع کیک و شیرینی از کیفیت بکاهیم چراکه اعتقاد داریم بهترین روش تبلیغی ما همان کیفیت و رضایت از محصولات است.

این کارآفرین قزوینی افزود: تمایل داریم خدمات بیشتری به هم استانی‌ها و دیگر استان‌های همجوار ارائه دهیم اما این مستلزم تهیه چندین دستگاه است که هزینه بالایی را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به حمایت‌های خوب سازمان بسیج سازندگی از کسب‌و کار خانگی تصریح کرد: امیدواریم اینگونه حمایت‌ها ادامه داشته باشد و دیگر مجموعه‌های خدمت‎‌رسان در این شرایط سخت اقتصادی دست تولیدکنندگان را بگیرند تا بتوانند با قوت قلب بیشتری به کار خود ادامه دهند.

ندیمی بیان کرد: کیک‌های کافی شاپی این مجموعه به 32 فروشگاه در استان قزوین توزیع و همچنین محصولات ما روزانه به استان‌های زنجان و گیلان هم ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: با همراهی و کمک همسر و خانواده‌‌ام توانستیم دو شعبه قنادی در شهر قزوین دایر کرده و محصولات کیک و شیرینی چندین مجتمع بین راهی استان را تامین کنیم.



این کارآفرین یادآور شد: اشتغال در کسب‌وکار خانگی، با وجود شیرینی‌هایی که دارد اما عاری از سختی نیست، در کسب و کار خانگی ساعت کار مشخصی وجود نداشته و نمی‌توان سقف کاری معینی برای خود تعیین کرد.

ندیمی افزود: در این مجموعه کارگاهی کار مدیریت، خرید، فروش، توزیع و حسابرسی برعهده بنده است، همسرم علاوه بر رسیدگی به امور خانه و فرزندان در پخت انواع کیک و شیرینی با دیگر همکاران همراهی می‌کند، مادر همسرم استادکار اصلی مجموعه بوده و تمام امور تولید کیک و شیرینی تحت نظارت او انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی یک کارگاه شیرینی‌پزی دست کم دو میلیارد تومان سرمایه نیاز است، یادآور شد: در این کارگاه شیرینی‌پزی 11 نفر به طور مستقیم مشغول به کار بوده و برای چندین نفر هم به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

این هنرمند کارآفرین عنوان کرد: موفقیت مجموعه خود را مدیون همکاری و همراهی همسرم و تلاش‌های بی‌دریغ مادر همسرم هستم که اگر این حمایت‌ها نبود، نمی‌توانستیم به این سطح از کیفیت و مشتری‌مداری برسیم.

در پایان چند دقیقه‌ای با همسر آقای ندیمی هم‌کلام شدیم و او درمورد سختی‌ و شیرینی‌های کار گفت: کار کردن در محیط خانه با همراهی دیگر اعضای خانواده هم سختی دارد و هم لذت!؛ لذت کار کردن در کنار فرزند، همسر و مادر غنیمتی گرانقدر است که البته با سختی‌هایی همچون نبود وقت فراغت، درگیری اعضای خانواده با مشکلات کار و گاهی خستگی همراه است.

وی ادامه داد: البته با وجود تمام سختی‌ها اگر به کار و حرفه‌ای که داریم علاقه‌مند باشیم، همه چیز قابل حل و شیرین خواهد بود، حتی زمانی که هم نگران به اتمام رساندن سفارشات بوده و هم با فرزند سه ساله خود سرو کله می‌زنم، و در عین حال در حال آماده کردن ناهار برای منزل و تمیز کردن منزل باشم.

این بانوی هنرمند در پایان گفت: همه سختی‌ها با همدلی و همراهی اعضای خانواده قابل حل است، تنها باید همدیگر را درک کنیم تا بتوانیم با انرژی مثبت به کار تولید شیرینی و کیک بپردازیم.
 
انتهای پیام/2001
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان