۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نشر آگهی‌های دولتی بدون مجوز اداره فرهنگ و ارشاد وجاهت قانونی ندارد
کد خبر: ۳۶۲۴۴۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۸ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

نشر آگهی‌های دولتی بدون مجوز اداره فرهنگ و ارشاد وجاهت قانونی ندارد

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: شاهد هستیم ذی‌حسابان برخی ادارات، فاکتورهای صادر شده توسط نشریات را بدون تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اخذ می‌کنند که این روند وجاهت قانونی ندارد.

نشر آگهی‌های دولتی بدون مجوز اداره فرهنگ و ارشاد وجاهت قانونی ندارد
محمدحسین طاهری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به ثبت 160رسانه در استان قزوین اظهار کرد: 63 رسانه چاپی اعم از 2 روزنامه، 5 هفته‌نامه، 6 دوهفته نامه، 9 ماهنامه، 31 فصلنامه و 10 دوفصلنامه دارای مجوز فعالیت هستند.

وی افزود: 34 رسانه الکترونیک برخط و 15 رسانه الکترونیک غیربرخط شامل یک ماهنامه، 9 فصلنامه و 5 دوفصلنامه در استان قزوین پروانه فعالیت دارند.

طاهری با اشاره به اینکه 48 رسانه‌ غیرفعال در استان وجود دارد، گفت: خبرنگارانی که رسانه آن‌ها شامل ماده 16 شده به تهران معرفی و از خانه مطبوعات حذف خواهند شد.

نشر آگهی‌های دولتی بدون مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجاهت قانونی ندارد

این مسئول با اشاره به اعمال محدودیت دریافت آگهی برای برخی جراید گفت: چندی پیش پیرو ابلاغیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ آگهی در برخی نشریات محلی و سراسری در استان قزوین غیرمجاز بوده و این نشریات مجوز چاپ آگهی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها را ندارند.

وی افزود: تنها مسیر توزیع آگهی‌ شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی در مطبوعات و نشریات، سامانه آگهی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این مسئول تاکید کرد: شاهد هستیم ذی‌حسابان برخی ادارات، فاکتورهای صادر شده توسط نشریات را بدون تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت و نقد می‌کنند که این روند وجاهت قانونی ندارد.

طاهری در شرح مفاد ابلاغیه مذکور افزود: رسانه‌هایی که کد کارگاهی آن‌ها کمتر از ۷ رقم در سامانه درج شده یا خالی است، روزنامه‌های سراسری که بر مبنای آخرین نتایج حاصل از استعلام دوره قبل در کمتر از ۱۷ استان توزیع شده‌اند، روزنامه‌ها و نشریاتی که ضریب کیفی کمتر از حد نصاب دارند، رسانه‌هایی که نظم در انتشار کمتر از ۸۰ درصد دارند و رسانه‌هایی که دارای میانگین کمتر از ۷ صفحه بوده‌اند، شامل محدودیت دریافت آگهی هستند.

وی افزود: تخصیص آگهی برای حداکثر دو رسانه در خصوص صاحبان امتیاز و یا مدیران مسئولی که دارای رسانه‌های متعدد بوده و روزنامه‌هایی که روزانه کمتر از 50 عدد در استان قزوین توزیع می‌شوند، از دیگر شرایطی است که در ابلاغیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است.

برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب ممنوع است

طاهری با اشاره به سخنان یکی از مسئولان در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه کتاب و مطبوعات در استان عنوان کرد: بنا بر ابلاغ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سال 1400 نمایشگاه‌های کتاب استانی برگزار نخواهد شد و فقط در دو قالب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های مجازی، عرضه کتاب ساماندهی شده؛ این موضوع در ابتدای سال 1401 به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اعلام شد تا آن را در تقویم سالانه خود قرار ندهند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ابراز کرد: یکی از مشکلات کنونی عرصه رسانه در استان قزوین، پدیده‌ای است که اهالی رسانه آن را خبرنگارنماها عنوان می‌کنند، حل این معضل یک عزم همگانی می‌طلبد و فعالان واقعی رسانه باید با کمک این اداره کل، این چالش چندین ساله را حل نمایند.

این مسئول اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین برای اصلاح امور خبرنگاران اهتمام ویژه‌ای دارد و اگر اصحاب رسانه و دلسوزان این عرصه پای کار باشند، بحث رسیدگی به مسئله خبرنگارنماها با یک جراحی چندماهه‌ رفع خواهد شد، البته ممکن است این اقدام عوارضی به همراه داشته باشد اما یک بار برای همیشه این مشکل حل می‌شود.

وی افزود: باید فرق میان خبرنگار واقعی و خبرنگارنماها مشخص و تبیین شود و میدان کنشگری صرفاً در دست افراد اهل و شایسته باشد.

طاهری خاطرنشان کرد: هویت‌سازی مضاعف برای خبرنگاران زبده، ایجاد بستر تدریس و ارتقاء سطح توانمندی خبرنگاران با آموزش و بهره‌مندی از ظرفیت پیشکسوتان و تربیت نسل جدید خبرنگاری از برنامه‌ها و سیاست‌های آینده است.

وی در خصوص برنامه‌های اداره ارشاد در جهت رشد، ارتقاء و تربیت نسل جدید خبرنگاران گفت: جشنواره مطبوعات استان یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار در راستای ارتقاء سطح توانمندی اهالی رسانه است و برنامه‌ریزی‌های اولیه انجام شده و در سال جاری برگزار خواهد شد.

طاهری در پایان گفت: دوره‎‌های آموزشی ویژه‌ای برای خبرنگاران با هماهنگی وزارتخانه و معاونت مطبوعاتی برنامه‌ریزی شده و در سال 1402 اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان