۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پیش‌بینی بهار پرباران برای قزوین
کد خبر: ۳۶۲۴۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۷ ساعت: ۱۳:۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل هواشناسی استان قزوین عنوان کرد:

پیش‌بینی بهار پرباران برای قزوین

مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: بارش‌های کنونی جبران‌کننده کاهش بارندگی در استان نخواهد بود اما پیوندهای اقلیمی و مدل‌های هواشناسی این نوید را می‌دهند که موقعیت بارشی استان قزوین در فروردین و اردیبهشت ماه مناسب است.

پیش‌بینی بهار پرباران برای قزوین
یوسف شیخ‌الملوکی مدیرکل هواشناسی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۳ اظهار کرد: سازمان جهانی هواشناسی شعار امسال را «آینده هوا، اقلیم و آب در گذر دست‌ها» نامگذاری کرده است.
 
وی افزود: تغییر اقلیم به عنوان چالش اصلی عصر جدید مطرح شده و چگونگی پاسخ‌دهی به این چالش، آینده کره زمین و فرزندان ما را تعیین می‌کند.
 
مدیرکل هواشناسی استان قزوین بیان کرد: با توجه به وجود مرزهای سیاسی مشترک در چرخه‌های آب و هوا، اقلیم و آب، علم و تخصص هواشناسی در جهان نیازمند همکاری بین‌المللی است.
 
شیخ‌الملوکی ابراز کرد: امروزه در عصر هوش مصنوعی و تکنولوژی همچنان به فداکاری و مسئولیت‌پذیری کارکنان سازمان هواشناسی وابسته‌ هستیم که هر روز و هر ساعت در جهت خدمت به همنوعان خود گام برمی‌دارند.
 
وی عنوان کرد: از ابتدای سال 1401 تا ۲۸ اسفندماه ۱۰۶.۹ میلی‌متر بارش در استان اتفاق افتاده که این میزان باید حدود ۱۷۷.۵ میلی‌متر باشد لذا نشان‌دهنده کاهش ۷۰/۶ میلی‌متری بارش‌ها در استان است و به طور کلی در استان با ۳۹.۸ درصد کاهش بارندگی همراه بودیم.

شیخ‌الملوکی تصریح کرد: شهرستان قزوین تاکنون ۱۲۲.۴ میلی‌متر بارندگی داشته که باید ۲۰۹.۱ میلی‌متر باشد که نشان می‌دهد با اختلاف ۸۶.۷ میلی‌متری کاهش بارندگی همراه بوده‌ است.
 
مدیرکل هواشناسی استان قزوین ادامه داد: قزوین از لحاظ کاهش بارندگی در سطح کشور به عنوان چهارمین استان بعد از استان‌های گیلان، مازندران و خوزستان به شمار می‌رود که کمترین بارش را در سال زراعی جدید داشته است.
 
شیخ الملوکی ادامه داد: بارش‌های کنونی جبران‌کننده کاهش بارندگی در استان نخواهد بود اما پیوندهای اقلیمی و مدل‌های هواشناسی این نوید را می‌دهند که موقعیت بارشی استان قزوین در فروردین و اردیبهشت ماه مناسب است و احتمال بارش بیش‌از مقدار نرمال نیز وجود دارد.
 
مدیرکل هواشناسی استان قزوین ابراز کرد: با توجه به اینکه دنیا در معرض تغییر اقلیم قرار دارد همچنان در قزوین بعد از سه سال خشکسالی متناوب؛ احتمال اینکه باز هم خشکسالی تکرار شود وجود دارد.

این مسئول افزود: تغییر اقلیم موجب تبدیل مناطق خوش آب و هوا به مناطق بد آب و هوا می‌شود و این در حالی است که ایران در خاورمیانه در زمینه تغییر اقلیم، روند خوبی دارد.
 
وی افزود: گازهای گلخانه‌ای که از طریق جو وارد گرمایش کره زمین می‌شوند، موجب ذوب یخ‌های قطبی و بهم ریختن تعادل دمایی اقیانوس‌ها و در نتیجه تغییر اقلیم خواهد شد.
 
شیخ‌الملوکی ضمن توصیه به مردم جهت مدیریت در مصرف آب گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود که آب قابل دسترس خود را مدیریت و توصیه‌های هواشناسی را به کار ببندند تا دچار کمترین آسیب شوند. 
 
مدیرکل هواشناسی استان قزوین در پایان گفت: کشت‌های بهاره بنا بر حق‌آبه‌ کشاورزان و نیاز آبی که دارند، کشت می‌شوند اما در صورت محدودیت منابع آبی باید ارقامی کشت شوند که نیاز رطوبتی کمتری دارند.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان