۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین از غارهای پر رمز و راز تا نگین دریاچه اوان در دل طبیعت قزوین
کد خبر: ۳۶۲۳۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۵ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

جاذبه‌های طبیعی قزوین در یک نگاه؛

از غارهای پر رمز و راز تا نگین دریاچه اوان در دل طبیعت قزوین

استان قزوین از جاذبه‌های طبیعی گردشگری زیبایی برخوردار است که توجه هر گردشرگری را به خود جلب می‌کند و این جاذبه‌ها هر کدام می‌تواند یک مقصد جالب توجه برای مسافران و گردشگران نوروزی محسوب شود.

از غارهای پر رمز و راز تا نگین دریاچه اوان در دل طبیعت قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ استان قزوین از جاذبه‌های طبیعی گردشگری زیبایی برخوردار است که توجه هر گردشرگری را به خود جلب می‌کند و این جاذبه‌ها هر کدام می‌تواند یک مقصد جالب توجه برای مسافران و گردشگران نوروزی محسوب شود.

در این گزارش به معرفی تعدادی از جاذبه‌های گردشگری معروف در استان قزوین می‌پردازیم.


ايوان سنگی نياق

در مغرب آبادي نياق كوه سنگي يكپارچه و كم ارتفاعي وجود دارد كه آثار طبيعي و مصنوعي باقي مانده بر فراز آن را ” ايوان نياق ” ، “ديوايوان ” و ” طاق محمد حنيفه “نام نهاده اند. در زير ديواره نسبتا بلند بالاي كوه – كه به سوي شرق كشيده شده و نيم طاقی طبيعی زيبايي از سنگ به ارتفاع تقريبي ده متر به وجود آورده – سطح سنگي گسترده اي است كه به روستاي نياق و چشم اندازهاي مجاور آن احاطه دارد . در قسمت جنوب غربي اين صفه ، حوضي سنگي به طول ۸ و عرض ۵/۲ متر كنده شده كه با هفت پله از سنگ تراشيده به عمق آبگير مي رسد و همواره داراي آب است . بر بالاي ايوان قلعه اي وجود داشته كه آثار قابل ملاحظه اي از آن باقي نمانده و تنها مخازن ذخيره غله و حبوبات آن هم اينك يادآور گذشته پرشكوه قلعه و ايوان نياق است.


درياچه اوان


درياچه زيباي اوان كه در حلقه ۴ روستاي اوان، وربن، زواردشت و زرآباد و ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دريا قرار دارد همچون نگيني زمرّدين مي درخشد و با چشم انداز مسحور كننده اش گردشگران داخلي و خارجي بسياري را در چهارفصل سال به خود جذب مي كند. اين درياچه كه بيش از ۷۰۰۰۰ مترمربع مساحت دارد از محيط خارج خود آبي را به طور مستقيم دريافت نمي كند و تنها از آب چشمه هاي موجود در كف درياچه تغذيه مي شود و به شكل حفره اي است كه عميق ترين بخش آن به عمق ۷/۵ متر در جنوب شرقي واقع شده است.غير از گونه هاي درختي دست كاشت نظير: بيد، چنار، تبريزي ، سيب ، آلبالو، گيلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گياهان علفي مانند گون، كنگر، شيرين بيان و گونه هاي مختلف ديگر از خانواده گرامينه و لگومينيوزه هم در حوزه آبخيز اوان وجود دارند. از گياهان داخل درياچه هم مي توان به ني بن د ر آب phararmites australis و گياهان غوطه ور خوشاب potamageton crispus  و چنگال آبي ceratophylum demersum  اشاره كرد.

حيات وحش اين حوزه آبخيز شامل كل و بز – كه به علت شكار  بي رويه و تخريب زيستگاه آنان كاهش چشمگيري يافته اند –  پلنگ ، خرس قهوه اي، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سياه گوش (گربه وحشي ) انواع عقاب ها، دال، دليچه، شاهين، جغد، كبك، فاخته، داركوب، سبزقبا، زاغي و انواع گنجشك سانان، قورباغه، لاك پشت، خرچنگ و … مي شود كه بايد انواع ماهي از جمله قزل آلاي رنگين، كپور و اردك ماهي را هم به آن افزود.

منطقه حفاظت شده باشگل

منطقه باشگل كه در غرب شهرستان تاكستان و در عرصه اي به وسعت تقريبي ۲۷ هزار هكتار گسترده است تحت مديريت حفاظت شده زيست محيطي قرار دارد و گونه هاي جانوري فراواني در آن به زندگي و زاد آوري مي پردازند. اين منطقه با سيماي كاملا تپه ماهوري پناهگاه امني براي جمعيت قوچ ،ميش و آهوهاي بومي و مهاجري است كــه از استــان هـاي همجوار به آن روي مي آورند.

غارهای عباس آباد

در شمال شرق شهرآبگرم و در ارتفاع ۱۶۰۰ متري از سطح آب هاي آزاد ، دو دهانه غار با مختصات ۳۵/۴۱/۴۳ درجه عرض شمالي و ۴۹/۱۸/۱۰ طول شرقي وجود دارند كه با دارا بودن افزون بر ۱۸۰ متر طول و يك تالار بزرگ ، به پرتگاه ها ، چاه ها و دهليزهاي متعددی منتهي مي شوند . اين دو غار در گذشته‌هاي دور انسان زي بوده و پناهگاهي امن در حوادث براي پيشينيان به شمار مي آمده اند.

غار يخی انگول

اين غار با مختصات ۴۹/۵۱/۱۵ درجه طول شرقي و ۳۶/۱۱/۵۸ عرض شمالي در سه كيلومتري شمال روستاي دينك – از توابع بخش كوهين – و ارتفاع ۱۹۷۲ متر از سطح دريا واقع شده است . دسترسي به غار تا حدودي مشكل و ورود به آن به خاطر شيب تند و طبقات مختلف بسيار سخت است . وجود يخ هاي فراوان در ديواره ها و كف غار موجب سرماي شديد هواي درون آن شده و از ويژگي هاي ممتاز غار به شمار مي رود . به لحاظ زمين شناسي غار انگول در اثر لغزش سنگ هاي دولوميتي بخش غربي قله كوه انگول به وجود آمده و از دسته غارهاي انحلالي نيست . سن اين غار بعد از ترياس مربوط به دوران دوم زمين شناسي بوده و تحت تاثير فعاليت و حركات تكنونيكي منظم ايجاد شده است.

غار ولی

این غار در۵ کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه رود ازبخش رودبارشهرستان با مختصات ۴۹/۵۲/۵۵ درجه طول شرقی و ۳۶/۳۴/۲۰ درجه عرض شمالی در ارتفاع ۱۶۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد که حدود ۲۵۰ میلیون سال قبل بر اثر انحلال سنگهای آهکی سازند روته تشکیل شده و متعلق به دوره پرمین و اواخردوران زمین شناسی است. این غار ازنوع مرطوب بوده و دارای یک تالار اصلی و چند تالار فرعی به مساحت حدود یکصدمتر و ارتفاع بیست متر می باشد که هوایی ساکن و سرد دارد. متاسفانه استالاکتیت ها و استالا کمیت های بسیار زیبا وحجیم آن به دلیل دسترسی، نسبتا دستخوش تخریب سودجویان قرار گرفته وچکیده ها و چکنده های فراوانی توسط غارتگران شکسته و به یغما رفته است. بعضی شواهد از انسان زی بودن این غار درگذشته های دور حکایت دارد.


غار قلعه کرد

اين غار در ۲۰ كيلومتري برج هاي دوگانه خرقان در دهستان حصاراز توابع شهر آبگرم قرار دارد و با مختصات جغرافيايي ۴۸/۵۱/۳۰ طول شرقي و ۳۵/۴۷/۵۴ عرض شمالي ، ارتفاع آن از سطح دريا حدود ۲۰۶۴ متر است . پس از عبور از دهانه غار و فرود از يك چاه راه پانزده متري ، تالاري به وسعت بيش از يكهزار مترمربع رخ مي نمايد كه داراي   چكيده ها و چكنده هاي فوق العاده زيبا و مسحور كننده است . رطوبت بالا ، نقاشي هاي ديواري – كه نشان از انسان زي بودن غار در سال هاي ديرين دارد– و حوضچه هاي آب ، ويژگي هاي غار قلعه كرد را افزايش داده است . قدمت اين غار به دوره اليگوميوس و دوران سوم زمين شناسي مي رسد كه تا چهل ميليون سال پيش تخمين زده مي شود .

غار سفیدآب

این غاردر۴ کیلومتری روستای سفیدآب و در دل کوه سفید چشمه قرار دارد. ارتفاع تقریبی آن ازسطح دریا ۲۴۰۰ متر ازسطح دریا است که با مختصات ۵۰/۲۰/۴۲ درجه طول شرقی و ۳۶/۳۴/۴۲ درجه عرض شمالی برابری می کند.این غار به خاطر وجود آب بسیار، دهلزهای عمودی فراوان- که فرود بعضی چاه رودهای آن به عمق پنجاه متر می رسد- استلاکتیت و استلاکمیت های جوان و بافت گل کلمی درسطوح مختلف آن مورد توجه غارنوردان و توریست های ماجراجو است. زمین شناسان براساس سنگ های آهکی رسی مربوط به سازند روته سن غار سفید آب رابین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون سال تخمین زده اند.

غار حاجت خانه آکوجان

در دامنه یکی ازکوههای نزدیک روستای آکوجان بنام« بزادشت» از ناحیه رشکین پره، غاری قرار دارد که حاجت خانه خوانده می شود.مردم محل شبهای جمعه به این غار می روند و به عبادت می پردازند. سنگهای بدنه داخل غار تمامی صیقلی شده و برروی آنها نقوشی کنده کاری شده است. این غار در فاصله ۷۹ کیلومتری ازشهرقزوین دربخش رودبارشهرستان واقع شده است.

انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان