۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کلیساهای قزوین با نماهای چشم‌نواز
کد خبر: ۳۶۲۳۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۳ ساعت: ۱۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

جاذبه‌های گردشگری قزوین در یک نگاه؛

کلیساهای قزوین با نماهای چشم‌نواز به جامانده از دل تاریخ

در کنار بسیاری از بناهای تاریخی، کلیساهای به جا مانده از دل تاریخ جاذبه خاصی به این شهر داده است و تماشای این بناهای زیبا و شنیدن داستان‌های آن خالی از لطف نیست.

کلیساهای قزوین با نماهای چشم‌نواز
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ تنوع آثار و بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در استان قزوین قابل توجه است.

اگر شهر قزوین را برای گردش نوروزی خود انتخاب کرده باشید بدون شک مکان‌های دیدنی فراوانی برای بازدید پیدا می‌کنید که حتی در یک روز هم تماشای آن‌ها تمام نخواهد شد.

در کنار بسیاری از بناهای تاریخی، کلیساهای به جا مانده از دل تاریخ جاذبه خاصی به این شهر داده است و تماشای این بناهای زیبا و شنیدن داستان‌های آن خالی از لطف نیست.

کلیسای آسوریان

اين كليسا كه در خيابان طالقانی قرار دارد برای مراسم مذهبی آسوری –  كلده‌ای‌های مهاجری كه در قزوين سكونت داشتند به سال ۱۹۱۵ ميلادی توسط ماريوحنا پايه‌گذاری شده و تاكنون پا برجا مانده است. آسوريان قزوين علاوه‌بر اين كليسا مدرسه مستقلی نيز داشته‌اند.

کلیسای کانتور

محــوطه نسبتا وسيــعی كه اينـک به خيابان‌های دارايی، بوعلی و خيام محدود می‌شود – شمال محله پنبه ريسه – در اواخر دوره قاجار در اختيار اتباع دولت روسيه قرار داشت.

علاوه بر ساختمان كنسولگری روسيه در قزوين، تاسيسات ديگری نظير منبع آب، سالن تئاتر و باله در آن برای استفاده مهندسان و كاركنان روسی شاغل در پروژه راه شوسه قزوين احداث شده بود.
 
از جمله اين بناها كليسای كوچكی است كه در جنوب شرقی اين مجموعه واقع شده و به نام كليسای كانتور شناخته می‌شود؛ در اين اثر، پلان چند ضلعی نامنظم، نمای آجری قرمز پوشش شيروانی گنبدها به همراه آجر لعاب‌دار و نوآوری در فرم‌های تزيينی هندسی، معماری كاملا متفاوتی با ساير بناهای استان ارائه می‌شود.
 
در ورودی كليسا پس از عبور از ايوان كوچكی كه نيم متر از سطح زمين بالاتر است و با ستون‌های چوبی بر پا شده و سقفش از شيروانی است با قوسی هلالی از جانب غرب باز می‌شود و به سالن اصلي و دو اتاق كوچک در شمال و جنوب آن می‌پيوندد كه هر كدام با پنجره‌های نعل اسبی به بيرون ارتباط دارند. تاكيد بر اجرای طاق و قوس در داخل بنا چشمگير است و در طاقچه‌ها و ورودی اطاق‌ها و سرسرا ديده می‌شود.

تزيينات گچ‌بری جالبی نيز در داخل و قسمتی از نمای بيرونی غربی به كار رفته است. از بيرون در دو طرف در ورودی با گچبری برجسته نقش صليبی را در داخل تاج گلی در آورده و به اين ترتيب تنها قسمت نمای بيرونی را كه آجری نيست به شكل متفاوتی تزيين كرده‌اند.

نمای خارجی كليسا يكسره از آجر قرمز است و دور تمامی پنجره‌ها كه صورت نعل اسبی كشيده دارند، دو رديف آجر كاری برجسته استفاده شده است. در ضلع جنوبی سه و نيم ستون استوار برج مانندی در محل تقاطع اضلاع بنا بر آورده و سر ستون‌های آن را با آجر كاری برجسته حلزونی شكل تزيين كرده‌اند كه در بالای آن و فاصله بين ستون‌ها يک نوار آجر كاری برجسته به صورت ۸ و عرض نيم متر به چشم می‌خورد.
 
برج ناقوس در ضلع غربی كليسا قرار گرفته است؛ يک چهار طاقی ساده كه بر روی دهليز ورودی بنا شده و در چهار ضلع ، پنجره‌های نعل اسبــی دارد. بــر بالای پنجره‌ها يک رديف آجركاری برجسته به صورت ۸ انجام گرفته و در جلوی پنجره‌های ضلع شمالی و جنوبي برج، دو نيم ستون متصل به ديوار و دو ستون استوانه‌ای پيش آمده به جنبه تزئينی آن كمک كرده‌اند.

بر روی اين چهار طاقی يک بنای هشت ضلعی كوچكتر قرار دارد كه محل نواختن ناقوس بوده است. پوشش اين برج ، گنبدی فيروزه‌ای است كه از گردنی كشيده‌ای برخوردار است. آرامگاه يک خلبان روسی نيز در محوطه جنوبی كليسا واقع شده است.



کلیسای ارامنه

ساختمان كليسای فعلي ارامنه كه ” هرپسيمه مقدس ” خوانده می‌شود در پی گسترش حضور آنان در قزوين و كوچک بودن كليسای قبلی در سال ۱۳۱۵ شمسی با همت كشيش هارويتون در ميسروپيان در زمين موقوفه‌ای توسط هوانس بارسقيان ساخته شده و داراي نمازخانه ، سالن اجتماعات و یک مدرسه است.

اين كليسا در خيابان طالقانی قرار دارد و در ديگری نيز از خيابان خيام به آن باز می‌شود. ساختمان كليسا بنايي آجری است كه طرحی مبتنی بر محور‌های چليپايی دارد و فضای اصلی آن مستطيلی است كه چهار ستون رفيع در داخل آن بر آورده‌اند و با قوس‌های تيزه‌دار به هم پيوسته‌اند. محراب كليسا در ضلع شرقی آن قرار گرفته و برج ناقوس در جانب غربی واقع شده است.
 
علاوه بر مراسم عمومي مربوط به ارامنه،  اين كليسا همه ساله ميزبان آيين مخصوص” ارتحال و معراج حضرت مريم ” است كه همزمان با ” عيد تبرک انگور ” در ماه آگوست – مرداد ماه – برگزار مي‌شود و انجمن‌های فرهنگی ارمنی به زيارت اين كليسا می‌آيند.

در اين روز ابتدا مراسم ” باداراك ” يا آيين رسمی كليسايی به مناسبت جشن ” تحول حضرت مريم ” انجام م‌یپذيرد . سپس آياتی از انجيل تلاوت می‌گردد و سرودهای خاص درباره اعطای مواهب الهی به بشر خوانده می‌شود و پس از آن انگور تبرک شده را در ميان مردم توزيع می‌نمايند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان