۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بیش‌از ۲۸هزار هکتار از اراضی قزوین زیر پوشش جنگلی
کد خبر: ۳۶۲۳۳۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۲ ساعت: ۱۰:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین:

بیش‌از ۲۸هزار هکتار از اراضی قزوین زیر پوشش جنگلی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: جنگل‌های استان قزوین با مساحتی بالغ ‌بر ۲۸هزار، حدود ۸/۱ درصد از سطح استان را تشکیل داده‌اند که عمدتاً در شمال استان در منطقه الموت و طارم سفلی قرارگرفته‌اند.

بیش‌از ۲۸هزار هکتار از اراضی قزوین زیر پوشش جنگلی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، بیش از ده سال است اول فروردین، نخستین روز زایش طبیعت و سرسبزی گل، گیاه و درخت از سوی مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جنگل وارد تقویم زندگی شده است.

نامگذاری این روز به دنبال تلاش‌های سال جهانی جنگل‌ها (سال ۲۰۱۱) انجام گرفت که این امکان را به کشور‌های جهان داد تا فعالیت‌های آگاهی بخشی مربوط به صیانت و توسعه پایدار جنگل‌ها و درختان را سامان‌دهی کنند.

روز جهانی جنگل‌ها، کشور‌ها را تشویق می‌کند تا در قبال سازماندهی فعالیت‌های محلی، ملی و بین‌المللی مربوط به جنگل، از جمله راه‌اندازی برنامه‌های حمایتی درختکاری و افزایش سرانه فضای سبز درختی در سطح بین‌المللی متعهد شوند.

ایران با داشتن هفت تا هفت و نیم درصد پوشش جنگلی به عنوان یکی از کشورهای فقیر در عرصه جنگلی با خطرات محیط زیستی جدی مواجه است، همچنین واقع شدن کشور در کمربند خشک و نیمه‌خشک اکوسیستم آن را بسیار حساس‌ کرده است که این موضوع وظیفه ما را در قبال حفظ جنگل‌ها سنگین‌تر می‌کند.

یکی از اقدامات ارزنده در جهان اجرای طرح جهانی کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ است که با توجه به محدودیت منابع جنگلی در ایران این طرح در کشور با کاشت یک میلیارد درخت در بازده زمانی چهار ساله مورد توجه قرار گرفته است که اجرای این طرح می‌تواند از بروز و ظهور معضلات و مشکلات زیست‌محیطی مانند ریزگردها، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب و خاک با فلزات سنگین و فرسایش خاک جلوگیری کند.

طرح کاشت یک میلیارد درخت دارای چهار بخش است، بخش نخست احیا وغنی‌سازی جنگل‌های طبیعی، بخش دوم زراعت چوب، بخش سوم جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها و بخش چهارم ارتقاء سرانه فضای سبز در اطراف شهرها است.

سهم استان قزوین در اجرای این طرح کاشت 10 میلیون اصله درخت در چهار سال است که با توجه به وضعیت اقلیمی نیمه خشک این منطقه اجرای این طرح می‌تواند اقدام مطلوب در جبران کمبودها در این بخش باشد.

یکهزار و 200 گونه گیاهی در استان قزوین شناسایی شده است

از کل اراضی استان 755/891 هکتار معادل 37/56 درصد را مراتع و جنگل‌ها تشکیل داده‌اند که براساس آخرین مطالعات صورت گرفته گونه‌های گیاهی شناسایی شده در این استان شامل 97 تیره، 586 جنس و 1192 گونه است و از این تعداد 32 گونه آن بوته‌ای، 31 گونه آن درختی و 51 گونه آن درختچه‌ای هستند و مابقی گیاهان علفی یکساله، دو ساله و چند ساله می‌باشند.

محسن قاسم‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: جنگل‌های استان قزوین با مساحتی بالغ ‌بر 28هزار، حدود 8/1 درصد از سطح استان را تشکیل داده‌اند که عمدتاً در شمال استان در منطقه الموت و طارم سفلی قرارگرفته‌اند و به‌ طور محدود در شهرستان‌های آبیک و تاکستان پراکنده شده‌اند.

وی اظهار کرد: پوشش جنگلی این استان شامل گونه‌های پهن‌برگ و سوزنی‌برگ درختی و درختچه‌ای مانند ارس، بلوط، بارانک، زالزالک، افرا(کیکم)، افرا(شیردار)، بادام‌کوهی، شیرخشت، سیاه تلو، پلاخور، زرشک، نسترن وحشی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تصریح کرد: گونه بلوط به‌طور کل با سطحی محدود در حسین‌آباد طارم سفلی و گونه ارس که بیشترین سطح جنگل‌های استان را تشکیل می‌دهد، بیشتر در منطقه الموت و طارم قرار دارند و عرصه کوچکی هم در صمغ‌آباد شهرستان آبیک وجود دارد.

وی یادآور شد: از دیگرگونه‌هایی که به‌عنوان ذخیره ژنتیکی می‌توان از آن نام برد، بنه یا پسته وحشی است که یکی از ذخیره‌گاه‌های این‌گونه در شهرستان تاکستان در داخل محدوده منطقه حفاظت شده باشگل قرار دارد.

قاسم‌زاده افزود: به طور کلی در استان 14 ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه‌های جنگلی با گونه‌هایی از قبیل ارس، بنه، بادام کوهی و غیره وجود دارد.

وی گفت: با ثبت اراضی در فهرست ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان قزوین اقدامات حفاظتی مربوط به آنها افزایش یافته است که هرگونه ورود دام و قطع درختان در این مناطق ممنوع است و پیگیرد قضائی به همراه دارد.

سالانه دو و نیم میلیون درخت در استان قزوین کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بیان کرد: در راستای این طرح استان قزوین باید 10 میلیون درخت را طی مدت چهارسال به منظور افزایش و حفاظت از سرانه درخت و جنگل‌های استان و جلوگیری بروز مشکلات زیست‌محیطی مانند ریزگردها، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب و خاک کشت کند.

وی توضیح داد: این طرح از اسفند سال 1401 شروع به کار کرده و تاکنون کار تولید دوونیم میلیون اصله نهال انجام شده که کاشت آن برای ماه مهر تا اسفند سال 1402 پیش‌بینی شده است.

قاسم‎زاده تاکید کرد: این نهال‌ها بیشتر از گونه‌های همچون بادام، سنجد، آلوچه و عناب هستند که هم متناسب با اقلیم استان قزوین بوده و هم نیاز آبی کمی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین با اشاره به فعالیت‌های شبانه‌روزی نیروهای جنگل‌بانی در حفاظت از اراضی این استان یادآور شد: بیش‌از 770هزار از اراضی ملی توسط همکاران منابع طبیعی استان حفاظت می‌شوند، به علاوه اینکه در این راستا از ظرفیت بیش از پنج هزار همیار طبیعت نیز استفاده می‌شود.

قاسم‌زاده در پایان گفت: خوشبختانه به دلیل تلاش‌‌های صورت گرفته امسال در جشنواره ملی روز جنگلبان و جان نثاران منابع طبیعی، آقای مسعود جمشیدی معاون و جانشین یگان حفاظت استان قزوین به عنوان جنگل‎بان نمونه کشوری برگزیده و معرفی شد.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان