۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ملی شدن صنعت نفت ایران حاصل خودباوری ملی است
کد خبر: ۳۶۲۳۰۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی:

ملی شدن صنعت نفت ایران حاصل خودباوری ملی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: نهضت ملی شدن صنعت نفت یکی از برگ‌های زرین تاریخ و نمادی از وحدت ملی و پیوند دین و سیاست است.

ملی شدن صنعت نفت ایران حاصل خودباوری ملی است
به گزارش خبرنگار صبح قزوین؛ 29 اسفندماه در تقویم ایران یادآور سالروز ملی شدن صنعت نفت در نتیجه مبارزات مردم ایران با هدایت‌های آیت‌الله کاشانی و مصدق در سال 1329 است. این رخداد مهم ملی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده که سرنگونی دولت مصدق با کودتای 28مرداد به موجب اعتماد به غرب و امریکا از جمله اتفاقات تلخی است که سبب توقف جریان مبارزات مردمی شد.

اما اصل مهم در ملی شدن صنعت نفت، اتحاد ملی و تاثیر رهبری دینی در تحقق این واقعه مهم بود که نشان می‌داد هر گاه دین و سیاست در مسیر درست قرار بگیرد سبب دستاوردهای بزرگی می‌شود.

ابوالفضل معصومی‌فر، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با بازخوانی وقایع تاریخی ملی شدن صنعت اظهار کرد: نهضت ملی شدن صنعت نفت یکی از برگ‌های زرین تاریخ و نمادی از وحدت ملی و پیوند دین و سیاست است.

کارشناس مسائل سیاسی خاستگاه استعمار صنعت نفت را منتسب به توافق‌نامه دوره قاجار دانست و بیان کرد: در زمان سلطنت مظفرالدین شاه توافق‌نامه‌ای بین ایران و شخص انگلیسی به نام «ویلیام تاکس» منعقد شد که امتیاز انحصاری فروش نفت و محصولات نفتی را به انگلستان واگذار می‌کرد.

وی افزود: در جریان این تفاهم‌نامه سهم مالکانه ایران از نفت جنوب ۱۶ درصد و مابقی آن به طرف قرارداد یعنی انگلستان تعلق می‌گرفت.

معصونی‌فر با اشاره به تمدید این قرارداد استعماری توسط رضاخان پهلوی ابراز کرد: زمانی که در دهه ۳۰ شمسی این قرارداد تمدید و مستحکم شد، زمزمه‌هایی از بزرگان و رجل سیاسی و مذهبی ایران مبنی‌بر بازپس‌گیری حق نفت ایران آغاز شد.

زیاده‌خواهی انگلیس و امریکا در نفت ایران 

وی خاطرنشان کرد: در طی جنگ جهانی دوم انگلستان از منافع فروش نفت جنوب ایران برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرد و به شدت مشتاق تداوم این امتیاز بود و سایر کشورها از جمله آمریکا و شوروی سابق در طمع دست‌اندازی به منابع نفت شمال ایران بودند.

این فعال سیاسی بیان کرد: رجال سیاسی و مذهبی و مردم ایران با رهبری مصدق و آیت‌الله کاشانی به دنبال لغو این امتیاز و ملی شدن صنعت نفت بودند که این خواسته موجب درگیری‌های فراوان بین توده مردم و حکومت و طرفداران منافع بیگانگان شد.

وی افزود: در سال ۱۳۲۹ و در زمان نخست‌وزیری رزم‌آرا که بزرگترین مانع صنعت ملی شدن نفت بود، طرحی برای تعدیل و اصلاح واگذاری منافع به انگلیس پیشنهاد شد که مجلس زیر بار آن طرح نرفت.

معصومی‌فر در ادامه یادآور شد: با اعدام انقلابی رزم‌آرا توسط یکی از اعضای فدائیان اسلام در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ طرح ملی شدن صنعت نفت به تصویب مجلس سنا رسید و بزرگترین خواسته مردم محقق شد.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: جوانان امروز باید با مطالعه و تحقیق دقیق و عمیق بر روی تاریخ از گذشته درس بگیرند تا اشتباهات آن زمان در دوره کنونی تکرار نشود.

وی به بیان علل شکست دولت مصدق پرداخت و گفت: همراهی مردم با انگیزه اعتقادی و باور دینی و با هدایت روحانیت در کنار فردی سیاسی چون مصدق در ابتدا عامل پیروزی این نهضت بود اما در انتها با ایجاد شکاف میان این دو باعث شکست دولت مصدق شد.

جدایی دین از سیاست امکان‌پذیر نیست 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: آیت‌الله کاشانی پرچم‌دار مبارزه با استعمار، سلطه خارجی و استبداد داخلی بود و با برگزاری سخنرانی و جلسات متعدد مردم را برای تحقق این نهضت، بسیج کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از تصویب طرح ملی شدن صنعت نفت در مجلس مصدق تصور می‌کرد به تنهایی و بدون حمایت روحانیت و توده مردم، قادر به رهبری این نهضت است و با تفکر جدایی دین از سیاست منجر به شکست دولت خود شد.

معصومی فر تصریح کرد: اتکا به حمایت‌های آمریکا برای شکست انگلیس یکی دیگر از اشتباهات مصدق بود؛ چراکه آمریکا هم منافع خود در زمینه نفت را دنبال می‌کرد.

وی انتصابات نابجا توسط مصدق را اشتباهی بزرگ دانست و یادآور شد: انتصاب و اعتماد به افرادی اشتباه با ریشه و اهداف فراماسونری توسط مصدق باعث اختلاف و شکاف عمیق بین مصدق و آیت‌الله کاشانی شد.

این کارشناس سیاسی در ادامه تاکید کرد: شیطنت و توطئه بیگانگان و به ویژه آمریکا با هدف جدا کردن مصدق از جریان مذهبی در آخر منجر به کودتای ۲۸مرداد ۱۳۲۲ شد که نهایتا مصدق و یارانش دستگیر و اعدام شدند.

وی در پایان وحدت ملی را مایه پیروزی در تمام زمینه‌ها دانست و گفت: هرگاه ملت یکپارچه و متحد با انگیزه‌های ملی و دینی به میدان بیایند نتیجه آن پیروزیست و اگر بین توده مردم با مسائل دینی و مقاصد سیاسی شکاف ایجاد شود، شکست ناگریز خواهد بود.

انتهای پیام / ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان