۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین طرح‌های نوروزی و ماه رمضان در ۹۰ بقعه قزوین اجرا می‌شود
کد خبر: ۳۶۲۲۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت: ۱۳:۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

طرح‌های نوروزی و ماه رمضان در ۹۰ بقعه قزوین اجرا می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: امسال به دلیل تلاقی بهار طبیعت و ماه بهار قرآن طرح «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» به طور همزمان در ۹۰ بقاع متبرکه استان قزوین اجرایی می‌شود.

طرح‌های نوروزی و ماه رمضان در ۹۰ بقعه قزوین اجرا می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین،حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار کرد: امسال به دلیل تلاقی بهار طبیعت و ماه بهار قرآن طرح «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» به طور همزمان در 90 بقاع متبرکه استان قزوین اجرایی می‌شود.
 
وی افزود: مراسم ویژه تحویل سال نو، اقامه نماز جماعت، برپایی خیمه معرفت، آئین جزء خوانی قرآن کریم، جلسات تفسیر قرآن کریم، محافل دعا و مناجات‌خوانی ماه رمضان، محافل انس با قرآن کریم و غرفه‌های بازی کودک و نسیم کرامت و جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) ذیل طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی اجرا می‌شود.

مجیدی گفت: در سال جاری باتوجه به کمرنگ شدن همه‌گیری بیماری کرونا امیدواریم شاهد برگزار پرشکوه مراسمات ویژه شب قدر در بقاع شاخص استان باشیم.

این مسئول با اشاره به برگزاری افطاری ساده در امامزادگان استان قزوین خاطرنشان کرد: ویژه برنامه سحر ماه مبارک رمضان با همکاری اداره اوقاف در صداو سیمای استان قزوین اجرا می‌شود.

اجرای طرح «شمیم خدمت» با هدف کمک به کسب‌و‌کار خانگی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: درایام ماه مبارک رمضان 30 مبلغ در کنار مبلغان بومی در بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص استان مستقر شده و نمازهای جماعت به صورت منظم برگزار می‌شود.

مجیدی خاطرنشان کرد: غرفه‌های شمیم خدمت با رویکرد توانمندسازی و اشتغال خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت امامزادگان و موقوفات در بقاع متبرکه با برپایی بازارچه‌های کارآفرینی و بانوان توانمند دایر خواهد شد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در راستای طرح «شمیم خدمت» 12 غرفه در قالب نمایشگاه توانمندی‌های بانوان در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین برپا شد که در آن محصولاتی در حوزه غذایی و ارگانیک، طب اسلامی، سبزیجات و ترشیجات، آجیل و شیرینی، صنایع دستی، مشاوره و غیره ارائه شد.

وی با اشاره به لزوم برقراری ارتباط بین کسب و کار مردم و بقاع متبرکه، افزود: در نظر داریم که در سال آینده طرح «شمیم خدمت» را در راستای کمک به کسب و کار خانگی و حمایت از تولیدکنندگان در نقاط بیشتری از استان اجرایی می‌کنیم.

مجیدی یادآور شد: در 13 فروردین ماه از ظرفیت و امکانات بقاع متبرکه برای خدمت‌رسانی و اسکان گردشگران و مسافران استفاده خواهیم کرد.

بازسازی 250 بقعه و مسجد استان در سال آینده
این مسئول در خصوص اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در طی یکسال اخیر اظهار کرد: ۳۵ میلیارد تومان از محل موقوفات متصرفی و متولیان غیرمتصرفی در حوزه فرهنگی و اجتماعی اجرای نیت شده است.

مجیدی بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان در حوزه تأمین و بازسازی 200 مساجد و بقاع متبرکه  استان قزوینهزینه شده و برای سال 1402 بازسازی و مرمت ۲۵۰ بقعه و مسجد با اعتباری بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: تجهیز و تکمیل آمفی تئاتر 200 نفره که تا سه ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید، راه‌اندازی زمین ورزشی و آکادمی فوتبال برای نوجوانان زیر 16 سال از دیگر اقدامات اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان بوده است.

 برگزاری 26 محفل انس با قرآن در ماه مبارک رمضان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه بیان کرد: ۲۶ محفل انس با قرآن کریم در ۲۶ نقطه استان قزوین، با حضور سه قاری بین‌المللی و قرای استانی در ماه رمضان برگزار خواهد شد.

این مسئول گفت: از ابتدای شکل‌گیری سازمان ثبت اسناد و املاک در استان قزوین تا سال ۹۹ تنها ۱۲۲ موقوفه در استان قزوین صاحب سند رسمی شده بودند اما در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۲ موقوفه و در سال جاری ۵۸ موقوفه سنددار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره تبدیل به احسن موقوفات در شهرهای خاکعلی و بیدستان تصریح کرد: قزوین به دلیل دارا بودن زمین‌های کشاورزی و مرغوبیت و حاصلخیزی، اولین نقطه‌ای بود که در اصلاحات ارضی زمین‌های موقوفات به مردم فروخته شد و استان قزوین تنها استانی است که تمامی موقوفات در دوره پهلوی غیرشرعی واگذار شده است.

مجیدی تاکید کرد: طبق قانون و شرع متولی احیای موقوفات و اخذ حقوق موقوفات از متصرفین وقف هستیم که امیدواریم با کمک شهروندان و مسئولین این مشکل به‌زودی به‌طور کامل حل شود.

وی ادامه داد: اگر در قزوین اراده‌ای باشد می‌توان از محل درآمد موقوفات بالغ‌بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای اشتغال و تولید ایجاد کرد.

این مسئول یادآور شد: احیای سرای چروک بازار قزوین، شهرک تولید محتوا، مرکز نوآوری برای تخصص‌های مختلف ازجمله پروژه‌های کلانی است که در مرحله اقدامات مطالعاتی این اداره قرار دارد.

مجیدی در پایان گفت: طرح اصلاح پروژه چهارانبیا و دولت‌خانه صفوی در راستای بازیابی بافت سنتی قزوین  با کمک میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار قرار دارد که در مرحله تامین اعتبار است.

انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان