۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین چند راهکار برای افزایش سرعت اینترنت وای‌فای خانگی
کد خبر: ۳۶۲۲۷۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت: ۹:۴۸ ↗ لینک کوتاه

چند راهکار برای افزایش سرعت اینترنت وای‌فای خانگی

در این مطلب با چند ترفند کلیدی آشنا می‌شویم که دستیابی به بهترین عملکرد شبکه وای فای خانگی را امکان‌پذیر خواهند کرد.

چند راهکار برای افزایش سرعت اینترنت وای‌فای خانگی
به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین ؛ عملکرد کند و ناپایدار وای فای، بدون شک یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات دنیای مدرن است که می‌تواند به مانعی بزرگ برای بهره‌وری و سرگرمی مجازی تبدیل شود. بااین‌حال می‌توان با استفاده از چند ترفند ساده، عملکرد شبکه وای فای خانگی را تا حد زیادی بهبود بخشید که در ادامه به مرور هر یک می‌پردازیم.

پیش از شروع، توصیه می‌شود یک تست سرعت را اجرا کرده تا نتیجه نهایی را با معیار فعلی مقایسه کنید. بدین ترتیب پس از اعمال ترفندها می‌توان دریافت که آیا تغییرات ایجاد شده موجب بهبود در عملکرد وای فای شده یا خیر.

 

ترفندهای مفید برای دستیابی به بهترین عملکرد شبکه وای فای

جابجایی مودم

جا به جایی مودماتصال Wi-Fi اگرچه یک سیگنال بی‌سیم است، اما هم‌چنان عوامل فیزیکی می‌توانند مانع از ارسال آن شوند. کمدها، قفسه‌های کتاب و حتی دیوار به‌طور بالقوه در مسدودسازی سیگنال‌ وای فای نقش دارند. برای حل این مشکل می‌توانید مودم یا روتر خود را به مکان خلوت و بدون مانع منتقل کرده و تفاوت عمده‌ای در پوشش و سرعت سیگنال ایجاد کنید.

اینکه چه مکانی برای قرارگیری مودم مناسب‌تر است، به چیدمان و نقشه خانه شما بستگی دارد. بااین‌حال بهتر است یک موقعیت مرکزی را برای استقرار دستگاه انتخاب کنید. همچنین مودم باید در نقطه‌ای بدون مانع قرار بگیرد و به حد کافی به همه دستگاه‌های مهم متصل مانند تلویزیون، کنسول بازی و لپ‌تاپ نزدیک باشد.

علاوه بر آن، نقطه‌ای را برای قرارگیری مودم انتخاب کنید که از سایر دستگاه‌های ساطع‌کننده امواج الکترومغناطیسی نظیر مایکروویو، بخاری برقی و حتی ریموت کنترل تلویزیون دور باشد. در صورتی‌که موقعیت مورد نظر شما از پریز فاصله زیادی دارد، احتمالا برای راه‌اندازی مودم به کابل‌کشی نیاز خواهید داشت. هم‌چنین توصیه می‌شود روتر یا مودم را روی یک سطح صاف قرار داده و در صورت عدم یافتن نقطه ایده‌آل، آن را روی دیوار نصب کنید.

 

اتصال باسیم

اتصال با سیم

اگر نیاز مبرم و فوری به اتصال پایدار اینترنت دارید، بهترین راه اتصال باسیم مودم به کامپیوتر از طریق کابل اترنت است. از این راه، نه‌تنها ارتباط بهتری را تجربه می‌کنید، بلکه با مشکلاتی نظیر موانع فیزیکی یا تراکم سیگنال نیز مواجه نخواهید شد. مودم‌ها از تعدادی پورت اترنت برخوردار هستند که از طریق کابل مخصوص، می‌توانید اتصال باسیم به اینترنت را برقرار کنید.

 

قطع اتصال دستگاه‌های متفرقه و به‌روزرسانی سیستمی

قطع اتصال دستگاه‌های متفرقه و به‌روزرسانی سیستمی

اتصال تعداد زیادی از دستگاه‌ها به‌طور هم‌زمان، می‌تواند شبکه وای فای را با کندی یا اختلال روبرو کند. بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده بهینه و دریافت بهترین عملکرد ممکن، اتصال دستگاه‌های غیرضروری را بازبینی و حذف کنید.

پورتال مودم حاوی اطلاعاتی در مورد اتصال دستگاه‌ها و استفاده آنها از داده‌ها هستند که از طریق آن می‌توانید اتصال‌های ناخواسته، ناشناس یا غیرضروری را حذف کنید. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از گزینه‌های Activity Monitor یا Task Manager، برنامه‌هایی که داده‌ها را جمع‌آوری و باعث کاهش سرعت وای فای می‌شوند را شناسایی و آنها را ببندید.

در صورت شناسایی دستگاه‌های مشکوک و غریبه، بهترین راه تغییر رمز عبور وای فای و جایگزینی آن با یک نمونه پیچیده و ایمن است. توصیه می‌شود از رمز عبور WPA۲ استفاده کنید که امن‌ترین و سریع‌ترین گزینه امنیتی فعلی است.

 

تعویض کانال – ترفندی برای دستیابی به بهترین عملکرد شبکه وای فای

تعویض کانال

سیگنال وای فای به‌طور کلی به چند کانال تقسیم می‌شود و مودم از طریق یک کانال Wi-Fi خاص که معمولا به‌طور خودکار انتخاب می‌شود، داده‌ها را به دستگاه‌های دیگر ارسال می‌کند. با این‌حال، در صورت وجود روترهای دیگر در مجاورت با فرکانس پیش‌فرض یکسان، کانال‌ها متراکم و شلوغ خواهند شد. برای رفع این مشکل، بهترین کار تغییر دستی کانال‌ها است.

این روش بسته به مدل و سازنده مودم، متفاوت بوده و حتما پیش از تغییر، دستورالعمل اختصاصی دستگاه را بررسی کنید. بااین‌حال در اکثر مودم‌ها، این گزینه از طریق ورود به قسمت تنظیمات و پنل مدیریت قابل دسترسی است. در این بخش کانال معمولا به‌طور پیش‌فرض روی گزینه خودکار تنظیم شده که می‌توانید با انتخاب یک کانال خاص، آن را تغییر دهید.

امروزه اکثر مودم‌ها به فناوری دو بانده مجهز هستند که از این طریق داده‌ها را با استفاده از فرکانس های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز به‌طور هم‌زمان یا یک به یک، ارسال و دریافت کنند. بااین‌حال، در نمونه‌های قبلی معمولا ۱۴ کانال وجود دارند که با استفاده از یک آنالیزور وای فای مانند NetSpot می‌توانید کانال‌های خلوت را پیدا کرده و تغییرات را اعمال کنید.

 

توسعه‌دهنده وای فای

توسعه دهنده وای فای

اگر تغییر مکان و تنظیمات مودم تاثیر خاصی در بهبود عملکرد شبکه وای فای خانگی نداشتند، تهیه یک توسعه‌دهنده وای فای (Wi-Fi Extender) می‌تواند راهکاری مفید برای حل این مشکل باشد. این دستگاه‌ها از طریق اتصال به مودم، سیگنال وای فای را به مناطقی از منزل که پوشش ضعیف‌تری دارند، گسترش می‌دهند.

برای نصب توسعه‌دهنده وای‌فای، می‌توانید دستگاه را در منطقه‌ای بدون مانع، در میان نقطه کور و مودم قرار دهید. به‌خاطر داشته باشید سیگنال دریافتی از توسعه‌دهنده به اندازه اتصال مستقیم به مودم قوی نخواهد بود، بنابراین آنها در اتصال به دستگاه‌هایی که پهنای باند چندانی را اشغال نمی‌کنند، عملکرد بهتری دارند.


انتهای پیام/1404
منبع: برنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان