۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آمادگی هفت نوروزگاه قزوین برای استقبال از مسافران نوروزی
کد خبر: ۳۶۲۲۳۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت: ۹:۳۱ ↗ لینک کوتاه

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قزوین خبر داد:

آمادگی هفت نوروزگاه قزوین برای استقبال از مسافران نوروزی

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از آمادگی هفت نوروزگاه استان برای اجرای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی خبر داد.

آمادگی هفت نوروزگاه قزوین برای استقبال از مسافران نوروزی
نادر محمدی، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به برگزاری جلسات ستاد استقبال از گردشگران نوروزی از آذرماه سال جاری افزود: سه جلسه خدمات استانی و 15 جلسه خدمات شهرستانی و همچنین بیش‌از 20 جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی با ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد.

وی با بیان اینکه هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های استان برای استقبال از بهار صورت گرفته است، تصریح کرد: ستاد استقبال از نوروز از 17 اسفند به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده و هفت نوروزگاه در تمام شهرستان‌های استان برای این منظور تدارک دیده شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی استان قزوین گفت: امسال با هماهنگی اداره کل راهداری استان از ظرفیت مجتمع‌های خدمات رفاهی در محورهای مواصلاتی استان برای شناساندن هر چه بیشتر استان قزوین و جاذبه‌های گردشگری آن استفاده کردیم.

محمدی ادامه داد: درصدد هستیم مسافرانی که برای استراحت به مجتمع‌های خدمات رفاهی استان مراجعه می‌کنند در این مراکز با ارائه برنامه‌هایی برای حضور در شهر قزوین ترغیب شده و قزوین را به عنوان یک مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

وی یادآور شد: شاهنامه‌خوانی، اجرای سازودهل، برپایی سیاه‌چادر، اجرای برنامه‌های آیینی، بازی‌های بومی-محلی، برگزاری جشنواره برکت و جشنواره شیرینی‌های سنتی و اجرای حاجی‌فیروز از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در نوروزگاه‌های استان قزوین به‌ویژه مجموعه دولتخانه صفوی در ایام نوروز ۱۴۰۲ است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی قزوین خاطرنشان کرد: مراکز اطلاع رسانی اداره‌کل میراث فرهنگی در در ایستگاه راه‌آهن و ورودی‌های استان قزوین به منظور راهنمایی مسافران مستقر هستند.

وی افزود: باتوجه تقارن نوروز باستانی با ماه مبارک رمضان، تمهیداتی اندیشیده شده که اماکن گردشگری بعد از افطار هم برای بازدید گردشگران و همشهریان دایر باشد.



60 بنای شاخص استان آماده بازدید گردشگران نوروزی است

محمدی با اشاره به بیش از یک هزار و 300 آثار ثبت شده استان قزوین به عنوان میراث فرهنگی کشور، اظهار کرد: در سطح استان حدود 60 اماکن تاریخی و فرهنگی و همچنین 15 بنای شاخص شهر قزوین آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است که در تمام این بناهای تاریخی ایستگاه‌های راهنمایی گردشگری وجود دارد.

وی یادآور شد: آب انبار سردار بزرگ، آب انبار حکیم، مسجد جامع عتیق و آب انبار از جمله بناهایی هستند که مردم و گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۲ امکان بازدید از آنها را خواهند داشت.

محمدی ادامه داد: همچنین مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی، موزه مردم شناسی حمام قجر و کاروانسرای سعدالسلطنه، آرامگاه حمدالله مستوفی، کلیسای کانتور، مسجد-مدرسه تاریخی سردار، حسینیه امینی‌ها، خانه تاریخی رئوفی، مسجد مدرسه حیدریه قزوین از دیگر بناهای تاریخی هستند که در ایام نوروز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان خواهند بود.

وی گفت: بقعه پیر تاکستان، کاروانسرای تاریخی آوج، قلعه حسن صباح الموت و قلعه سمیران طارم سفلی از جمله بناهای تاریخی نقاط مختلف استان قزوین هستند که امکان بازدید گردشگران نوروزی از آنها فراهم شده است.

دوهزار و 200 تخت برای اسکان گردشگران مهیا است

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: دو هزار و ۲۰۰ تخت در اماکن اقامتی استان شامل هتل‌ها و میهمان پذیر‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای اسکان گردشگران نوروزی آماده است.

وی افزود: اماکن اقامتی استان قزوین شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، میهمانپذیر، اقامتگاه سنتی (هتل سنتی)، اقامتگاه بوم‌گردی و خانه مسافر برای پذیرایی و خدمات‌دهی به مسافران نوروزی آماده است.

محمدی یادآور شد: علاوه بر ظرفیت دو هزار و 200 تخت اماکن اقامتی، به منظور اسکان مسافران نوروزی در قزوین از سایر ظرفیت‌ها مانند مدارس و خوابگاه‌ها استفاده شده که حدود دو هزار تخت غیررسمی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

معاون گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری استان در پایان با بیان اینکه نوروزگاه مرکزی استان قزوین در دولتخانه صفوی راه‌اندازی شده، گفت: در نوروزگاه‌ها انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری جذاب برای گردشگران و شهروندان برگزار می‌شود و همچنین نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ساخت صنایع‌دستی با هدف آشنایی مردم با هنرهای دستی مناطق برپا خواهد شد.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان