۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شهادت ۲۷ رزمنده قزوینی در بمباران شیمیایی حلبچه
کد خبر: ۳۶۲۲۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ ساعت: ۹:۲۹ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به تلخ‌ترین جنایت رژیم بعث؛

شهادت ۲۷ رزمنده قزوینی در بمباران شیمیایی حلبچه

مردم قزوین با تقدیم ۲۷ شهید در بمباران شیمیایی عراق در حلبچه نشان دادند که در دفاع از آرمان‌های اسلام و تمامیت ارضی کشور، مرز و جغرافیا نمی‌شناسند.

شهادت ۲۷ رزمنده قزوینی در بمباران شیمیایی حلبچه
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت صبح قزوین؛ مطالعه درباره تاریخ سیاسی و فرهنگی کشور نشان می‌دهد مرز و بوم این کشور همواره مورد طمع بیگانگان و زیاده‌خواهان دنیا بوده که مبارزات قبل و بعد انقلاب اسلامی و تحمیل جنگ هشت ساله عراق مصداق بارز آن است.

ایران اسلامی از قدرتمندترین و در عین حال مستقل‌ترین کشورهایی است که در برابر هجمه‌های زیاده‌خواهان تن به ذلت نداده و مردمان دلیر آن با جان و تن برای حفظ مرز و بوم میهن از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

مردم استان قزوین هم به نوبه خود در قبل و بعد انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در حفظ عزت و تمامیت ارضی ایران اثرگذار بوده و شهیدان رجایی، سرلشگر عباس بابایی، حسن‌پور و شهیدان بسیاری دیگر مانند نگینی درخشان از دیار مینودری در تاریخ کشورمان می‌درخشد.


بمباران شیمیایی حلبچه، جنایتی که در تاریخ ماند

رژیم بعث عراق در ساعت ۲ بعدازظهر ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ خورشیدی در عملیاتی به نام انفال و ۴۸ ساعت پس از اینکه رزمندگان ایرانی موفق به در اختیار گرفتن برخی مناطق کردستان عراق شده بودند دست به بمباران شیمیایی حلبچه زد.

هشت ماه پیش از حمله شیمیایی به حلبچه؛ شهر سردشت ایران، نخستین شهر در جهان بود که مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. در بمباران شیمیایی سردشت در هفتم تیر ۱۳۶۶ بیش از صد نفر از ساکنان شهر جان باختند و هشت هزار نفر دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

استان شهیدپرور قزوین در مجموع دو هزار و 926 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کرده که از این تعداد 18 شهید زن و  دو هزار و 908 شهید مرد است و 50 شهید از مجموع این شهدا مربوط به شهدای انقلاب و مابقی مربوط به شهدای دفاع مقدس است.

حادثه حلبچه از وحشتناک‌ترین جنایت‌های انسانی است که رژیم بعث عراق در حالی که تنها ۲ روز از آزادی حلبچه در جریان عملیات والفجر ۱۰ می‌گذشت، مرتکب شد. رزمندگان غیور ایرانی در عملیات والفجر ۱۰ با یاری نیروهای کرد عراقی موفق شدند تا در عمق خاک عراق پیشروی کرده و با رشادت‌های بسیار توانستند، برخی از شهرهای کردنشین از جمله حلبچه را از دست نیروهای بعثی عراق آزاد کنند و این گونه خسارت سنگینی را به حزب بعث وارد آوردند.

162 شهید قزوینی در عملیات بیت‌المقدس

در جریان جنگ عراق با ایران از اواسط سال 1366، گشودن جبهه جدیدی در منطقه غرب ایران به منظور حفظ ابتکار عمل، تجزیه قوای عراق و فراهم آوردن فرصتی برای سازماندهی جدید در جبهه‌های جنوب، برای قوای ایران ضروری بود و اجرای عملیات در این منطقه افزون بر انهدام برخی تأسیسات عراق به خنثی‌سازی تلاش‌های مخالفان ایرانی مستقر در عراق نیز منجر می‌شد.

عملیات کربلای 10، فتح 5، نصر 4، 7 و 8، بیت‌المقدس 2 و 3 در محور این مأموریت انجام شد؛ به سبب دشواری‌های ادامه عملیات در این محور، عملیات والفجر 10 در 25 اسفندماه 66 طرح‌ریزی و اجرا شد که البته نقش استان قزوین با تقدیم 162 شهید در عملیات بیت‌المقدس بی‌بدیل بود.

عملیات در حالی اجرا شد که عراق از اوایل همین سال به منظور سرکوب شبه نظامیان کُرد، حملاتی برضد آنها آغاز کرده بود؛ در این حملات که عملیات اَنفال نامیده شد، رژیم عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کرد.

حملات شیمیایی عراق به حلبچه با دستور مستقیم صدام حسین از نیمروز 25 اسفندماه سال 66 آغاز شد، حملات هوایی با استفاده از بمب‌های ناپالم و فسفری و گاز خردل و گاز اعصاب با پنجاه هواپیما صورت گرفت و تخریب فراوانی در پی داشت.


نقش‌آفرینی مردم قزوین در بمباران شیمیایی حلبچه با تقدیم 27 شهید
 
در 23 اسفندماه سال 66 نیروهای ایرانی با کمک شبه نظامیان اتحادیه میهنی کردستان موفق شدند شهر حلبچه را تصرف کنند، عراق در برابر راهبرد جدید ایران در منطقه شمالی که اساسا با مساعدت‌های کُردهای معارض دنبال می‌شد، ناگریز بود در این منطقه برای مقابله با حملات ایران حضور گسترده داشته باشد که این امر به تجزیه قوای عراق می‌انجامید و فرصت مناسبی در اختیار ایران قرار می‌داد تا در منطقه جنوب اقدامات نظامی خود را پیگیری کند، با این مقدمات عراق تصمیم به بمباران شیمیایی حلبچه گرفت تا ناتوانی خود را در مقابله با تصرف این شهر جبران کند.

مردم قزوین هم با تقدیم 27 شهید در بمباران شیمیایی عراق در حلبچه نشان دادند که در دفاع از آرمان‌های اسلام و تمامیت ارضی کشور، مرز و جغرافیا نمی‌شناسند.

گفتنی است استان قزوین 77 شهید در عملیات بدر، 162 شهید در بیت‌المقدس، 128 شهید در خیبر، 77 شهید در رمضان، 44 شهید در محرم، 27 شهید در مرصاد، 59 شهید در فتح‌المبین، 92 شهید در کربلای چهار، 74 شهید در کربلای پنج، 181 شهید در والفجر هشت و 55 شهید در والفجر 10 تقدیم کرده است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان