۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین ترویج سنت قرض‌الحسنه سدی در برابر رواج ربا و نزول است
کد خبر: ۳۶۲۰۸۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۲ ساعت: ۷:۵۴ ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه علمیه قزوین:

ترویج سنت قرض‌الحسنه سدی در برابر رواج ربا و نزول است

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: از مهمترین دلایل دیگر تاکید بر ترویج و نهادینه شدن قرض‌الحسنه جلوگیری از روی آوردن افراد به ربا و نزول و امثال آن است.

ترویج سنت قرض‌الحسنه سدی در برابر رواج ربا و نزول است
حجت‌‌الاسلام رسول شعبانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درخصوص تبیین سنت قرض‌الحسنه اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های دینی و قرآن، قرض‌الحسنه در نظام اخلاقی اسلام دارای جایگاهی بالایی است که علاوه بر آثار دنیوی و اخروی اثرات اقتصادی، فرهنگی، فردی، اجتماعی بسیاری دارد.

وی افزود: بر اساس روایات ثواب قرض‌ دادن بسیار بالاتر از صدقه دادن و انفاق رایگان است به همین دلیل در آموزه‌های دینی بر توجه انسان‌ها به نیازها و گرفتاری‌های یکدیگر و تلاش برای رفع آن‌ها تاکید شده است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: قرض‌الحسنه به این معناست که شخصی که قرض می‌دهد توقع و چشم‌داشتی از قرض‌گیرنده نداشته باشد و تنها به نیت الهی و خدمت به خلق خدا این کار را انجام دهد.

شعبانی ادامه داد: همچنین بر اساس روایات به قرض دهنده سفارش شده که اگر قرض‌گیرنده در مضیقه قرار گرفت با او مدارا کرده و به او مهلت دهد.

وی اذعان کرد: همچنین به قرض‌گیرنده سفارش شده تا جای ممکن، سعی‌ کند از قرض گرفتن اجتناب کند اما در صورت نیاز مشکلی نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به آثار اقتصادی و اجتماعی مقوله قرض‌الحسنه گفت: یکی از راه‌های گردش مالی و اقتصادی، قرض‌الحسنه است که می‌تواند موجب تولید، اشتغال و رونق کسب‌وکار شود بنابراین یکی از دلایل تاکید بر قرض‌الحسنه راکد نماندن سرمایه است.

شعبانی تصریح کرد: وام‌ها و تسهیلات بانکی درصورتی قرض‌الحسنه محسوب می‌شوند که بیش از کارمزدی که جهت دادوستد کردن هزینه می‌شود مبلغ اضافه‌تری اخذ نشود و قرض‌دهنده توقعی به عنوان سود نداشته باشد، در غیر این صورت قرض‌الحسنه تلقی نمی‌شود.

وی عنوان کرد: اگر سنت قرض‌الحسنه در جامعه رواج پیدا کند و نهادینه شود علاوه بر اینکه سرمایه‌های راکد به گردش افتاده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و گره‌های مالی افراد نیازمند نیز باز می‌‌شود.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: از مهمترین دلایل دیگر تاکید بر ترویج و نهادینه شدن قرض‌الحسنه جلوگیری از روی آوردن افراد به ربا و نزول و امثال آن است.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان