۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش ۴۰درصدی بارندگی‌های قزوین نسبت به سال گذشته
کد خبر: ۳۶۲۰۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ساعت: ۲۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خبر داد:

کاهش ۴۰درصدی بارندگی‌های قزوین نسبت به سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: متوسط بارش استان ۳۲۶ میلی‌متر بوده در فصل بهار ۳۳ درصد، در زمستان ۳۵ درصد و در پاییز ۲۸ درصد بوده است و در مجموع میزان بارندگی در سال آبی جاری استان نسبت به سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی همراه است.

کاهش ۴۰درصدی بارندگی‌های قزوین نسبت به سال گذشته
به گزاش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ منصور ستوده در شورای برنامه‌ریزی استان که ظهر امروز در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، با اشاره به میزان بارش‌های استان قزوین از ابتدای سال تا اواسط بهمن ماه سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: متوسط بارش استان در سال آبی جاری 326 میلی‌متر بوده که در مجموع میزان بارندگی در سال آبی جاری استان نسبت به سال قبل با کاهش 40 درصدی همراه است.

وی افزود: میزان بارش‌های استان قزوین از ابتدای سال جاری و در فصل بهار 33 درصد، زمستان 35 درصد و پاییز 28 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به میزان بارندگی تجمعی شهرستان‌های استان قزوین در سال آبی 1401 الی 1402 افزود: بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان آوج با 132/8 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی مربوط به تاکستان با 71/1  میلی متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به ایستگاه‌های شبکه پایش منابع آب زیرزمینی استان بیان کرد: 398 ایستگاه سنجش منابع آب‌های زیرزمینی وجود دارد که از این میزان 187 مورد مربوط به پیزومتر، 118 مورد مربوط به چاه انتخابی، 75 مورد مربوط به چشمه انتخابی و 18 مورد مربوط به قنات انتخابی است.

ستوده به پهنه‌بندی کیفی آب در استان قزوین پرداخت و بیان کرد: کیفیت آب حوضه آبریز سفید رود در شمال استان نسبتا خوب و کیفیت آن در حوضه آبریز مرکزی وضعتیت متوسطی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ابراز کرد: حجم و درصد مصارف آب سطحی و زیرزمینی استان قزوین شامل دو هزار و سه میلیون متر مکعب بوده که 88 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی، 8 درصد آب شرب و 4 درصد صنعت است.

فعالیت بیش از یکهزار حلقه چاه غیرمجاز فرم پنج در قزوین

این مسئول اذعان کرد: تخلیه منابع آب زیرزمینی استان قزوین برابر یکهزار و 555 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان 87 درصد مربوط به چاه، 3 درصد قنات و 10 درصد مربوط به چشمه است.

ستوده تصریح کرد: منابع آب سطحی استان قزوین برابر 542 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان 298 مورد به سد طالقان، 236 مورد به رودخانه‌ها و هشت مورد به آب‌بند و پمپاژ مربوط است.

وی ادامه داد: آمار چاه‌های غیرمجاز فرم پنج استان قزوین تا نیمه دی ماه سال جاری برابر یکهزار و 703 حلقه بوده که از این میزان 217 حلقه در شهرستان آبیک، 31 حلقه در البرز، 266 حلقه در آوج، 349 حلقه در تاکستان، 686 حلقه در بویین‌زهرا و 154 حلقه در قزوین فعال است.

اعتبارات طرح‌های تملک شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین شامل 15 طرح است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: مطالعات طرح بازار آب استان قزوین در سال 95 آغاز و مجوز آن در اسفندماه سال جاری از سوی وزارت نیرو در اسفندماه صادر شده است.

ستوده عنوان کرد: طول رودخانه‌های استان قزوین درمقیاس 250 هزار برابر دو هزار 700 کیلومتر و در مقیاس 25 هزار برابر 33 هزار کیلومتر است.

وی اذعان کرد: اعتبارات طرح‌های تملک شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین شامل 15 طرح بوده که بودجه ابلاغی 6 هزار و 714 میلیارد ریال و بودجه تخصیص یافته برابر سه هزار و 442 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: پنج طرح ملی و استانی داریم که بودجه ابلاغی آن پنج هزار و 218 میلیارد ریال و بودجه تخصیصی برابر سه هزار و 241 میلیارد ریال است.

ستوده اضافه کرد: اعتبارات استانی شامل دو طرح بوده که بودجه ابلاغی برابر 155 میلیارد تومان و بودجه تخصیص یافته برابر 51 میلیارد ریال است.

آبرسانی از سد طالقان به استان با رشد 5 درصدی همراه است

وی اضافه کرد: اعتبارات متمرکز شامل هشت طرح بوده که بودجه ابلاغی برابر یکهزار و 341 میلیارد ریال و بودجه تخصیصی برابر 135 میلیارد ریال است.

این مسئول گفت: پروژه آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین با پیشرفت فیزیکی 13/5 درصدی همراه بوده و هزینه ساخت آن بالغ بر 64 هزار میلیارد ریال بوده است.

ستوده در پایان یادآور شد: هزینه مصوب برای آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین 480 میلیارد ریال بوده که 100 میلیارد ریال تا سال جاری تخصیص یافته و اعتبار مورد نیاز برای سال‌های بعد برابر 59 هزار و 940 میلیارد ریال است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان