۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بازی موش و گربه برای انتخاب بزرگ!
کد خبر: ۳۶۱۹۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۷ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

اقدامات غیرمنتظره مدیران فوتبال برای جایگزینی کارلوس کی‌روش

بازی موش و گربه برای انتخاب بزرگ!

فدراسیون فوتبال نهایتا دو هفته برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فرصت دارد. انتخابی بزرگ که اگر با دقت و حساسیت صورت نگیرد، شاید عواقب بدی برای فوتبال ایران داشته باشد.

بازی موش و گربه برای انتخاب بزرگ!
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین به نقل از شهروند آنلاین؛ دیگر عادت کرده‌ایم که هر روز اخبار جدید و گاه غیرمنتظره‌ای درباره انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال بشنویم. مدیران فدراسیون که بعد از کنار رفتن تیم ملی از جام جهانی، زمان زیادی را برای انتخاب جایگزین کارلوس کی‌روش از دست دادند، حالا در مدت‌ اندک باقیمانده تا فیفادی پیش رو و دو بازی دوستانه با روسیه و عراق، با شتاب فراوان به دنبال رایزنی برای انتخاب بزرگ حول نیمکت تیم ملی ایران هستند.
***
شاهد اتفاقات عجیبی طی روزهای گذشته درباره سرمربی جدید تیم ملی بوده‌ایم. از انتشار لیست بلندبالایی از مربیان ایرانی به‌عنوان گزینه‌های سرمربیگری گرفته تا اخبار رسیده درباره مذاکره با مربیان غیرایرانی در خارج از کشور! هرچه که هست بازی موش و گربه ادامه دارد و باید دید در نهایت چه کسی و در چه زمانی هدایت تیم ملی ایران را برعهده خواهد گرفت.
انصراف اصلی‌ترین گزینه ایرانی
صبح جمعه خبری از فدراسیون فوتبال به رسانه‌ها درز کرد مبنی بر اینکه روز پنجشنبه گذشته به 7 مربی ایرانی پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی داده شده است! لیست عجیب و غریبی که از گزینه‌های داخلی برای هدایت تیم ملی فوتبال منتشر شد، واکنش‌های متعددی در فضای رسانه‌ای داشت. فدراسیون فوتبال به‌طور رسمی اعلام کرد که از 5 مربی لیگ برتری درخواست برنامه کرده و ممکن است در روزهای آینده از دو مربی دیگر هم برنامه بخواهند. مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال هم گفت که طی نامه‌ای رسمی به امیر قلعه‌نویی(سرمربی گل‌گهر)، جواد نکونام(سرمربی سابق فولاد)، مهدی تارتار(سرمربی ذوب‌آهن)، حسین فرکی(مربی سابق تیم‌ ملی) و فرهاد مجیدی(سرمربی اتحاد کلبا) از آنها برنامه خواسته شده و ساکت الهامی(سرمربی هوادار) و حمید مطهری(سرمربی نساجی) نیز دو مربی دیگری هستند که مد نظر فدراسیون قرار گرفته‌اند.
با همه این موضوعات، از روز اولی که بحث انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی مطرح شد، مشخص بود گزینه اصلی داخلی مد نظر فدراسیون فوتبال امیر قلعه‌نویی است. او اما صبح شنبه انصراف رسمی خود را از هدایت تیم ملی اعلام کرد تا معادلات طور دیگری پیش برود.
پروژه انتخاب سرمربی ایرانی شکست خورد
با انصراف امیر قلعه‌نویی از هدایت تیم ملی، معادلات کاملا طور دیگری رقم خورده است. برخی وقتی نام 7 مربی برای هدایت تیم ملی ایران مطرح شد، این‌طور تصور کردند که فدراسیون فوتبال قصد دارد با این اقدام کل موجودی فوتبال ایران در زمینه مربیان داخلی را به هواداران این عرصه نشان بدهد. از این رو، با انصراف امیر قلعه‌نویی -که سرآمد مربیان ایرانی واجد شرایط برای نشستن روی نیمکت تیم ملی به حساب می‌آید- همچنین اینکه تا این لحظه از بین گزینه‌ها فقط حسین فرکی برنامه‌های خود را به فدراسیون ارائه کرده و سایر مربیان واکنش خاصی به کاندیداشدن خود نداشته‌اند (به‌جز مهدی تارتار و ساکت الهامی که انصراف داده‌اند) می‌توان این‌طور برداشت کرد که پروژه انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی از سوی مقامات فدراسیون و هیات‌رئیسه منتفی است.
ادامه مذاکره با گزینه‌های خارجی
از ابتدا هم مشخص بود که مدیران فدراسیون فوتبال علاوه بر تمرکز و تفکر روی گزینه‌های ایرانی، پروسه جست‌وجو برای نام‌های خارجی را نیز به‌صورت موازی جلو می‌برند. حتی در مصاحبه‌های انجام‌شده نیز تاج و همکارانش در فدراسیون رسما اعلام کردند در بین گزینه‌های سرمربیگری، نفرات خارجی نیز حضور دارند. با همه اینها مشخص است که مدیران فدراسیون فوتبال با برخی نام‌های خارجی و مربیانی که تحت قرارداد با باشگاه‌ها و فدراسیون‌های دیگر نیستند هم وارد مذاکره شده‌اند تا در نهایت بعد از جمع‌بندی‌های لازم و توافق کامل، نام سرمربی جدید تیم ملی -که اگر اتفاق خاصی نیفتد غیرایرانی است- رسما اعلام شود.
گزینه‌های خارجی فدراسیون چه کسانی هستند؟
اگرچه گفته شده ژوزه مورایس، سرمربی پرتغالی کنونی سپاهان، و پاکو خمس، سرمربی اسپانیایی فعلی تراکتور، جزو گزینه‌های فدراسیون هستند، اما بعید است که این مربیان جزو انتخاب‌های نهایی مدیران فوتبال باشند. از این‌رو، همان‌طور که فدراسیون فوتبال در دوره قبلی بعد از جدایی کارلوس کی‌روش به‌طور مخفیانه مذاکرات را با مارک ویلموتس پیش برد و در نهایت به صورت ناگهانی نام او را اعلام کرد، حالا هم ظاهرا شاهد چنین رویه‌ای از مهدی تاج و همکارانش هستیم. گزینه‌های اروپایی بدون شک در اولویت فدراسیون قرار گرفته‌اند و باید دید مذاکرات چگونه پیش می‌رود.
سکوت مهدی تاج و اعضای هیات‌رئیسه
در چنین شرایطی به طرز عجیبی شاهد سکوت مهدی تاج و سایر مدیران ارشد فدراسیون هستیم. رئیس فدراسیون فوتبال در مراسم تشییع پیکر مرحوم اسماعیل احمدی که در سانحه سقوط هلیکوپتر درگذشت هم ترجیح داد گفت‌وگویی با خبرنگاران نداشته باشد تا مجبور به پاسخگویی درباره وضعیت تیم ملی نشود. از طرف دیگر، اعضای هیات‌رئیسه و نواب رئیس فدراسیون هم سکوت کرده‌اند تا همه منبع خبری فدراسیون، مدیر روابط عمومی باشد. جالب اینکه علوی نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی که داشت، هیچ اطلاعات جدیدی بر زبان نیاورد تا همه چیز مسکوت بماند.
فقط دو هفته زمان مانده است
روند عجیب انتخاب سرمربی تیم ملی در شرایطی ادامه پیدا می‌کند که زمان زیادی برای تحقق آن وجود ندارد. تیم ملی فوتبال در روزهای پایانی سال جاری باید اردوی خود را برای فیفادی پیش رو شروع کند تا آماده رویارویی با روسیه در روز سوم فروردین و دیدار با عراق در روز 7 فروردین شود. از این‌رو، حداکثر سرمربی جدید باید تا یک هفته قبل از اردو (22 اسفند) انتخاب شود تا بتواند برنامه‌هایش را اجرا کند. حال اگر این مربی خارجی هم باشد، فقط چند روز زمان برای آشنایی با شرایط فوتبال ایران دارد.
به عبارت بهتر، می‌توان گفت که فدراسیون فوتبال نهایتا دو هفته برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فرصت دارد. انتخابی بزرگ که اگر با دقت و حساسیت صورت نگیرد، شاید عواقب بدی برای فوتبال ایران داشته باشد.
***
علی‌اصغر مدیر روستا :
فقط قیمت مربیان را بالا بردند!
روند غیرمنطقی که مدیران فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی در پیش گرفته‌اند، صدای بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان را درآورده است. علی‌اصغر مدیر روستا، مهاجم سابق تیم ملی ایران، درباره اینکه 7 گزینه ایرانی معرفی شدند و بعید است سرمربی بعدی ایرانی باشد، به خبرنگار ما گفت: «متاسفانه فدراسیون فوتبال رویه خوبی برای انتخاب سرمربی تیم ملی در پیش نگرفته است. اینکه 7 مربی با رزومه‌ها و شرایط مختلف گزینه شوند، درست نیست. من به همه عزیزان احترام می‌گذارم، اما آیا همه این گزینه‌ها توانایی هدایت تیم ملی ایران را دارند؟»
او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: ‌«نیمکت تیم ملی ایران حرمت دارد و به نظر من باید گزینه‌هایی برای این نیمکت برگزیده شوند که نام بزرگی دارند. برای من جای تعجب دارد که اسطوره‌ای مثل علی دایی جایی در بین گزینه‌ها ندارد. یا یحیی گل‌محمدی در این بین نیست. اینها نشان می‌دهد که کار به درستی پیش نمی‌رود. قطعا همه این عزیزان که برایشان احترام هم قائل هستیم، شرایط مربیگری تیم ملی را ندارند.»
پیشکسوت فوتبال ایران افزود: «متاسفانه این اقدام عجیب فدراسیون فوتبال سبب می‌شود که فقط قیمت برخی مربیان فوتبال ایران بالاتر برود که اصلا رویه خوبی نیست.»
مدیر روستا در پاسخ به این پرسش که آیا در مقطع کنونی انتخاب مربی ایرانی مناسب است، تاکید کرد: «من همیشه طرفدار مربیان ایرانی بوده‌ام، اما اکنون به نظرم تیم ملی مربی خارجی تاثیرگذار می‌خواهد تا بتواند به فوتبال‌مان کمک کند. امیدوارم فدراسیون فوتبال هرچه سریع‌تر تصمیم خوبی بگیرد و دست از این کارهای عجیب بردارند. تیم ملی باید مربی خوبی بالای سر خود ببیند تا برای تورنمنت‌های مهم آینده به بهترین شکل آماده شود.»
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان