۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین طرح مقابله با آلایندگی نیروگاه شهیدرجایی روی میز مدیران خاک می‌خورد
کد خبر: ۳۶۱۸۷۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۶ ساعت: ۱۵:۱۰ ↗ لینک کوتاه

دو جوان نخبه بسیجی در گفتگو با صبح قزوین:

طرح مقابله با آلایندگی نیروگاه شهیدرجایی روی میز مدیران خاک می‌خورد

دو جوان نخبه بسیجی قزوین طرح مقابله با آلایندگی زیست محیطی نیروگاه شهیدرجایی را ارائه کردند که بایستی توسط مدیران دلسوز استان مورد حمایت قرار گیرد.

طرح مقابله با آلایندگی نیروگاه شهیدرجایی روی میز مدیران خاک می‌خورد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ نیروگاه شهیدرجایی قزوین علی‌رغم خدمت بزرگی که در تولید نعمت برق داشته و عامل پیشرفت و رونق صنعت است اما متاسفانه به دلیل عدم به کارگیری تکنولوژی‌های روز در این نیروگاه، به عاملی برای آلایندگی استان قزوین تبدیل شده و آسیب‌های جدی زیست‌ محیطی به همراه داشته است.

سال‌هاست بحث و جدل در رابطه با آلایندگی نیروگاه شهیدرجایی وجود دارد اما اکثرا به این موضوع به عنوان مشکل لاینحل نگاه می‌کنند در حالی که امروز جوانان نخبه استان قزوین طرح جالبی ارائه کرده‌اند که علاوه‌ بر تصفیه دود حاصل از سوخت مازوت، در انتهای فرآیند آلودگی حاصل را به کود کشاورزی تبدیل می‌کنند.

محمد افشار، جوان نخبه قزوینی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛  در توضیح این طرح اظهار کرد: نیروگاه شهیدرجایی بزرگترین منبع آلوده‌کننده هوا به لحاظ عامل افزایش دهنده دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن است.

وی در ادامه گفت: روزانه 6میلیون لیتر مازوت در این نیروگاه سوزانده و حجم عظیمی از گوگرد وارد هوا می‌شود و همین امر سبب آلودگی و وارونگی هوا شده و سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازد.

افشاربیان کرد: طرحی به ذهن‌مان رسید که به واسطه آن بتوانیم گوگرد خروجی از دودکش نیروگاه را حذف و برای تحقق آن به سه روش رسیدیم؛ اینکه قبل از مصرف، حین مصرف یا بعد از مصرف بتوانیم گوگرد موجود در مازوت را حذف کنیم.

این جوان نخبه قزوینی بیان کرد: حذف گوگرد در قبل از مصرف مازوت هزینه بالایی می‌طلبد و باید در پالایشگاه صورت گیرد و در حین مصرف هم فرآیند پیچیده‌ای دارد؛ از این رو روش حذف گوگود بعد از مصرف بهترین راهکار است.

افشار ادامه داد: نیروگاه شهید رجایی دارای چهار دودکش خروجی بوده که روش پیشنهادی، حذف گوگرد به روش سولفورزدایی است به طوری که آمونیاک به صورت اسپری بر روی دود حاصل از سوخت مازوت تزریق شده و ترکیب آمونیاک و گوگرد به آمونیوم سولفات تبدیل شده و از قسمت سرریزی که دارد از کنار آن خارج می‌شود.


دودی که به کود باارزش کشاورزی تبدیل می‌شود

وی اذعان کرد: به ازای هر یک تن آمونیاک، چهار تن آمونیوم سولفات تولید می‌شود که ارزش افزوده خیلی خوبی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده و کود باارزشی در این صنعت محسوب می‌شود.

این نخبه بخش صنعت گفت: این طرح را در اجلاسیه بسیج استان و در حضور مدیران ارشد و همه دستگاه‌های اجرایی مطرح کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

افشار ادامه داد: طرح را به طور ویژه در اداره‌کل محیط زیست ارائه کردیم و مورد استقبال قرار گرفت؛ با مسئولین نیروگاه هم مطرح کردیم که آنها هم عنوان کردند؛ چون یک شرکت خصوصی هستیم تا مبلغ مشخصی را می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و مابقی هزینه‌ها را باید یک ارگان دولتی تامین کند.

وی یادآور شد: طرح را با آقای رجحانی معاون عمرانی استاندار در میان گذاشتیم که کار از آنجا به طور جدی کلید خورد و ایشان هم استقابل کرده و فرآینده نامه‌نگاری با ریاست جمهوری در پیش گرفته شد.

مسئول بسیج صنعت شهرستان قزوین بیان کرد: همه مراحل را گذراندیم و نامه از ریاست جمهوری به وزارت نیرو و معاونت برق ارجاع شد که در پاسخ گفتند که این طرح قبلا بررسی شده و خروجی لازم را ندارد.

افشار افزود: وزارت نیرو در پاسخ به طرح پیشنهادی مدعی شد که خروجی این طرح گچ خواهد بود و نیاز به آب کلان دارد و موضوعات دیگری را برای اینکه این طرح توجیه اجرایی ندارد را مطرح کردند.

وی بیان کرد: نحوه برخورد با طرح ما نشان داد که متاسفانه مجموع دستگاهی وزارت نیرو اصلا نامه و طرح را مطالعه نکردند! درحالی که در نامه به طور دقیق توضیح داده بودیم که روش طرح برمبنای آمونیوم سولفات است نه گچ.


تایید و اجرای طرح در پیچ و خم دستگاه‌های کشوری 

این جوان نخبه قزوینی اضافه کرد: مجدد به آقای رجحانی نامه زدیم و تاکید کردیم که طرح ما براساس آمونیوم سولفات بوده و بسیار متفاوت از آن چیزی است که در تهران بیان شده؛ همچنین بار دیگر در اجلاسیه بسیج سال جاری هم موضوع را مطرح کردیم.

مسئول بسیج صنعت شهرستان قزوین گفت: متاسفانه اراده‌ای در سطح کلان کشور برای حل مشکل آلایندگی نیروگاه شهید رجایی وجود ندارد و شعارهایی که در این زمینه بیان می‌شود تا زمانی که مسئولین ایمان به اجرای آن نداشته باشند، عملیاتی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در کشور ارائه شده است، گفت: نمونه این روش در کشورهای هند و چین هم اجرا شده و کاملا موفق هم بوده است.

افشار بیان کرد: اگر بخواهیم طرح را در کشور اجرا کنیم ابتدا باید از یک شرکت چینی که تجربه این کار را دارد، برای راه‌اندازی اولین نمونه کمک بگیریم که به طور کلی پنج میلیون یورو هزینه در بر دارد که البته سبب انتقال دانش فنی هم می‌شود.

این نخبه قزوینی با بیان اینکه در زمان اجرای طرح باید نیروگاه خاموش باشد، ابراز کرد: پس از اجرای اولین نمونه بدون شک برای اجرای مابقی نمونه‌ها در کشور از ظرفیت و نیروی داخلی استفاده خواهیم کرد که طبیعتا هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند.

مسئول بسیج صنعت شهرستان قزوین گفت: ایران بهترین مهندسین صنعت برق را در منطقه و جهان دارد و بدون شک از نظر نیروی انسانی برای اجرای طرح مشکلی نخواهیم داشت و فقط بحث اصلی مربوط به تامین بودجه است.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو متولی امر است و باید این مطالبه‌گری در استان برای اجرای طرح جداسازی آلایندگی از دود حاصل از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی اتفاق بیفتد تا بودجه‌ای خارج از اعتبارات استانی برای این موضوع اختصاص یابد.

افشار عنوان کرد: با اجرای طرح در استان بدون شک قزوین الگویی برای سایر استان‌هایی خواهد بود که دارای نیروگاه هستند.  


خطرات انسانی و زیست‌محیطی نیروگاه شهید رجایی جدی گرفته شود

مرتضی شخصی نیایی که ایده‌پرداز دیگر طرح فیلتراسیون مازوت در نیروگاه شهید رجایی است در این باره اظهار کرد: تصفیه هوای صنعتی «داست کالکتور» وظیفه جذب گرد و غبار و ذرات را در بر عهده دارد که چنین سازوکاری در نیروگاه شهید رجایی ایجاد نشده است؛ یعنی تمام ذرات و آلایندگی‌ها به راحتی در فضا آزاد می‌شود.

وی افزود: متاسفانه ذرات آلاینده حاصل از سوخت مازوت به هیچ عنوان از بین نمی‌رود و از طریق تنفس و یا اختلاط با قطرات آب، مجدد وارد محیط زیست و بدن انسان می‌شود که سبب بیماری‌های بدخیم و تنفسی شده و حتی خاک را هم اسیدی می‌کند.

این جوان نخبه قزوین بیان کرد: متاسفانه مسئولین به طور کلی آلایندگی نیروگاه شهید رجایی را توجیه می‎‌کنند در حالی که طبق محاسباتی که داشتیم در هر 24 ساعت از این نیروگاه بخش قابل توجهی گوگرد وارد هوا می‌شود.

شخصی نیا گفت: بدون شک اثرات زیست‌محیطی سوخت مازوت را در بیماری‌ها، منابع آب و خاک و تغییر اقلیم‌ها شاهد هستیم و می‌طلبد مسئولین نگاه جدی به این آسیب‌ها داشته باشند چراکه تمام کارهای کارشناسی این طرح انجام شده و صرفا باید مسئولین ارشد کشور دستور تایید صادر کنند.

وی تصریح کرد: طرح ارائه‌ شده چهاربرابر سود در پی دارد چرا که کود آمونیوم سولفات که ارزش زیادی در کشاورزی دارد را تولید می‌کند اما واقعا جای سوال دارد که چرا مسئولین در اجرای آن تعلل می‌کنند.

شخصی نیایی در پایان گفت: اگر سلامت مردم برای مسئولین مهم است، تقاضا داریم که برای تحقق این امر مهم نسبت به اجرای طرح اهتمام داشته باشند چراکه تمام دغدغه ما رفع یک مشکل بزرگ از دغدغه‌های مردم استان است.

انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان