۲۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۱۰ پنجشنبه

صبح قزوین سفیر کشور کوبا با رئیس دانشگاه امام(ره) دیدار کرد
کد خبر: ۳۶۱۸۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۱ ساعت: ۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

به منظور همکاری‌های دو جانبه علمی؛

سفیر کشور کوبا با رئیس دانشگاه امام(ره) دیدار کرد

سفیر کشور کوبا در ایران به منظور همکاری‌های دو جانبه علمی با رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) دیدار و گفتگو کرد.

سفیر کشور کوبا با رئیس دانشگاه امام(ره) دیدار کرد
به گزارش حوزه علم و فناوری صبح قزوین؛ سفیر کشور کوبا در ایران به منظور همکاری‌های دو جانبه علمی با رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در این دیدار اظهار کرد: از ابتدای تاسیس این دانشگاه تاکنون ۱۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه به تحصیل در زمینه‌های مختلف علمی و به ویژه یادگیری زبان فارسی پرداخته‌اند.

دکتر سید علی قاسم زاده گفت: با توجه به علاقه‌مندی کشور کوبا به کشاورزی و بخش‌های صنعتی، زمینه‌های حمایت و همکاری و همچنین گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و ادیان و تبادل اندیشه‌های سیاسی به همراه تبادل استاد و دانشجو شکل خواهد گرفت، مقامات کوبا این تمایل و قابلیت را از خود نشان داده‌اند که در قالب عقد یک تفاهم‌نامه از اول مهر ماه سال آینده دانشجویانی را در زمینه آموزش زبان فارسی راهی این دانشگاه کنند که از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ایجاد دبیرخانه در کوبا، بورسیه دانشجو به این کشور، ایجاد و تاسیس نمایندگی در یکی از دانشگاه های کوبا برای آموزش زبان فارسی و افزایش ارتباطات در زمینه‌های تقویت فعالیت های علمی حوزه‌های کشاورزی و صنعتی از جمله فعالیت‌هایی است که در تفاهم‌نامه تبادل دوجانبه بین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی کشور کوبا مطرح است.

قاسم زاده با اشاره به اعطای بورس ویژه دانشگاه امام خمینی (ره) به دانشجویان علاقمند کوبایی افزود: مرکز آموزش زبان فارسی در یکی از دانشگاه‌های کشور کوبا تأسیس و به دانشجویان متقاضی، زبان فارسی تدریس می‌شود.

سفیر کشور کوبا نیز با بیان این که دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اولین دانشگاهی است که از کشور ایران مایل به تبادلات علمی و فرهنگی با کشور کوبا شده است، گفت: تحقیقات زیادی در مورد این دانشگاه و موفقیت‌ها و کیفیت استادان و مدیران انجام شده که همگی حاکی از درصد بالای عیار علمی این دانشگاه است.

آقای گونزالس کاسالس همچنین اظهار کرد: در کشور کوبا تنها چهار نفر با زبان فارسی آشنایی دارند و به این زبان صحبت می‌کنند که از این تعداد دو نفر نیز در خارج از کشور فعالیت دارند بنابراین کشور من تمایل زیادی در افزایش تعداد افرادی که به زبان فارسی صحبت کنند را دارد.

وی با اشاره به اینکه گسترش روابط در بخش دانشگاهی و علوم مختلف برای هر دو کشور اهمیت دارد، گفت: رهبر ما فیدل کاسترو در این راه تلاش‌های زیادی انجام داد و افزایش ۴۰ درصدی تعداد افرادی که خواندن و نوشتن را مسلط هستند یکی از این موارد بوده است.

سفیر کوبا در جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: از آموزش زبان فارسی به کوبایی‌ها از طریق کمک دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) استقبال می‌کنیم که این موضوع می‌تواند به بهبود روابط میان ایران و کوبا در آینده کمک کند.

سفیر کشور کوبا تصریح کرد: ما نیازمند همکاری با استادان و دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به دلیل گستردگی، پذیرش دانشجو در رشته‌های مهندسی تا علوم اجتماعی هستیم.

این مقام خارجی گفت: برای شناخت فرهنگ و تاریخ ایران و منطقه نیارمند همکاری با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) هستیم.

وی ابراز کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای تبادل دانشجو و استاد را به زودی آغاز خواهد شد و کوبا شرایط خوبی برای آموزش زبان اسپانیایی دارد و حضور دانشجویان علاقمند به زبان اسپانیایی، موید این موضوع است.

سفیر کشور کوبا  از دانشجویان و استادان کشورمان خواست برای تحصیل زبان اسپانیایی به کشور کوبا سفر کنند.

کاسالس افزود: آموزش ضدامپریالیستی در کنار آموزش زبان، یکی از برنامه‌های مهم کشور کوباست که کشور‌های اروپایی چنین ویژگی‌هایی ندارند.

وی گفت: سطح دوستی‌ای که ما با دانشجویان ایرانی ایجاد خواهیم کرد زمینه‌های همکاری خوبی بین دو کشور ایجاد خواهد شد و به طور قطع در زمینه تبادل دانشجو و بخش‌های مختلف دارای اولویت از جمله کشاورزی، صنعت، موادغذایی شاهد گسترش روابط دوجانبه باشیم.

سفیر کشور کوبا اظهار کرد: ما در بخش‌های اقتصادی همانند مردم کشور ایران تحریم هستیم و فشار‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی تاکید کرد: کشور ایران تجربیات ارزشمندی در مقابله با امپریالیسم و خنثی کردن تحریم‌ها دارد که می‌توانیم با یکدیگر تبادل‌کنیم.

سفیر کشور کوبا گفت: در کوبا به مذاهب به ویژه اسلام احترام زیادی می‌گذاریم و این موضوع جزو مزیت‌های کشور کوباست.

کاسالس در پایان گفت: ما برای همکاری‌های گسترده با ایران تلاش می‌کنیم از این رو ارتباط با دانشگاه‌ها پس از عید نوروز آغاز و به صورت مجازی شکل‌ می‌گیرد و پس از آن دوره‌های مجازی و حضوری آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان